Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:jag tror ni helt enkelt pratar om olika saker? morella du menar systemresonans inte sant?
Kraniet skrev:en annan sak med högt q mot för lågt är att effekttåligheten är högre. en låg-q låda har större konutslag än en med högre q..
Kraniet skrev:men är det inte så att man kan spela högre om man har högre q?
edit: eller det där blir ju helt fel.. givetvis kan man inte spela högre än elementet medger..
dock så stramar ju högre q upp konrörelserna och således kommer elementet att spela med mindre konrörelse. därmed får man mindre distorsion än om man spelar i en låda med lägre q.
alltså man kan spela högre med bibehållen ljudkvalité.
Svante skrev:Kraniet skrev:men är det inte så att man kan spela högre om man har högre q?
edit: eller det där blir ju helt fel.. givetvis kan man inte spela högre än elementet medger..
dock så stramar ju högre q upp konrörelserna och således kommer elementet att spela med mindre konrörelse. därmed får man mindre distorsion än om man spelar i en låda med lägre q.
alltså man kan spela högre med bibehållen ljudkvalité.
Nej. Utnivån bestäms helt och totalt av konrörelsen. Du resonerar i cirklar. Om konrörelsen minskar (som den gör av lägre Qtc) så minskar också ljudnivån. För att komma tillbaka till den ursprungliga nivån måste du höja ineffekten så att du får tillbaka samma konrörelse. Och då är distorsionsminskningen borta.
AndersJ skrev:Ja jag är beredd att hålla med dig här, de simuleringar jag har gjort i lspcad visar på större konrörelse vid samma ljudtryck och frekvens när vi ökar lådans storlek.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster