Jag kopierar helt enkelt kurvan från varje mätning till ett OpenOfficedokument med en eller att par textrader under som beskriver förutsättningarna och skriver ut på papper och studerar dem noga.
Jag har gjort massor av mätningar från ungefärlig lyssningsplats med förflyttning av mikrofon i 10 cm steg i höjd respektive avstånd och sidförflyttning av högtalaren (Carlsson OA52 - enda frihetsgraden) för att utröna vilka avvikelser som är inneboende i högtalaren, vad som beror på högtalarens placering i rummet och var mikrofonen eller lyssnaren befinner sig.
Det är kanske inte det optimala sättet, men som vanligt gör jag på mitt sätt för att bilda mig en egen uppfattning om vad som händer i mitt rum och korrelera till vad mina öron säger mig.
Ovan nämnde jag inte två faktorer till som jag laborerar med för att göra min tillvaro lite mer komplicerad
Dels att mina OA52 står mot en fönstervägg och att jag laborerar med hur stor (eller snarare liten) slät väggyta jag behöver dikt bakom högtalarna för att den den hörbara skillnaden mot en perfekt obruten vägg ska bli försumbar.
Dels att utröna för- och nackdelar med att placera OA52 ovanpå mina OB52 basmoduler eller vid sidan.
En 22 mm MDF platta mellan golv och fönsterbänk som jämn vägg bakom OA52 har en mycket kraftig mät- och hörbar påverkan på mellanbasens frekvensgång. Att förlänga väggen uppåt en stycke ovanför fönsterbänken gör ingen skillnad på mätningarna, men stereoperspektivet påverkas avsevärt.
Som sagt, mina experiment har inget annat syfte än att ge mig uppfattning om vilka förändringar som är både mät- och hörbara och vilka som inte är det.
För närvarande har jag uppfattningen att i området ca 100 - 1000 Hz mätt med Tombstone från ungefärlig lyssningsplats är det lika bra att ignorera alla toppar och dalar som förflyttas med en liten förflyttning av högtalare eller mätmikrofon.
Det får den grå (?) klumpen mellan öronen ta hand om, och det gör den oftast bra.
Lyckas jag hitta en inbördes position som mäter osedvanligt snyggt (har inte hittat den ännu) ska jag givetvis lyssna mycket från den och jämföra med en liten förflyttning och utvärdera om min hjärna fullt ut kompenserar för naturliga rumsakustiska avvikelser (när jag spelar med orthoakustiska högtalare).