Hjälp med pioneer dv-668

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav RMA » 2016-10-09 21:16

Om man tittar på sprängskissen i schemat som finns i tråden jag länkade till så måste man lyfta upp hela mekaniken.
Remmen sitter på undersidan. Men släng inte apparaten! Jag tar gärna över den om du inte vill pilla för mycket med den!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-09 22:07

RMA skrev:Om man tittar på sprängskissen i schemat som finns i tråden jag länkade till så måste man lyfta upp hela mekaniken.
Remmen sitter på undersidan. Men släng inte apparaten! Jag tar gärna över den om du inte vill pilla för mycket med den!


Okej.

Du som kan tyda en sådan där skiss, måste man ta bort fronten för att komma åt hela mekaniken med släden?
Jag var på och försökte ta av fronten men förstod inte riktigt hur man skulle göra.

Om det är något kvar av den efter jag är klar så får du den ;).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Figge77 » 2016-10-10 08:49

det går säkert utan att lossa fronten brukar vara så. men när man tittar i servicemanualen ser det ju ut som att det skulle bli klart lättare om man lossar fronten, fronten brukar sitta med ett par skruvar eller plastsnäppen, eller både och underifrån, och även på sidan.
längst ut på släden kan det sitta en plastbit den det står DVD på den kan behöva lossas. men då behöver släden vara i utkört läge, det är väl här ditt problem ställer till det....för släden åker väl inte ut på din? försök hjälpa den ut
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-10 09:34

Njae, fronten har jag aldrig behövt lossa men ibland sitter det en front på släden som behöver tas bort innan hela verket går att backa ut.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Figge77 » 2016-10-10 11:15

tror det är den plastbiten han har problem med.

om driven är lös och kablaget löst men den ändå inte vill komma ut är det säkert så att den måste bort. för att ta bort den måste släden komma ut en bit så man kommer åt plastsnäppen på undersidan.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-10 12:49

Figge77
Jag beklagar. Såg nu att jag skrev ung. samma som du i inägget innan mitt, det där om fronten på släden. Läste för snabbt. Men det bekräftar förstås det vi båda skrev, om man nu ska vända det till något positivt. :oops: :)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-10 17:02

Blir en smula svårt att diskutera det här märker jag :). Jag kan inte rätt benämningar på saker och ting och vet egentligen inte så mycket alls.

Igår när jag hade spelare öppnad:

1. Jag såg ingen rem, hittade något hjul undertill om jag verkligen stack in handen långt under slädmekaniken. Det var svårt att se men snurrade på det, inget hände dock.
2. Putte lite försiktigt på släden för att se om den ploppade ut. Den rörde lite på sig men kom ej ut. Jag är osäker på hur hårt jag vågar ta i? Detta gäller generellt när jag försökte ta loss släd-mekaniken också.
3. Skruvade ur de fyra skruvarna i hörnen på släd-mekaniken, antagligen de som nämndes några inlägg upp. Jag tyckte även att det borde gått att ta loss mekaniken på detta viss. Det kändes dock som att släden även satt fast i fronten på spelaren med luckan. Kablarna kände även korta. Återigen blev jag lite rädd hur mycket, och vart, jag vågade bruka lite våld.
4. Försökte mig på att ta bort hela fronten. Skruvade ur en 6 skruv på sidan och undertill. Fonten lossnade inte i alla fall, trots att jag även petade loss alla (tror jag) plastclips som höll fronten på plats. Förstod inte vilken/vilka skruv jag missat eller återigen hur mycket våld jag vågade använda.
5. Kunde inte se något hål för att manuellt mata ut släden.


Tack för feedback dock! :D


Edit: Finns det någon i Göteborgsområden som tror sig kunna laga den får ni gärna höra av er. En slant utlovas så att ni kan köpa er något fint! :)
Senast redigerad av genstruktur 2016-10-10 17:09, redigerad totalt 2 gånger.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-10 17:04

Figge77 skrev:
längst ut på släden kan det sitta en plastbit den det står DVD på den kan behöva lossas. men då behöver släden vara i utkört läge, det är väl här ditt problem ställer till det....för släden åker väl inte ut på din? försök hjälpa den ut


Japp, jag får inte ut släden.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-10 17:09

Ja du genstruktur. Att bryta sig in i en CD-spelare (troligen också DVD) är ett skitgöra. Jag har gjort det bra många gånger men anser mig fortfarande vara en nybörjare.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav UrSv » 2016-10-10 19:21

De gånger jag gjort det har det bara varit att ta bort kåpan och lösa problemet. Enkelt och definitivt inget skitgöra. Vilka har du råkat ut för?
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Nattlorden » 2016-10-10 19:23

UrSv skrev:De gånger jag gjort det har det bara varit att ta bort kåpan och lösa problemet. Enkelt och definitivt inget skitgöra. Vilka har du råkat ut för?


Sist jag gjorde det, så hittade jag mer än en skiva inne i den. (Pioneer med skivtallrik) :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Figge77 » 2016-10-10 19:52

Nattlorden skrev:
UrSv skrev:De gånger jag gjort det har det bara varit att ta bort kåpan och lösa problemet. Enkelt och definitivt inget skitgöra. Vilka har du råkat ut för?


Sist jag gjorde det, så hittade jag mer än en skiva inne i den. (Pioneer med skivtallrik) :mrgreen:


du hittade en lös lins?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-10 23:20

UrSv skrev:De gånger jag gjort det har det bara varit att ta bort kåpan och lösa problemet. Enkelt och definitivt inget skitgöra. Vilka har du råkat ut för?

En känsla av att man bryter sönder eländet.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-10 23:32

Figge77 skrev:
Nattlorden skrev:
UrSv skrev:De gånger jag gjort det har det bara varit att ta bort kåpan och lösa problemet. Enkelt och definitivt inget skitgöra. Vilka har du råkat ut för?


Sist jag gjorde det, så hittade jag mer än en skiva inne i den. (Pioneer med skivtallrik) :mrgreen:


du hittade en lös lins?

Eller två skivor som trängdes.

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Figge77 » 2016-10-10 23:50

nä en lins, men absolut inte 2
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-10 23:54

Figge77 skrev:nä en lins, men absolut inte 2

Två linser vore att överdiva. :D

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-26 11:19

Så, haft semester och hemma med förnyad kraft! Eller inte....... :D

Vet inte om jag skall ge mig på det hela en gång till, att försöka ta mig in i spelaren. Med risk att förstöra den helt känns det som.....
Eller om man kan lämna in den någonstans och få hjälp? Klart, problemet är väl att det kanske kostar mer än att köpa en ny begagnad?

Några idéer?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav boom » 2016-10-27 09:34

genstruktur skrev:Så, haft semester och hemma med förnyad kraft! Eller inte....... :D

Vet inte om jag skall ge mig på det hela en gång till, att försöka ta mig in i spelaren. Med risk att förstöra den helt känns det som.....
Eller om man kan lämna in den någonstans och få hjälp? Klart, problemet är väl att det kanske kostar mer än att köpa en ny begagnad?

Några idéer?

Det finns spelare som är bättre än 668 anser att den är lite överhypad och låter inte bättre än en bättre ren odlad cd spelare .

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Nattlorden » 2016-10-27 09:56

Flint skrev:
Figge77 skrev:
Nattlorden skrev:
Sist jag gjorde det, så hittade jag mer än en skiva inne i den. (Pioneer med skivtallrik) :mrgreen:


du hittade en lös lins?

Eller två skivor som trängdes.


Ja, men trängdes gjorde de inte, den ena låg och hade det trevligt tillsammans med kretskortet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-27 12:35

boom skrev:
genstruktur skrev:Så, haft semester och hemma med förnyad kraft! Eller inte....... :D

Vet inte om jag skall ge mig på det hela en gång till, att försöka ta mig in i spelaren. Med risk att förstöra den helt känns det som.....
Eller om man kan lämna in den någonstans och få hjälp? Klart, problemet är väl att det kanske kostar mer än att köpa en ny begagnad?

Några idéer?

Det finns spelare som är bättre än 668 anser att den är lite överhypad och låter inte bättre än en bättre ren odlad cd spelare .


Så kan det vara iofs, och jag har en dedikerad cd-spelare också :). Hade dock varit kul att fått höra 668:an i min anläggning och jämföra lite.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav boom » 2016-10-27 12:53

genstruktur skrev:
boom skrev:
genstruktur skrev:Så, haft semester och hemma med förnyad kraft! Eller inte....... :D

Vet inte om jag skall ge mig på det hela en gång till, att försöka ta mig in i spelaren. Med risk att förstöra den helt känns det som.....
Eller om man kan lämna in den någonstans och få hjälp? Klart, problemet är väl att det kanske kostar mer än att köpa en ny begagnad?

Några idéer?

Det finns spelare som är bättre än 668 anser att den är lite överhypad och låter inte bättre än en bättre ren odlad cd spelare .


Så kan det vara iofs, och jag har en dedikerad cd-spelare också :). Hade dock varit kul att fått höra 668:an i min anläggning och jämföra lite.

har du en bra cd spelare så blir du besviken.
Har jämfört både denon 1460 och 668 och denonen åker åttor runt 668an kan inte förstå att den är så hypad .
troligen är det för att den har kapaciteten att spela superaudiocd men det finns vanliga cd spelare som klarar det med .

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-27 13:40

boom skrev:
genstruktur skrev:
boom skrev:Det finns spelare som är bättre än 668 anser att den är lite överhypad och låter inte bättre än en bättre ren odlad cd spelare .


Så kan det vara iofs, och jag har en dedikerad cd-spelare också :). Hade dock varit kul att fått höra 668:an i min anläggning och jämföra lite.

har du en bra cd spelare så blir du besviken.
Har jämfört både denon 1460 och 668 och denonen åker åttor runt 668an kan inte förstå att den är så hypad .
troligen är det för att den har kapaciteten att spela superaudiocd men det finns vanliga cd spelare som klarar det med .


Jag har en Denon dcd-1500 AE. Den spelar superaudio-cd men bara på 2 kanaler. Känns inte så viktigt iofs då jag knappt har någon sådan skiva.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav boom » 2016-10-27 14:02

genstruktur skrev:
boom skrev:
genstruktur skrev:
Så kan det vara iofs, och jag har en dedikerad cd-spelare också :). Hade dock varit kul att fått höra 668:an i min anläggning och jämföra lite.

har du en bra cd spelare så blir du besviken.
Har jämfört både denon 1460 och 668 och denonen åker åttor runt 668an kan inte förstå att den är så hypad .
troligen är det för att den har kapaciteten att spela superaudiocd men det finns vanliga cd spelare som klarar det med .


Jag har en Denon dcd-1500 AE. Den spelar superaudio-cd men bara på 2 kanaler. Känns inte så viktigt iofs då jag knappt har någon sådan skiva.

Och 668an endast över hdmi som min klarar sacd men som sagt man är inte så imponerad av det .

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2018-05-02 15:07

Från ett inlägg i min medlemspresentation:

Johan_Lindroos skrev:
Nattlorden skrev:Har du nu ställt den rätt i inställningarna också?


Annars från gammalt Pekka-inlägg:

1. Välj 2 kanaler i stället för 5.1 under Home Menu/Initial/Options/Speakers (kan minnas fel med "Options". I så fall, välj Speakers eller Speaker Output direkt)

2. Ställ utnivån till Fixed i stället för Variable (också under Home Menu). "Fixed" innebär max nivå ut, dvs +6 dB.



Nej! :)

Med inställningen "+6 dB" klipper en fyrkantsvåg. Det kan alltså vara dåligt för tokmastrad musik också.

Vi har testat och mätt och funnit att "+3 dB" gör så att en fyrkantsvåg precis inte klipper.

Vad man bör ha för inställning multikanal eller tvåkanalig kommer jag tyvärr inte ihåg hur det är och varför.

Inställningen +6 dB har skrivits i 668:ans första tester i MoLt. Men ovanstående tips har vi kommit på att det bör göras när vi mätte upp för några år sedan bara.


viewtopic.php?f=16&t=55715&start=600#p1939519


Ja vad gäller? Skall utnivån stå på +6dB eller +3dB för maximal ljudkvalität? Tyvärr utvidgades aldrig inlägget med en djupare förklaring.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster