Off axis i vertikalled

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

EngelholmAudio_inaktiv

Off axis i vertikalled

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-02 11:05

Hejsan,

Vad har man egentligen för chanser att få bra resultat här? Enda sättet att bli imun mot utsläckning är ju att dela lågt för att få problemet vid låga frekvenser så att våglängden blir lång osv.

Elementens off axisegenskaper spelar in, men jag upplever utsläckningen som ett större problem i detta avseende.

Vad har ni för tankar? Hur viktigt är det?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-02 12:07

filterordning (storleken på överlappen) samt optimering av elementens placering

tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-02 15:23

Gör man rätt så är möjligheterna rätt stora att man kan eliminera att man får en negativt verksam dipp. :)

Om det är viktigt eller inte kan man fråga sig men åtminstone två av de store svenske (IÖ och SC) verkar bry sig en del om just takreflexen. Genom en statistisk undersökning här på forumet kom jag fram till att den bör inträffa ca 45 grader uppåt (vilket IÖ har antytt är en lämplig vinkel att se till att hålla dippen borta ifrån). Man ser då till att elementen spelar i fas framå och i 45 grader uppåt. Det innebär att man kan dela så att man får urfas-dippen 22.5 graderuppåt. Eller om man tillåter en mindre loobing uppåt så kan den förskjutas uppåt lite till.

Beroende på delningsfunktion så kan man se till att 45gradarn uppåt ser trevlig ut. Andra sätt att modeller är att dela vid en annan frekvens eller att ändra avståndet mellan elementen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2004-09-03 10:04

Naqref skrev:Gör man rätt så är möjligheterna rätt stora att man kan eliminera att man får en negativt verksam dipp. :)

Om det är viktigt eller inte kan man fråga sig men åtminstone två av de store svenske (IÖ och SC) verkar bry sig en del om just takreflexen. Genom en statistisk undersökning här på forumet kom jag fram till att den bör inträffa ca 45 grader uppåt (vilket IÖ har antytt är en lämplig vinkel att se till att hålla dippen borta ifrån). Man ser då till att elementen spelar i fas framå och i 45 grader uppåt. Det innebär att man kan dela så att man får urfas-dippen 22.5 graderuppåt. Eller om man tillåter en mindre loobing uppåt så kan den förskjutas uppåt lite till.

Beroende på delningsfunktion så kan man se till att 45gradarn uppåt ser trevlig ut. Andra sätt att modeller är att dela vid en annan frekvens eller att ändra avståndet mellan elementen.
Låter som ett förnuftigt ställningstagande och strategi! Man kommer ju rent faktiskt inte ifrån utsläckningen men man kan ju välja placera den i en sån vinkel att den spelar så lite roll som möjligt (ca 22.5grader typiskt).

Tack Anders.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-03 12:18

Jag tror att det är relativt viktigt med hur högtalarna sprider även i vertikalled. Säg att du har gjort högtalarna så att de får en lobe vid 0 grader och en lobe vid 45 grader. Hur detta kommer att låta beror ju dels på takhöjden, hur långt ifrån högtalarna man sitter, hur högt man sitter eller kanske tom står och även sidoväggar/fönster mm.

Ett sätt att undvika effekterna av utsläckningar skulle kunna vara att göra utsläckningarna smalare. Det är mycket svårare att höra smalbandiga utsläckningar. Detta kan man göra genom att minska överlappningen mellan elementen. Ett exempel på detta är Joseph Audio som har fått väldigt bra betyg i Stereophile. Kolla särskillt off axis-kurvorna i vertikalled, inte alls tokigt. Stegsvaret ser helt godkänt ut också.
http://www.stereophile.com/loudspeakerr ... ndex7.html

Elementens off axis respons är nog inte bra att försumma, det gör också väldigt stor skillnad fast inte på samma sätt (ren utsläckning).

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-03 12:32

Martin skrev:Jag tror att det är relativt viktigt med hur högtalarna sprider även i vertikalled. Säg att du har gjort högtalarna så att de får en lobe vid 0 grader och en lobe vid 45 grader. Hur detta kommer att låta beror ju dels på takhöjden, hur långt ifrån högtalarna man sitter, hur högt man sitter eller kanske tom står och även sidoväggar/fönster mm.

Självklart kan man inte gardera sig mot alla situationer så då får man göra en lite statistisk analys av vilka förhållanden som kan finns hos lyssnaren (om man inte bara bygger för sitt egna stora nöje och kan diktera villkoren helt och fullt) och anpassa sig till dem. Kollar man på hur folk lyssnar så är det inte stadigvarande vid 22.5 grader uppåt i speciellt många fall. Och om det är någon som lyssnar på det viset så kanske man får erkänna att man inte kan göra en högtalare som passa alla :)

Räknar man på det så innebär 22.5grader uppåt med ett akustiskt centrum på 90cm (utgående då från diskanten) höjd och 2meters avstånd att man befinner sig på 1.66m höjd med öronen. Inte speciellt vanlig lyssningsposition då man finlyssnar. Och man kan som sagt få upp den vinkeln lite mer genom att looba uppåt.

Men det är klart att genom att ha branta filter så kan man göra dippen som uppstår smalare (och därmed mindre hörbar) och det kan man ju kombinera med ovanstående resonemang. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-03 12:40

"Ett sätt att undvika effekterna av utsläckningar skulle kunna vara att göra utsläckningarna smalare. Det är mycket svårare att höra smalbandiga utsläckningar."

amen!

tyvärr är det, iaf enl min erfarenhet, mkt svårt att få till det med branta filter (iaf för 2vägare) där elementens off-axisegenskaper gör det brutalt svårt att få till summeringen vid deln.frekv. bättre att öka avståndet mellan elementen

tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-09-03 12:56

celef skrev:"Ett sätt att undvika effekterna av utsläckningar skulle kunna vara att göra utsläckningarna smalare. Det är mycket svårare att höra smalbandiga utsläckningar."

amen!

tyvärr är det, iaf enl min erfarenhet, mkt svårt att få till det med branta filter (iaf för 2vägare) där elementens off-axisegenskaper gör det brutalt svårt att få till summeringen vid deln.frekv. bättre att öka avståndet mellan elementen

tycker jag
öka avståndet :?: Det låter ju helt knasigt. Ökar man avståndet blir det ju smalare och fler lober också och det hörs ju tydligt. Det man vill åt är väl så nära en stor bred lobe som möjligt.

Att det är svårt borde ju inte vara något hinder. :) Ännu en anledning att förbättra högtalartekniken.

Sedan så måste man väl inte använda branta filter i traditionell mening, det räcker väl med att de är branta där högtalarna påverkar varandra så att det området blir så smalt som möjligt.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-03 13:24

Martin skrev:Sedan så måste man väl inte använda branta filter i traditionell mening, det räcker väl med att de är branta där högtalarna påverkar varandra så att det området blir så smalt som möjligt.

Helt rätt att man inte måste göra det i traditionell elektrisk mening men det är ju ingen seriös h-talarkonstruktör som gör så utan det är ju just i övergångsbandet som filteranpassningen är viktigast och där kan man köra väldigt branta saker. Men det vet du ju. :wink:

LTS-trevägare har faktiskt bara ett notchfilter för anpassningen med den akustiska lp-funktionen för m-regget.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-03 17:15

Fast om man är beroende av takreflexen för att få höjd så skulle ju högtalare utomhus låta väldigt "lågt" jäms med lådan högt.
Så funkar det väl inte? Har iaf inte jag märkt.

malare

Inläggav malare » 2004-09-03 18:32

Det är väl så att om man inte kan åstadkomma en jämn spridning i vertikalled så bör man i alla fall försöka rikta loberna så att de ställer till med minst skada.

Mvh. Per Målare

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-03 22:46

öka avstånden (i vertikalled) är inte alls så tokigt. men jag kanske hellre skulle ha sagt att minimalt elementavstånd inte alltid ger bäst resultat - vilket iaf jag har trott

de försök jag har gjort med "brantare filter" har iaf varit fruktlösa, haru några tips är de varmt välkomna
Bikinitider

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2004-09-09 17:35

Knepigt detta med att bibehålla rak frekvensgång mot taket. Jag tycker att det borde vara så att den inte ska vara helt rak, ett tak måste väl ha en viss frekvensberoende absorbtion? (hur det nu blir för betongtak, paneltak osv.) Och sedan det där med örats påverkan i en sådan skarp vinkel vertikalt. Det finns en del att tänka på... Några tankar?

Återgå till Teknikforum