ferrit-toroider till trafon, olika material?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
housemicke

ferrit-toroider till trafon, olika material?

Inläggav housemicke » 2009-12-12 15:16

jag undrar vilka material som är lämpliga för en transformator (50hz 220v),
jag har sett att det finns en del olika sorters toroider på elfa, olika material, vilket material skulle vara bra till ett trafo?

om man vill ha högsta möjliga induktans från en toroid vilket material ska man välja då?

när man lindar trafon och inte vill använda lackad koppartråd, vilken typ av kabel är att föredra då? tänkte göra ett par trafon i experiementsyfte, vore kul om man kunde återanvända kablaget.

vad avgör hur hög spänning/ström ett trafo tål?
är det arean på kabeln, totala massan av koppar, isoleringens tjocklek etc??

vore kul att veta hur mycket effekt ett trafo ungefär kommer att kunna leverera innan man börjar bygga.
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

nu med adekvat domestisk vokabulär disponibel.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-12 15:57

högsta möjliga induktans är en järnkärna, dvs en vanlig transformatorkärna. man skall undvika luftgap i magnetkretsen. tom tiondelar av en millimeter gör stor skillnad.

ferriter och järnpulver . dvs det mesta du hittar på Elfa under Magnetiska material är avsedda främst för betydligt högre frekvens än 50 Hz , då annars man får väldigt höga fältstyrkor (mätt i Tesla) om man inte har extremt stora kärnor (dyra) . Typiskt då i switchade nätaggregat.

spänningen avgörs främst av isoleringens motståndskraft. vanligt lackisoerlad tråd tål kanske 4-500 V. sedan måste man ha isolering mellan primär och sekundär, och även mellan kärnan osv.

Om du inte använder lackad koppartråd kan det bli trångt med platsen.

strömtåligheten beror givetvis på arean på tråden. en tumregel (från elfa faktasidor) är 3A/mm2.

Vad är det för trafo du vill linda?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-12-12 16:24

www.svebry.se säljer delar för att linda egna transformatorer. De har kärnor i olika storlekar m.m.

Max spänning beror på isolation och när kärnan mättas (som beror på area i kärnan, antal varv och frekvens)

Max ström beror på trådarea, hur stort spänningsfall man kan tolerera och hur trafon kan leda bort värme m.m.

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-12-12 16:45

rikkitikkitavi skrev:
Vad är det för trafo du vill linda?

först ett 220-12v sen därifrån, 12v till vad olika rör kräver. skulle även vilja använda mig av olika sorters "voltage multipliers" typ http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier

sen skulle jag på nåt sätt vilja få ett så stort magnetfält som möjligt inuti en toroid, jag tänkte bygga en synt, och som oscillator (en typ av "relaxation oscillator") tänkte jag använda ett litet lysrör, och för att få nån slags lfo-effekt på det tänkte jag ha en toroid runt det med så kraftigt magnetfält som möjligt för att periodiskt strypa flödet av elektroner, jag är f n osäker på om det här kommer fungera men jag är villig att testa,
Dom flesta konversationer är i själva verket monologer som framförs i närvaro av ett eller flera vittnen.

/ din rasp i röven

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-12 20:31

Tjena Housemicke, har du legat lågt? Välkommen tillbaka för fan.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
housemicke

Inläggav housemicke » 2009-12-12 23:07

man tröttnar ibland på att det egentligen är samma saker som diskuteras om och om igen (kan tänka mig att även det här ämnet avhandlats innan och att jag faktiskt själv är en del av problemet jag klagar på).

vad tror ni om kablar som ska klara hög spänning förresten, vilken isolering är att föredra?

/ din rasp i röven

Återgå till Teknikforum