Behringer A500 - moddningsoffret

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-21 12:26

bomellberg skrev:Flint: Finns det någon möjlighet att i simuleringen få fram strömkapacitet? Jag hade tänkt seriekoppla mina basar och köra steget bryggat.

Det går bra att bara svara "Ja", och överlåta till mig att få igång simuleringen. :-)

Mvh,

/Bosse

Haha... Det borde gå fint att simulera. Jag kopplar bryggat och kollar. Hur många ohm ca. kommer belastningen att vara.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-21 12:41

Oj, det blir en gissning. Z=8 ohm och Zmin=6.3 ohm. Vad det blir i sluten låda på ca 35 liter vet jag inte.

Men man kanske kan gissa på 16 ohm?

Mvh,

/Bosse

PS. Kunde inte ladda ner din simul-fil. Dina bilder syns inte heller längre. DS.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-21 12:47

bomellberg skrev:Kunde inte ladda ner din simul-fil. Dina bilder syns inte heller längre. DS.

Det har bara blivit så att jag raderar efter hand för att hålla ordning på prylarna och för att slippa uppta en massa utrymme. "Färskvara". Spara direkt om du tror att du kommer att behöva nån bild. Jag lägger ut simuleringsfilerna på bryggkopplingen också.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-21 15:02

Här skiter det sig. Steget börjar självsvänga matad med 1kHz mätsignal. Med 100Hz går det bättre och då kan jag ta ut drygt 400W men jag är osäker på matningsspänningen. Hittar inget axakt värde på +VC1/-VC1 i schemat. Körde med 160V tot men det kan vara för högt. Inget tyder dock på att steget ska må illa av 16 ohms belastning i bryggat läge men simuleringen är för osäker här för att dra några absoluta slutsatser. För avancerat försök i nuläget för att vara trovärdigt. Skulle förvåna mig om steget uppför sig likadant i verkligheten. Då skulle inte Behringer våga sälja det bryggningsbart.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-21 15:20

De skriver att man inte får köra bryggat i mindre än 8 ohm, så 16 ohm borde inte vara något problem.

Det är ju strömmen som får talspolen att röra sig, eller hur? Vid högohmig last borde ju lasten själv sätta gränsen, och inte förstärkaren. Säg att du kan svinga +-120V. Det ger då 7.5A vilket ju inte bör vara något som helst problem för stärkaren. Däremot kanske man inte får speciellt hög effekt ut.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-22 13:04

Nu börjar simuleringen funka även bryggat. Har satt nätdelens matningsspänning till 120V med Ri = 0.5 ohm. Tar ut 378W i 16 ohm. Det låter nog lite mycket och bör tas med en skopa salt men någon överbelastning verkar det inte vara fråga om.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-02-16 17:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-22 14:50

Kanon! Tack, Flint!

Ikväll blir det test av verkligheten. Andra pallen är på G.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-01-23 13:41

Här är LT-spicefilen om någon vill trimma kopplingen ytterligare.
Senast redigerad av Flint 2010-02-16 17:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2010-01-23 17:00

bomellberg skrev:Kanon! Tack, Flint!

Ikväll blir det test av verkligheten. Andra pallen är på G.

Mvh,

/Bosse


Huset har väl inte brunnit ner hoppas jag?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-25 15:45

Huset står kvar! :-)

Pallarna låter. Mycket! A500:an klagar inte på någonting. Jag kör basarna seriekopplade och kan bottna dem utan att A500:an klipper.

Vad skönt det är med mycket bas vid låg lyssningsvolym.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-01-25 15:50

Utan eller med eq?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-01-25 15:58

Utan Eq. Jag har ingen eq ännu, och jag har gett mig den på att bygga en digital parametrisk eq själv.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
80-talet
 
Inlägg: 1960
Blev medlem: 2007-11-20
Ort: Lund

Inläggav 80-talet » 2010-01-25 20:30

bomellberg skrev:Utan Eq. Jag har ingen eq ännu, och jag har gett mig den på att bygga en digital parametrisk eq själv.

Mvh,

/Bosse


Det ser jag verkligen fram emot att få följa :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2010-02-09 08:15

Ursäkta, kanske börjar bli lite trött, men vad blev innehållet i "faktisktmodden" nu egentligen?

Bara potmodifieringen eller koppla rca direkt till IC2B?
Vilka motstånd ska användas?
Kvarstår någon anledning att ge sig på tomgångsströmmen?

Förresten har jag slarvat bort det kompletta schemat :cry:
Kan nån vänlig själ sända en kopia till addesinlog@hotmail.com?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-02-09 10:35

Vet inte om vi definierade någon "faktisktmod", men om de simuleringar som Flint gjorde stämmer, så är ju det klart bästa att hoppa över ingångssteget och gå rakt in på den kontakt som volymkontrollerna sitter på.

Vill du behålla inkopplingsmöjligheterna med XLR och tele, så gör du bara volymmodden. Den finns beskriven på något annat forum. Å andra sidan ser jag inte att det skulle vara sämre att bara dra upp volymrattarna på max. Det ger samma resultat. Med en ny RCA-ingång blir du av med ingångsstegets 2.76ggr extra förstärkning, som tillsammans med slutsteget ger över 80 gångers gain = alldeles för mycket. Med en ny RCA direkt till X6 så har du gain=30, dvs mer lämpligt.

Den befintliga RCA-ingångens höga gain är troligen det som folk har reagerat mest på, utan att veta orsaken. Det brusar väldigt mycket när man använder RCA, vilket gör att man måste dra ner volymenratten och därmed ökar distorsionen, enligt tidigare diskussion (och video på YouTube).

Jag kopplade av den nya RCA-ingången så här:

Bild

Motståndet till röd sladd = 1K. Motståndet mellan + och - = 10K.

Här är schemat på hela stärkaren (utom nätdelen): http://user.faktiskt.io/bomellberg/A500/Behringer_A500_power_amp.pdf

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2010-02-13 11:27

Hmm; Nog tycker väl jag att en så trevlig tråd som denna med sitt fantastiska intellektuella bollande från olika håll, speciellt från din och Flints sida, borde krönas med en officiell " A500 by Faktiskt-mod " !
Fame is everything! :D
Förstärkaren är ju spridd i så många exemplar att intresset blir stort.
Ni som är ingenjörer borde dessutom förstå värdet av dokumentation...

Det som krävs för detta finns redan på olika platser i tråden: bilder ( dina ), schema och beskrivningar. Det som saknas är en sammanställning; Ett " kakrecept " helt enkelt. Om ni vill kan jag försöka sätta ihop ett sådant, men det bästa vore kanske att du höll i det tycker jag. Du är nästan framme i din post här ovan, men inkopplingen av din spänningsdelade rca i IC2B är inte så noggrannt beskriven...

Som jag ser på modden ( i din förstärkare ) saknas dessutom ett ingångsfilter för att begränsa bandbredden/blockera instrålad HF. Komponenter för detta finns redan i förstärkaren runt IC1. Kunde vara intressant att diskutera detta med Flint innan modden blir officiell. Säg vad du tycker.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2010-02-13 17:06

+1
En av de intressantaste och trevligaste trådarna på länge.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-02-16 11:04

AndersP skrev:Som jag ser på modden ( i din förstärkare ) saknas dessutom ett ingångsfilter för att begränsa bandbredden/blockera instrålad HF.

Instämmer. Ett LP-filter direkt på ingången vore bra. Nu var ju det här bomellbergs modd så jag ville inte lägga mig i för mycket men jag skulle nog plocka dit ett filter som tom. tog med sig nån dB (1) vid 20kHz.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-02-16 18:07

Flint skrev:
AndersP skrev:Som jag ser på modden ( i din förstärkare ) saknas dessutom ett ingångsfilter för att begränsa bandbredden/blockera instrålad HF.

Instämmer. Ett LP-filter direkt på ingången vore bra. Nu var ju det här bomellbergs modd så jag ville inte lägga mig i för mycket men jag skulle nog plocka dit ett filter som tom. tog med sig nån dB (1) vid 20kHz.

Sätt igång! Det är inte min modd, det är vår!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-02-16 19:14

bomellberg
Ska jobba på det. Känns lite lurt bara eftersom jag inte själv kan kolla resultatet men du kanske ställer upp och testar och recenserar? Har fått en känsla av att jag vill strypa diskanten över det hörbara mer än vad folk i allmänhet gör men här har vi ju en chans att prova oss fram till lämpliga värden och samtidigt se hur den frekvensgången ser ut i bild och om man över huvud taget hör någon skillnad.

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-02-16 19:42

Jag testar gärna. Jag har inte tillgång till de mest avancerade mätgrunkorna, men det kanske räcker med RMAA och ett schysst ljudkort?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
bomellberg
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 2006-11-14
Ort: Lund

Inläggav bomellberg » 2010-02-22 12:28

Flint: Varför tar du bort inlägg? Det gör mig helt konfunderad om jag sett rätt eller bara inbillar mig.

Jag är villig att testa ditt föreslagna ingångsfilter, men nu vet jag inte riktigt...

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2010-06-14 09:30

2 nano till jord efter spänningsdelaren?
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-06-14 10:56

bomellberg skrev:Flint: Varför tar du bort inlägg? Det gör mig helt konfunderad om jag sett rätt eller bara inbillar mig.

Jag är villig att testa ditt föreslagna ingångsfilter, men nu vet jag inte riktigt...

Mvh,

/Bosse

Beklagar men jag ser det här som färskvara och allt åker i korgen efter nån vecka när jag har tappat intresset för det och inget händer i tråden på ett tag. Annars blir berget med filer, bilder och simuleringar för högt. Du får spara själv det du tycker verkar vettigt.
Dessutom tycker jag att det är importöres/säljarens uppgift att rätta till de varor de har sålt och därmed tjänat pengar på. Behringer verkar fläckvis inte vara färdigkonstruerade och i andra funka riktigt skapligt.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2010-06-14 11:27

Flint skrev:
bomellberg skrev:Flint: Varför tar du bort inlägg? Det gör mig helt konfunderad om jag sett rätt eller bara inbillar mig.

Jag är villig att testa ditt föreslagna ingångsfilter, men nu vet jag inte riktigt...

Mvh,

/Bosse

Beklagar men jag ser det här som färskvara och allt åker i korgen efter nån vecka när jag har tappat intresset för det och inget händer i tråden på ett tag. Annars blir berget med filer, bilder och simuleringar för högt. Du får spara själv det du tycker verkar vettigt.
Dessutom tycker jag att det är importöres/säljarens uppgift att rätta till de varor de har sålt och därmed tjänat pengar på. Behringer verkar fläckvis inte vara färdigkonstruerade och i andra funka riktigt skapligt.


Om du hade en egen katalog på faktiskt.se skulle du kanske inte behöva kasta bilder och sånt?
Eller är det principfråga?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-06-14 11:48

KarlXII skrev:Om du hade en egen katalog på faktiskt.se skulle du kanske inte behöva kasta bilder och sånt?
Eller är det principfråga?

Vid närmare eftertanke - en principfråga.
Jag fortsätter som simulerande färskvara i mån av inspiration. Tillverkare/säljare garanterar att den sålda varan är OK.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Inläggav KarlXII » 2010-06-14 12:18

Flint skrev:
KarlXII skrev:Om du hade en egen katalog på faktiskt.se skulle du kanske inte behöva kasta bilder och sånt?
Eller är det principfråga?

Vid närmare eftertanke - en principfråga.
Jag fortsätter som simulerande färskvara i mån av inspiration. Tillverkare/säljare garanterar att den sålda varan är OK.


Jag förstår. Jag tänkte bara att det är synd om dina grejer bara försvinner sådär. Det kan ju trots allt finnas ett jätteintresse som inte startat ännu eller ens hittat hit.
Förvaringen av det kan vi ju lösa om du ångrar dig.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2010-06-14 12:58

KarlXII
Kan aldrig tro att jag är forumets ende simulant. :)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Inläggav AndersP » 2010-06-14 17:47

Nä, men du tillhör de bättre simulanterna jag känner till i alla fall :)
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-08-24 18:47

jag bumpar denna lite.

Hur går det med modden?

Någon som skulle kunna mäta de fysiska måtten på slutsteget?
Jag skulle vilja veta djupet från spets till spets. Alltså inkl vol rattarna och bärhantagen. och sedan utan bärhantagen.

Går det att använda spadar på högtalarkontakterna?

Funderar nämligen på att skaffa detta steg, men är lite ont om plats där jag tänkte ställa det. Spadar har ju fördelen att de inte bygger bakåt så kan man ställa den med hantagen dikt an mot väggen så vore det kanon :)

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster