Hjälp med pioneer dv-668

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

eriken
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 2008-07-16

Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav eriken » 2009-12-09 18:45

Fick nyss hem en 668 som jag fick skickad via bussgodset.

Jag får inget ljud ur den om jag ska lyssna på en cd. Jag har kopplat in på analog out (2 ch) och scarten till tv´n. Spelar jag en dvd så finns det ljud till filmen men inte för cd. Förstår inget alls och hoppas på att det är ngn inställning jag missat men tror inte det.

Det är nog som vanligt vid beg köp, antingen blåst eller så är den pajjad i frakten.

Vad tror ni som har en 668?

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2009-12-09 19:56

Gå in i menyn och gör rätt förinställningar. Handboken kan vara bra i bland. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

eriken
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 2008-07-16

Inläggav eriken » 2009-12-09 20:34

Ragnwald skrev:Gå in i menyn och gör rätt förinställningar. Handboken kan vara bra i bland. :wink:


Jo, för de som begriper sig på vad allt betyder :)

Jag har ändrat lite på måfå nu med dts & pcm och liknande saker och nu fungerar det iaf. Trodde inte att det skulle ha någon betydelse så länge jag körde audio out och pure audio intryckt..

Ska bli intressant att göra lite längre lyssningar och testa emot rotel rcd-1072:an. Jag har testat några snabba byten bara och upplever 668:an som lite mindre beslöjad på ngt vis. Roteln känns mjukare i ljudet och framtoningen medans 668:an känns mera framfusig och öppen.

eriken
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 2008-07-16

Inläggav eriken » 2010-06-24 16:30

Då var det dags igen!

Jag har lånat hem en dacmagic på test från hifiklubben och kan inte begripa hur jag ska få ljud ur denna dvd till dacen. Jag har kopplat med en rcakabel från digital audio out och till ingången på dacen.

Jag har tagit initial settings -->digital out --> On
--> dolby digital out --> dolby digital (ej dolby digital >PCM)
--> Dts out --->Dts

Vad är fel? Och vad betyder Dts samt pcm? Minns att det var ett värre testade fram och tillbaka med detta innan jag fick ljud till vanlig cd.

eriken
 
Inlägg: 746
Blev medlem: 2008-07-16

Inläggav eriken » 2010-06-24 18:01

Hittade felet, det var pure direct knappen som inte fick vara intryck om det skulle funka med digitalt ut.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-07 16:16

Lite antiklimax här.

Köpte en begagnad 668 och gick och hämtade den idag. Packade upp den och kopplad in via hmdi för att gå över inställningar.
Glad i hågen skulle jag senare stoppa i första skivan, men cd/dvd släden vill inte komma ut :(. Vad göra? Skänt fel? Säljaren säger att de fungerade innan han skickade, och paketet var bra emballerat och utan skador. Skall jag öppna och kolla i dvdn?

Någon idé?

/Genstruktur
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-07 17:27

genstruktur skrev:Lite antiklimax här.

Köpte en begagnad 668 och gick och hämtade den idag. Packade upp den och kopplad in via hmdi för att gå över inställningar.
Glad i hågen skulle jag senare stoppa i första skivan, men cd/dvd släden vill inte komma ut :(. Vad göra? Skänt fel? Säljaren säger att de fungerade innan han skickade, och paketet var bra emballerat och utan skador. Skall jag öppna och kolla i dvdn?

Någon idé?

/Genstruktur

Kan du höra om motorn som sköter släden startar, eller om det rycker till i släden? Det senare brukar kunna både höras och synas. Då kan det vara remmen till släden som är gammal och uttänjd och slirar och troligen något som även den tidigare ägaren hade problem med.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-07 17:38

Flint skrev:
genstruktur skrev:Lite antiklimax här.

Köpte en begagnad 668 och gick och hämtade den idag. Packade upp den och kopplad in via hmdi för att gå över inställningar.
Glad i hågen skulle jag senare stoppa i första skivan, men cd/dvd släden vill inte komma ut :(. Vad göra? Skänt fel? Säljaren säger att de fungerade innan han skickade, och paketet var bra emballerat och utan skador. Skall jag öppna och kolla i dvdn?

Någon idé?

/Genstruktur

Kan du höra om motorn som sköter släden startar, eller om det rycker till i släden? Det senare brukar kunna både höras och synas. Då kan det vara remmen till släden som är gammal och uttänjd och slirar och troligen något som även den tidigare ägaren hade problem med.


Säljaren känns trovärdig och har svarat på flera mejl. Han säger att han funktionstestat den innan han packade ned den och att den skall vara rätt oanvänd generellt.
När jag trycker på eject på fjärren eller på spelaren visas förts "eject" sen "stop" i displayen men sen händer inget mer. Jag hör ett litet ljud, men det hör jag även om jag trycker på play också. Inget ryck i släden....
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Nattlorden » 2016-10-07 17:56

Trist. :(

Själv har jag en som är tvärtom typ. Funkande mekanik - gången laser.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-07 18:03

genstruktur skrev:
Flint skrev:
genstruktur skrev:Lite antiklimax här.

Köpte en begagnad 668 och gick och hämtade den idag. Packade upp den och kopplad in via hmdi för att gå över inställningar.
Glad i hågen skulle jag senare stoppa i första skivan, men cd/dvd släden vill inte komma ut :(. Vad göra? Skänt fel? Säljaren säger att de fungerade innan han skickade, och paketet var bra emballerat och utan skador. Skall jag öppna och kolla i dvdn?

Någon idé?

/Genstruktur

Kan du höra om motorn som sköter släden startar, eller om det rycker till i släden? Det senare brukar kunna både höras och synas. Då kan det vara remmen till släden som är gammal och uttänjd och slirar och troligen något som även den tidigare ägaren hade problem med.


Säljaren känns trovärdig och har svarat på flera mejl. Han säger att han funktionstestat den innan han packade ned den och att den skall vara rätt oanvänd generellt.
När jag trycker på eject på fjärren eller på spelaren visas förts "eject" sen "stop" i displayen men sen händer inget mer. Jag hör ett litet ljud, men det hör jag även om jag trycker på play också. Inget ryck i släden....

Då har den nog låst sig på något sätt. Kanske mekaniskt, i transporten. Om det finns någon elektrisk "totalnollställning till defalt" skulle du ju kunna prova med det. Annars skulle jag öppna spelaren och mata ut och in släden för hand en gång för att förvissa mig om att släden "talar om" att den är i inmatat läge. Inget kul ingrepp men det kan kanske funka.

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-07 21:51

Nattlorden skrev:Trist. :(

Själv har jag en som är tvärtom typ. Funkande mekanik - gången laser.


Ja absolut :(.

Men är nog första gången jag köpte något begagnat som har fel jag inte var beredd på.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-07 21:53

Flint skrev:
genstruktur skrev:
Flint skrev:Kan du höra om motorn som sköter släden startar, eller om det rycker till i släden? Det senare brukar kunna både höras och synas. Då kan det vara remmen till släden som är gammal och uttänjd och slirar och troligen något som även den tidigare ägaren hade problem med.


Säljaren känns trovärdig och har svarat på flera mejl. Han säger att han funktionstestat den innan han packade ned den och att den skall vara rätt oanvänd generellt.
När jag trycker på eject på fjärren eller på spelaren visas förts "eject" sen "stop" i displayen men sen händer inget mer. Jag hör ett litet ljud, men det hör jag även om jag trycker på play också. Inget ryck i släden....

Då har den nog låst sig på något sätt. Kanske mekaniskt, i transporten. Om det finns någon elektrisk "totalnollställning till defalt" skulle du ju kunna prova med det. Annars skulle jag öppna spelaren och mata ut och in släden för hand en gång för att förvissa mig om att släden "talar om" att den är i inmatat läge. Inget kul ingrepp men det kan kanske funka.


Nu har den stått i ett par timmar. Ingen förbättring tyvärr.
Har provat att nollställa inställningarna genom att hålla inne stop när man sätter på den med power. Hjälpte inte....

Får ta och öppna den helt enkelt och se om jag kan se om något är fel, och göra som du sa.

Tack för support!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-07 22:00

Kanske finns ett sådant hål? Får kika på det.

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... be+ejected.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-07 22:02

Du kanske får snurra på motorn som styr släden för att få släden ska röra sig. Det kan räcka med att bara mota ut den några millimeter och sen tillbaka så att indikeringen att släden är inmatad ger kontakt. Pratar egentligen lite äldre CD-spelare men tippar att DVD-apparater är byggda ung. likadant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-07 22:06

genstruktur skrev:Kanske finns ett sådant hål? Får kika på det.

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... be+ejected.

Klart vettigt (men länken funkar inget vidare).

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav AndersP » 2016-10-08 00:57

Börjar likna rabaldret om NAD 208. Apparaterna är gamla och elektronik och elektromekanik har väl en begränsad livslängd?

Jag har själv en 668 som jag köpte på plats hos säljaren. Räknar dock inte med perfekt funktion hur länge som helst. Funderar på att köpa en till att ha som reserv. Dom är ju rätt billiga.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-08 02:12

Flint skrev:
genstruktur skrev:Kanske finns ett sådant hål? Får kika på det.

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... be+ejected.

Klart vettigt (men länken funkar inget vidare).


Märkte det nu, sorry. Det var en länk till att man kunde peta i något hål undertill och få ut släden.
Skall se om jag har tid imorgon att göra det och öppna spelaren och se om något verkar vajsing.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-08 02:13

AndersP skrev:Börjar likna rabaldret om NAD 208. Apparaterna är gamla och elektronik och elektromekanik har väl en begränsad livslängd?

Jag har själv en 668 som jag köpte på plats hos säljaren. Räknar dock inte med perfekt funktion hur länge som helst. Funderar på att köpa en till att ha som reserv. Dom är ju rätt billiga.


Så är det väl, känns väl ändå lite tråkigt att den inte fungerar :(.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2493
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav STDI » 2016-10-08 06:07

genstruktur skrev:
Flint skrev:
genstruktur skrev:Kanske finns ett sådant hål? Får kika på det.

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... be+ejected.

Klart vettigt (men länken funkar inget vidare).


Märkte det nu, sorry. Det var en länk till att man kunde peta i något hål undertill och få ut släden.
Skall se om jag har tid imorgon att göra det och öppna spelaren och se om något verkar vajsing.

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA/DJ/CD-DVD-Media-Players/Disc+cannot+be+ejected.
Denna funkar.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-08 08:20

genstruktur skrev:
Flint skrev:
genstruktur skrev:Kanske finns ett sådant hål? Får kika på det.

https://www.pioneerelectronics.com/PUSA ... be+ejected.

Klart vettigt (men länken funkar inget vidare).


Märkte det nu, sorry. Det var en länk till att man kunde peta i något hål undertill och få ut släden.
Skall se om jag har tid imorgon att göra det och öppna spelaren och se om något verkar vajsing.

Det gick att hitta sidan genom att googla så jag hade läste den när jag svarade, så svaret är fortfarande "klart vettigt".

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Flint » 2016-10-08 08:23

AndersP skrev:Börjar likna rabaldret om NAD 208. Apparaterna är gamla och elektronik och elektromekanik har väl en begränsad livslängd?

Jag har själv en 668 som jag köpte på plats hos säljaren. Räknar dock inte med perfekt funktion hur länge som helst. Funderar på att köpa en till att ha som reserv. Dom är ju rätt billiga.

Nu överdriver du. Att en person säger sig ha har problem med en dv-668 är inget rabalder.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav RMA » 2016-10-08 10:39

Det är ganska vanligt att drivremmen till luckan slirar eller kanske gått av. Försök hitta remmen och hjälp den på traven med ett finger om det går.

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav RMA » 2016-10-08 10:46

Kolla lite i min 668 tråd, där finns länk till schema, lite under locket bilder m.m.
viewtopic.php?f=3&t=63064

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-08 22:50

RMA skrev:Det är ganska vanligt att drivremmen till luckan slirar eller kanske gått av. Försök hitta remmen och hjälp den på traven med ett finger om det går.


Japp! Hoppas att det bara är en sådan sak :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-09 18:49

Öppnade upp locket men ser ingen rem, försökte pilla isär lite mer men är inte speciellt bevandrad heller så känns mest som jag skruvar på måfå.
Sitter den undertill på hela släden? Förökte kruva isär lite mer men lyckades inte. Trycker jag på eject hörs ett ljud, ser ingen rörelse. Trycker man på play hörs ett ljud också och lasern rör sig och blinkar.

Vet i tusan vad jag skall göra. Bara att gå ned med den till elektronikåtervinningen kanske och se det hela som ett projekt som är överspelat? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Figge77 » 2016-10-09 19:24

hela driven sitter oftast med 4 skruvar. 1 ungefär i varje hörn,skruvad rakt i bottenplåten. sen kan man lirka upp den

vart remmen sitter på just den modellen vet jag inte...men du bör hitta den.

och akta dig för nätdelen, pillar man på fel ställe där kan den bitas ganska rejält
Senast redigerad av Figge77 2016-10-09 19:28, redigerad totalt 1 gång.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-09 19:27

Figge77 skrev:hela driven sitter oftast med 3-4 skruvar ungefär i varje hörn, skruvad rakt i bottenplåten. sen kan man lirka upp den


Jo såg dem och skruvade loss. Men tyckte ändå inte jag fick ut det hela, dessutom såg vissa kablar inte så långa ut så de skulle räcka för att plocka loss den.
Kände mig inte helt övertygad om att satsa allt på att försöka ta loss den. Om inget annat alternativ finns så kanske jag försöker igen innan jag hivar den.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Figge77 » 2016-10-09 19:30

kablaget sitter väl med kontakter på koretskortet dom leder till?
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav genstruktur » 2016-10-09 19:32

Figge77 skrev:kablaget sitter väl med kontakter på koretskortet dom leder till?


Ehum :oops:

Ja det kanske de gör?


Får skruva upp igen vid tillfälle och göra ett försök till kanske.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Figge77
 
Inlägg: 430
Blev medlem: 2016-08-23
Ort: Kungsör

Re: Hjälp med pioneer dv-668

Inläggav Figge77 » 2016-10-09 19:38

ev kan man behöva lossa fronten för att upp den...lite olika på olika spelare. det märker du.
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Nästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster