Behringer A500 - moddningsoffret

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-12-23 13:44

Hallå grabbar!

Tillbaka efter lite julhandling.

Steget brummar i sig själv, så fort mer är en RCA är inkopplad.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15188
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2009-12-23 14:17

Och vad händer om du isolerar den ena phonokontakten ifrån chassieplåten?
Eller drar en separat jordkabel model grov och ser till att den har bra kontakt mellan förstegchassie och slutstegschassie? Se upp med målade ytor runt skruvar.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-12-23 18:14

Utifall nån mer vill slippa kladdet med uppkoppling i LT-spice så finns A500 uppkopplad och färdig här.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5787
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Inläggav Michael » 2009-12-23 18:55

bomellberg skrev:Steget brummar i sig själv, så fort mer är en RCA är inkopplad.

Nu hänger jag inte med. Första skriver du att den brummar själv, sedan att det är när minst två lågnivå sladdar är anslutna! Dessa två villkor går ju inte ihop. Är den själv så är ju inget anslutet (förutom 230V sladden).

//Michael

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-12-23 22:22

Nej, det är klart. Om man vill missförstå en bisats så gör man ju det.

Under labbandet har jag haft en 3,5mm teleplugg till två RCA. Den sammankopplar skärmen i 3,5mm-änden, därav jordloopen.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-12-23 23:04

Har du mekat nåt mer idag. Verkar lugnt.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2009-12-23 23:33

Nej tyvärr, har inte hunnit. Nu blir det lite låg meckaktivitet tills efter nyår. Befinner mig just nu i Löderup för att fira jul. Återkommer!

God jul!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Stegvis
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2009-11-04
Ort: Östergötland

Inläggav Stegvis » 2009-12-23 23:56

Eftersom jag har ca 40 mil till "actual reality", din förstärkare med tillbehör,
så kan jag bara bidra med allmänna felsökningstips.

Mät spänningen med en AC-voltmeter mellan alla chassiejordar och signaljordar i
RCA-uttag t.ex. på alla komponenenter i systemet när de inte är sammankopplade.

Mät helst också från chassie till "riktig jord" på alla ingående apparater.
"Riktig jord" kan vara 2 kvadratmeter kopparplåt nergrävd under grundvattennivån
(syrefri koppar naturligtvis ;-) ), kallas "mätjord" i labbsammanhang.
Kompromisser kan väl gå an om det krockar med julfirandet men grundidén att ha en bra
referensjord är inte oväsentlig.

Koppla ett "lagom stort" motstånd (några hundra Ohm) över AC-voltmetern
och gör om mätningarna.

Alla spänningar som minskade från Mycket till Lite spänning är förmodligen inte
bovarna i dramat. Det du mätt upp är förmågan att driva ström in i andra apparaters
jordsystem. Är den liten blir det heller inget brum. Många nätfilter på apparater
som inte är anslutna i skyddsjordade uttag kan ge halva nätpspänningen på chassiet
men så snart bra jord ansluts blir det ingen spänning kvar.

Koppla samman systemet steg för steg och mät både hög- och lågohmigt vad som händer.
Antenner och sattelitmottagare med koaxer jordade i takplåtar är inte att leka med.
Snedbelastat nät kan ge små spänningar på nollan men det blir mycket ström till andra jordsystem.

Beteckningen jordslingor brukar bara användas när jordsystemen består av ledningar
som inte ligger nära varandra men som är sammankopplade. Om det finns några kraftiga
yttre magnetfält så induceras strömmar i ledningarna som via spänningfallen i
ledningarna ger störningar som är proportionella mot den inneslutna ytan gånger magnetfältet.
Liten yta och/eller tvinnade ledningar är bra. Om brummet kommer från strömmar från
andra apparater spelar ledningsdragningen mindre roll, finns inga slingor att minimera ytan på.

Det är ingen slump att jordsystemen i flygplan t.ex. har egna kopplingsscheman med
lednings- och kontaktresistanser angivna. (Och man har räknat nedrans noga på egenskaperna)

Har själv en låda Lundahl-transformatorer för lägen när McGyver inte har tid att hjälpa till.

Om du löder upp så glöm inte att koppla ihop det igen!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2009-12-23 23:57

bomellberg skrev:Nej tyvärr, har inte hunnit. Nu blir det lite låg meckaktivitet tills efter nyår. Befinner mig just nu i Löderup för att fira jul. Återkommer!

God jul!

Mvh,

/Bosse


God Jul på dig själv!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-07 13:14

Tillbaka efter helgerna. Jag konstaterade igår kväll följande:

- Endast högtalare inkopplade = tyst
- 1 inkopplad RCA, ansluten till H/K-receiver = brum

Båda kanaler uppför sig likadant.

Dessutom drar steget säkringen i proppskåpet ibland. Det verkar inte finns någon soft-start på detta steg. Kan det räcka med ett lämpligt NTC-motstånd?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-07 13:32

Testa att inte jorda steget, dvs isolera jordningsstiften.

Steget är jordat via rca-kontakterna också och det verkar vara potentialskillnad.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 13:39

- Endast högtalare inkopplade = tyst
- 1 inkopplad RCA, ansluten till H/K-receiver = brum

Båda kanaler uppför sig likadant.

Är slutsteget jordat via nätsladden?
Är resten av anläggningen jordad via någon nätsladd?
Om svaret är ja har du en jordslinga där iom att signalkabeln ansluts.


Dessutom drar steget säkringen i proppskåpet ibland. Det verkar inte finns någon soft-start på detta steg. Kan det räcka med ett lämpligt NTC-motstånd?

Behöver inte vara ett NTC-motstånd. Kan vara ett säg några ohm/10W som ligger i serie med nätströmmen bara vid start och som sen kortsluts bort med en brytare. Det är bara startströmmen som behöver begränsas och den är nog (?) så kortvarig att ett 10W motstånd håller även om det blir kraftigt överbelastat under den korta tid uppladdningen sker.
Senast redigerad av Flint 2010-01-07 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-01-07 13:45

Steget borde inte ha så stor startström att en säkring går 8O
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 13:47

MagnusÖstberg skrev:Steget borde inte ha så stor startström att en säkring går 8O

Jodå. Det kan mycket väl hända iom ringkärnetrafon.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-07 14:37

Flint skrev:Är slutsteget jordat via nätsladden?
Är resten av anläggningen jordad via någon nätsladd?
Om svaret är ja har du en jordslinga där iom att signalkabeln ansluts.

Ja och ja. Mitt andra slutsteg är jordat, liksom HTPC:n. Däremot inte receivern, som jag kopplar mot. Jag har upptäckt tidigare att en signalkabel till datorn tex kan orsaka jordslinga eftersom mitt andra slutsteg är jordat. Jag ska prova att köra A500:an ful-ojordat och se om det hjälper.

Behöver inte vara ett NTC-motstånd. Kan vara ett säg några ohm/10W som ligger i serie med nätströmmen bara vid start och som sen kortsluts bort med en brytare. Det är bara startströmmen som behöver begränsas och den är nog (?) så kortvarig att ett 10W motstånd håller även om det blir kraftigt överbelastat under den korta tid uppladdningen sker.

Så fungerar ju P-A:s softstart, som jag använder i mitt LYNX-steg. Jag vill helst slippa bygga en "riktig" softstart. Det tråkiga med NTC är ju att det är varmt vid användning, men enkelt och smidigt är det.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 14:43

Går NTC-motståndet ner till noll ohm efter uppstarten?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2010-01-07 14:52

Nej, NTC går inte ned till noll och är mest ämnat för klass A där strömförbrukningen inte varierar så kraftigt. Såvitt jag förstått det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 14:56

UrSv skrev:Nej, NTC går inte ned till noll och är mest ämnat för klass A där strömförbrukningen inte varierar så kraftigt. Såvitt jag förstått det.

Just det. Behringersteget passar därför inget vidare med den typen av strömbegränsare. Jag kan inte komma på något bättre än ett vanligt seriemotstånd som efter uppstart kopplas bort. Ska vi göra en automatik på det och starta en DIY-tråd?

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7075
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2010-01-07 15:07

P-A har en variant och Gastone har nyss gjort ett litet gruppköp med en enkel och billig variant.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 15:12

Bra! Då slipper vi. :D

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-07 15:21

Flint skrev:Går NTC-motståndet ner till noll ohm efter uppstarten?

Nästan. Det startar högohmigt och har negativ temperaturkoefficient (N:et i NTC). När det blir varmt så sker det en kemisk process i det som reverseras långsamt vid avsvalning igen. Det behåller alltså sitt låga ohm-tal en stund, även efter avstängning, vilket resulterar i dålig funktion om man stänger av och snabbt på igen.

Hur lågt ohmtalet blir vet jag inte. Jo, nu vet jag för jag har tittat i tabellen. Tex ett SG44 från ELFA har R25=5 ohm och Rimax=0.05ohm.

Att det skulle vara lämpligt enbart för klass-A håller jag inte med om. Så fort det kommit upp i temperatur så krävs det inte mycket ström för att det ska ligga kvar.

Länk till datablad: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... 029060.pdf

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 15:37

Du ser ut att ha rätt. Har bara tänkt dom till svagare strömmar men om man kan blåsa på med 20-30A nån sekund utan att dom säger ifrån så skulle det ju fungera. Har du testat rent praktiskt?

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-07 15:40

Japp, vi har flera tillämpningar på jobbet där vi använt dem. Mestadels i PSU:er med ringkärnor.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 15:44

Bra! Det tackar vi för. Då lärde man sig något nytt idag med. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 16:56

bomellberg
Har ni du kollat nåt på livslängden? Antal starter?

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-07 17:29

Flint skrev:bomellberg
Har ni du kollat nåt på livslängden? Antal starter?

Nix, det har vi inte kikat på. Enligt tillverkarna har de "long lifetime operation".

Fick just en idé till en softstart. Man övervakar AC:n och slår på när man har en nollgenomgång (detta finns redan). Sen "pytsar" man in energi lite lagom fort, genom switchning, till dess att strömmen understiger någon väl valt värde (naturligtvis konfigurerbart). Först då drar man reläet och fullt sula tillåts in.

En dylik mojäng skulle kunna rymmas i en liten låda som kopplas mellan grenuttaget och det bråkande slutsteget/förbrukaren.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-07 17:42

bomellberg
Du har just presenterat "high end"-versionen av mjukstart. När startar vi tillverkningen. :D

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-08 14:29

Var hemma på lunchen och fick för mig att öppna steget. Det sitter redan ett NTC-motstånd på nätbrunnen!

Notera den gröna runda komponenten bredvid högtalarutgångarna:
Bild

Beteckningen är "SCK201R0" och genom googling har jag funnit att det har R25=1ohm och Rimax=0.034ohm. Att steget drog säkringen kan bero på att jag höll på med att labba med inkoppling etc, och inte lät NTC-motståndet svalna mellan gångerna. En sak som Behringer sparat pengarna på är alltså en ordentlig soft-start. Gastone, har du kvar några kort? :-)

Under tejpen på trafon sitter det någon slags serienummer. Denna tejpbit satt på nätbrunnen tidigare. Vet ej varför.

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-09 10:47, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-08 14:35

Åter till brummet, så här ser mina ingångar ut nuförtiden.

Röd sladd går till Pin2 på X6, svart går till Pin3 på X6. Pin1 på X6 används inte längre.
Bild

Jag har ännu inte provat med en ojordad nätkabel. Jag vet inte riktigt, det känns fel att den mojäng som kan göra mest skada om den går sönder ska stå med ojordat chassi.

Mvh,

/Bosse
Senast redigerad av bomellberg 2010-02-09 10:47, redigerad totalt 1 gång.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-08 14:46

bomellberg skrev:Jag har ännu inte provat med en ojordad nätkabel. Jag vet inte riktigt, det känns fel att den mojäng som kan göra mest skada om den går sönder ska stå med ojordat chassi.

I så fall föreslår jag att du jordar slutsteget men ojordar resten av anläggningen. Den kommer ända att bli jordad via signalkablarna. Skillnaden blir bara att den blir jordad i en punkt istället för flera. Att jorda i flera punkter innebär ju att en jordslinga (eller flera) uppstår och därmed brum. Alternativet är att rent galvaniskt skilja på enheterna med en eller flera signaltrafo. Själv kör jag datorn som den enda jordade enheten i ljudanläggningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster