Ren Magnesium som högtalarkon?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Ren Magnesium som högtalarkon?

Inläggav Kraniet » 2004-08-26 17:44

verkar vara framtiden..
http://www.foster.co.jp/topics/img/2004 ... m_foil.pdf

Foster är tydligen det företag som köpte upp Tonegen(som är företaget som konstruerade "NHT-basen" tex..)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-26 17:50

synd att deras riktiga hemsida är på japanska... :cry:

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 18:18

Har bara skummat texten men blir lite tveksam då brottgränsen säkert ligger på samma nivå som för kokt spagetti på högren magnesium.
De skriver att det är både starkare och styvare än aluminium och titan, detta är inte sant. Beronde på geometrin så kan man dock i vissa fall göra en detalj styvare eftersom man för en given vikt kan ge detaljen en anna geometri, men materialet i sig är inte styvt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-26 18:35

Man blir ju lite orolig om man brassar på för mycket så det blir hett i talspolen. Magnesium brinner så fint... Fast rätt svårt att få att tända förstås. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-08-26 19:04

Gäller att hålla låg luftfuktighet också... magnesium och vatten reagerar kul ihop också...

Vågar man ens fundera på att spela Händel?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 19:06

Svante
Man blir ju lite orolig om man brassar på för mycket så det blir hett i talspolen. Magnesium brinner så fint... Fast rätt svårt att få att tända förstås.

Men då skulle vi få en alldeles lysande högtalare :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-26 19:17

BildBild

dom har ju gjort den med en lite annorlunda geometri..

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-08-26 19:17

AndersJ skrev:Men då skulle vi få en alldeles lysande högtalare :)

Ja, en stund. :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-26 19:19

dom har ju dock skrivit att böjstyrkan är högre och inre förluster likaså med nästan samma ljudhastighet. men dom ljuger alltså?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-26 19:41

ja underligt..
antagligen menar dom att den färdiga konen går att göra styvare då densiteten är betydligtlägre för magnesium..

rätt bra sida http://www.webelements.com/

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 20:01

Hur det är med de inre förlusterna vet jag inte, ljudhastigheten är ungefär detsamma.

Styvheten på ett material ges av dess E-modul och den är 45Gpa för magnesium, 70GPa för aluminium, 120GPa för titan och 210GPa för stål. Så materialet i sig är inte styvt vilket de påstår. Men eftersom densiteten är låg kan man göra konen tjockare för samma vikt och detta kan ge en högre styvhet. Men detta är också beroende av att vi inte överstiger materialets dragållfashet(brottgräns), för även om materialet skulle vara tillräckligt styvt så kommer materialet att sträcka sig plastiskt(med bestånde formförändring) och till slut gå av om vi överstiger brottgränsen. Nu har inte jag någon tabell för högren magnesium eftersom det knappast kan klassas som konstruktionsmaterial, men jämför man med högren aluminium så kan man anta att brottgänsen ligger runt 4-6N/mm2. Detta kan vi jämföra med ett legerat aluminium typ dural som ligger runt 500N/m2, det som ofta i folkmun kallas blötjärn ligger runt 300-350N/mm2 och de starkare stålen drygt 2200N/mm2. Jag tror nog att magnesium kan vara ett bra material för högtalarkoner men då ska man nog glöma de högrena varianterna utan i stället välja de starkar som har brottgräns runt 300N/mm2.

Anders

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-08-26 21:03

underligt då att dom menar att den rena varianten är att föredra.. speciellt när den dessutom verkar svårare att hanskas med och forma.. :?

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-26 21:31

Att den är svår att forma beror säkerligen på att det kommer att vara synnerligen svårt att inte gå över brottgränsen vid bearbetning/formning. Antagligen så har den högrena varianten högre förluster eller något sådant.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-27 09:12

Att göra högtalarelement i magnesium är fullständigt idiotiskt!
Världen begränsade magnesiumresurser skall man hushålla med så att det räcker till alla bilfälgar som man bör göra i magnesium. Massor av magnesiumfälgar. Högtalarkoner kan man göra i aluminium. En aluminumfälg räcker till många högtalare och man sparar ju in en massa aluminum om man ersätter aluminiumfälgar med magnesiumdito. Likaså tycker jag att man genast skall sluta med att rhodiumplättera audiokontakter. Rhodium behövs till tändstift och hjulmuttrar och skall inte drällas hur som helst på hifiprylar. Hifientusiaster får nöja sig med guld.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2004-08-27 09:49

Dahlqvist:

:D

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-27 10:56

Dahlgvist:
Rhodium i tändstift och hjulmuttrar? Har aldrig sett någon sådan applikation, jag kan inte se att NGK har något sådant stifft.

Är det inte bättre att byta ut alla gjutna magnesiumfälgar mot smidda aluminiumfälgar?

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-08-27 11:13

Gör fälgarna i Beryllium. Lätt och starkt. Enda problemet är väl dess kemiska giftighet, problem att bearbeta samt det extremt höga priset.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-27 12:56

Om det inte vore för att det är giftigt/allergent skulle beryllium vara ett toppenmaterial för att tillverka styva och lätta koner, synd att allt bra skall vara miljöfarligt.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-27 13:52

AndersJ skrev:Dahlgvist:
Rhodium i tändstift och hjulmuttrar? Har aldrig sett någon sådan applikation, jag kan inte se att NGK har något sådant stift.

Nippon Denso har patenterat en rhodium-iridium legering för tändstift. NGK - jag skrattar: HA!

Och varför förkroma hjulmuttrarna när man kan rhodiumplättera! I have seen the future - and it spelled R-H-O-D-I-U-M. Du är en bakåtsträvare, AndersJ. Det är vad du är.

AndersJ skrev:Är det inte bättre att byta ut alla gjutna magnesiumfälgar mot smidda aluminiumfälgar?

Nej det är det inte. Jag trodde jag var mycket tydlig på den punkten. Som man säger i USA: "You gotta get your priorities straight, man!" Magnesium => tänk "fälgar". "Aluminium" => tänk "Kebabrulle".

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
AndersJ

Inläggav AndersJ » 2004-08-27 14:23

Dahlqvist
Nippon Denso har patenterat en rhodium-iridium legering för tändstift.

Nu blev jag lättad jag var lite orolig att jag hade missat något viktigt, men sedan skrev du Nippon Denso :lol: :lol: :lol:

Och varför förkroma hjulmuttrarna när man kan rhodiumplättera! I have seen the future - and it spelled R-H-O-D-I-U-M. Du är en bakåtsträvare, AndersJ. Det är vad du är.

Kommer inte ihåg att jag skrev något om krom i samband med hjulmuttrar, det är bara en onödig ytbehandling som inte på något sätt bidrar med att öka bilens prestanda. Nä då föredrar jag nog titan i muttern.

Nej det är det inte. Jag trodde jag var mycket tydlig på den punkten. Som man säger i USA: "You gotta get your priorities straight, man!" Magnesium => tänk "fälgar". "Aluminium" => tänk "Kebabrulle".

Magnesium har man i multimineraltabletter, smidd aluminium har man till sina fälgar 8)

Anders

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-08-27 14:44

AndersJ skrev:Magnesium har man i multimineraltabletter, smidd aluminium har man till sina fälgar 8)

Aluminium är snik. SNIK. Smid medan magnesiumet är varmt säger jag.

/D
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Återgå till Teknikforum