Triamp med surroundstärkare + slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Triamp med surroundstärkare + slutsteg

Inläggav Kraniet » 2009-10-31 23:00

Skulle det vara möjligt att med två stereoslutsteg triampa med förstärkare i surrounden?

Alltså att man tar ut lågnivå, kör det genom filter och stoppar ett register i lågnivån in i stärkaren och på så vis kan utnyttja det interna slutsteget. Sen kör man de andra stegen kopplade till de andra registren som vanligt.
Det borde väl gå? Har nu ett stereosteg och då bör det ju räcka att skaffa ett stereosteg till för att kunna triampa.
Det är alltså aktivt jag funderar på..

Ett annat alternativ är ju att skaffa fyra kanaler till och inte använda de interna stegen alls..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-11-01 01:15

Ska du mata filtret från hembiostärkaren eller vad ska du köra som försteg?
Har du en hembiostärkare med separerbara för och slutsteg kan du se den som ett slutsteg på x antal kanaler, jag har tex 8 slutstegskanaler tillgängliga i min hembiomaskin, men det finns ju apparater med andra kanalantal.
Jag skulle tex kunna köra den som 2*3vägs aktiv delnnig fram och 2 fullregister kanaler surround, ingen center och komplettera med aktiva basmoduler.
eller 3 (LCR)fram, 2 till basar och 2 sido surround + mono baksurround.
Eller nån helt annan konfiguration så länge jag behöver max 8 kanaler.
Så det ska nog gå bra att köra 4 kanaler utanför och använda 2 av förstärkarens kanaler för att köra 3 vägs, aktivt bara du kan routa signalerna rätt osv.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-01 11:04

Surroundstärkaren är försteg ja. Men det blir lite knepig kabeldragning
Jag har ju u en uppsättning emblafilter för mid/high delning. Så jag behöver i så fall ett filter till basarna. Men för att få delningen rätt mellan mid/bas så kommer jag måsta ta midsignalen från emblafiltret och köra in i basfiltret. Vet inte hur smart det är egentligen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-11-01 12:53

Du hade tänkt att seriekoppla 2 filter för att få ut basen? kanske kan fungera bra, eller inte. Beror på filterkonstruktionen, men jättebra är det inte iallafall, du kan ju testa och om det funkar så sätt upp ett tillräcklig stort filter på uppgraderingslistan, det blir så mycket enklare då...........

Återgå till Teknikforum