perstromgren skrev: Tack, det låter som om det kan behövas! Det är kanske bara att logga in på amazon.com och börja klicka böcker i en varukorg!
Japp, det är ett sätt man kan göra det på.
En av de viktigaste sakerna att förstå är hur alla nervimpulserna behandlas och vad som med nödvändighet måste ske innan en hörselhändelse förnimms som ljud. Jag rekommenderar att du först tar reda på hur hörseln hör naturliga ljudkällor d v s alla ljud runtomkring dig såsom då människor talar, barn skriker, havet brusar, träden susar, skrammel från nycklar, musik från kör eller symfoniorkester live osv. När detta verkligen har förståtts, så inser man ganska snabbt skillnaden mellan naturligt alstrade ljud och fantomprojicerade ljud. Det är ju skillnaden däremellan som är svagheten i det stereofoniska systemet. Därför går skillnaden inte att förstå om den ena faktorn inte förstås, nämligen den faktorn som är naturligt alstrade ljud. Den som försöker förstå fantomprojicering utan att veta hur hörseln fungerar på naturliga ljudkällor kommer aldrig att kunna begripa fantomprojicering. Den som studerar hörseln utifrån naturliga ljudkällor kommer att förstå fantomprojiceringens hemligheter nästan automatiskt.
Man kommer snabbt in på minnesfunktionen och utan att förstå hur minnet fungerar så anser jag att man är ganska rökt. Det är liksom en av hörnstenarna som behövs för att lägga pusslet.
Det finns två perifera ämnen som är nyttiga att kunna "in search of the lost chord" och det är filosofi och filosofins historia och logik och detta behövs för att förstå evolution och evolutionens villkor och evolutionens inre väsen. Det finns ju kunskapsevolution. Denna kunskapsevolution ökar ju människans medvetande, vilket betyder att medvetandet även är en process och därmed inte statisk. Har man krupit närmare människans medvetande och börja lära sig hur det fungerar så underlättar det för förståelsen av hur ljud blir till. Då är vi genast inne på området rörande existentiella frågor

Va, vad har hörseln för betydelse för existensen? Jo, det står beskrivet i böcker, men man behöver inte så mycket förstånd för att inse att hörseln är essentiell för människans fortlevnad. Man kan ju använda synen kanske några säger. Räcker inte det? Hörseln är bara grädde på moset. Nä, det räcker inte på långa vägar till i sammanhanget. Därefter börjar man lära sig frågeställningar som; varför har man en hörsel överhuvudtaget? Vad är det man skall höra? Har man benat upp det så vet man också vad hörseln har för uppgift. Skulle människan ha dålig eller obefintlig hörsel så skulle människan inte ha färgseende om människan behövde information från omvärlden på natten då det är mörkt och synen inte fungerar längre eftersom färgseendet finns hos människan. Har hörseln samma uppgift hos människor som hos olika djur. Svaret är definitivt Nej, men vissa saker är gemensamma. I och med denna vetskap så kommer den medvetna hörselupplevelsen bli olika för t.ex. en katt och en människa och därmed måste behandlingen av nervimpulserna vara något olika. Om det är så att katten har ett annat jag-medvetande än vad människan har så har människan och katten också med nödvändighet olika du-medvetanden och då är medvetandet olika och samtliga sinnesfunktioner kommer därför att resultera i olika resultat i medvetandet. All nödvändig information från världen runtomkring skall ju på något sätt in i medvetandet. Det är därför vi har våra sinnen. Om nu samma insignal av ljudvågor blir till annorlunda medvetna upplevelser hos olika djur så kan man ju kanske börja undra vilket djur som i så fall hör rätt. Om alla hör rätt men ändå olika saker för en och samma händelse i världen så kan man ju kanske börja undra vilken hörselupplevelse som är en linjär funktion av den akustiska ljudhändelsen. Finns det sådant som linjär hörsel? Svaret är nej och vad än konstigare är att hörseln inte hör samma sak vid olika tillfällen för samma akustiska ljudvåg.
Synen t.ex. är ett sinne och där man vet att många djur ser omvärlden svart/vitt d v s inga färger syns för dessa djur. Vilken syn är korrekt kan man kanske fråga sig? Frågan är dock felställd enligt mitt förmenande. Man bör nog istället fråga sig vilken syn som är mest ändamålsenlig för varje djurart eller levande väsen? Då är det lättare att ge ett bra svar på båda dessa frågor.
Då man har kommit så långt i kunskapsintagandet av ljud och medvetande och hörselsinne och nervimpulser så måste man bestämma sig om upplevt ljud genom vårt hörselsinne verkligen är samma sak som det fysikaliska ljudet. Är det inre kanske en representation av det yttre? Om inte det är så, så är det ju missvisande att kalla fenomenet i båda världar för en och samma sak, nämligen för "ljud". Åtminstone är det ett hinder då man försöker lära sig skillnaderna. Jag har personligen valt att separera dessa båda fenomen för att lättare kunna få en högre förståelse av fenomenet "Ljud"s innersta väsen. Jag har då valt att kalla upplevelsen för ljud och den fysikaliska händelsen som ursprungligen hände externt i världen för akustiska tryckvågor eller för akustiska ljudvågor eller för förtätningar och förtunningar i luften men om inget av dessa fungerar bra så kallar jag det för ljud och det är t.ex. då man skall referera till en amplitud, nämligen ljudtryck. Då finns det egentligen inget bättre ord i språket. SPL är ju sound pressure level. Men man måste kunna säga: "Jag hör ljud". Det är tveklöst så. Det gäller då att förstå skillnaden på ljudvågor i luften och upplevt ljud av dessa ljudvågor. Därefter tittar jag på sambanden dem emellan samt på skillnaderna mellan dessa båda fenomen som ju härstammar från samma ursprungshändelse. Då faller vissa bitar på plats automatiskt.
Vad gäller att tränga in i kunskapen om medvetandets värld rekommenderar jag en bok som heter ”Märk Världen”. Det är lätt läsning som ställer de rätta frågorna och fungerar som en liten aptitretare. Därefter rekommenderar jag en annan lättläst bok som heter ”In Search of Memory”. En annan bok som jag rekommenderar är ”The Selfish Gene” och därefter ”Consciousness Explained” av Dennet samt en bok av Edelman som heter ”Wider than the Sky”. Under tiden kan du även läsa ”An introduction of Psychology of Hearing” av Moore samt ”Psychoacoustics” av Fastl and Zwicker. Då har du en grund att stå på vad gäller introduktion i fenomenet Ljud. Du bör spä på med en bok i semiologi också

d v s läran om tecken och symboler och kod. Det pratas ofta om kod. Vad är kod överhuvudtaget? Är det en immateriell eller en materiell företeelse? Om den är immateriell, är kod som sådan oförgänglig eller förgänglig? Man kan ju utifrån ett kodperspektiv se på DNA och genetisk kod. Om du tittar dig i spegeln så ser du dig själv i form av spegelbild. Du ser alltså din DNA i form av spegelvänd fenotyp av DNA som ju är kod i materiell form + din omgivning d v s du är vad din DNA gör dig till i din omgivning.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fenotyp
D v s den genetiska koden har en materiell form i DNA. Men om det är så att denna genetiska kod även finns i den immateriella världen och om den dessutom i den immateriella världen är oförgänglig såsom varande immateriell kod, ja då är den genetiska koden evigt bevarad och kanske redan har funnits till sedan urminnes tider och om denna kod eller väsentliga delar av koden d v s det som du upplever som dig själv så småningom kan bli till DNA igen så kan du vid denna tidpunkt någon gång i framtiden titta dig i samma spegel och förundras. Sådana frågeställningar dyker upp hos mig då jag läser och där kan inte längre dessa böcker ge mig enhälligt svar. Då finner jag svaren utan dessa böckers hjälp. Nu är man kanske inne på ett annat område som möjligtvis handlar om ande som ju är immateriellt och snarast diskuteras inom religionstro och vill man tillgodogöra sig detta också så är mitt boktips Bibeln. Fenomenet kod kommer troligtvis att diskuteras mycket framöver på denna planet. Det ryms mycket roligt inom det området.
Lycka till med att insupa kunskap om hörseln.
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.