NAD 208 - felsökartråd(en?)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

NAD 208 - felsökartråd(en?)

Inläggav Mr_Ekan » 2010-01-10 15:18

Det finns en del trådar om strul med NAD 208. Man kanske skulle kunna göra någon, exv denna, till sticky, ehuru frågor lär återkomma?

I mitt fall så har jag en störning på vänsterkanalen. Den yttrar sig som så att signalen fortfarande återges, men vid mycket låg nivå och ett kraftigt brusinnehåll. Olyssningsbart alltså. Intressant att notera är även att kylflänsarna på vänsterkanalen inte går upp i temperatur när det här problemet inträffar. Problemet kommer och går lite som det vill, det kan försvinna efter ett tag, särskilt om steget slås av/på.

Man kan ju misstänka ett glapp någonstans, men jag skulle behöva forumets hjälp att lokalisera det hela och undersöka saken vidare;

Bild

Referera gärna till schema, men jag kommer nog behöva hjälp att hitta rätt i steget utifrån det.

Vh //Ekan
11010000

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2010-01-10 16:22

Du kan börja med att kolla vänster utgångsrelä. Det sitter i vänstra hörnet på bilden, bakom spolen. Jag hade samma symtom som dig och det var reläet som spökade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-01-10 22:56

Tack Erol. "Spökade" innebar en kass lödning? Ska kika på det senare i veckan.

//Ekan
11010000

Erol
inaktiv

Inläggav Erol » 2010-01-11 00:14

I mitt fall var det reläet som var utslitet. Jag började nämligen min felsökning med att genomlöda hela förstärkarkanalen+ingångskortet *pust* (jo, jag hade också läst en del om dåliga lödningar här på Faktiskt) men utan att lyckas med att eliminera symtomet. Jag lyckades dock med att kortsluta ingångkortet under genomlödningen så var försiktig om du ska ge dig på detta.

Jag hittate felet genom att köra en sinusvåg genom förstärkarkanalen och iakta utgången med ett oscilloskop samtidigt som jag knäppte lite med ett finger på reläet. Då kunde jag på oscilloskopet se hur vågen ibland kom tillbaka vid knäppningen.

Jag provade då att löda dit andra kanalens relä och då funkade kanalen perfekt så jag köpte två nya relän och bytte för säkerhets skull i båda kanalerna när jag ändå höll på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-01-11 00:46

Erol
Listgt. +

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2010-01-11 01:13

Tackar för svar. Var skaffade du reläerna? Tyvärr har jag inget oscilloskop (än), kanske en förutsättning för att lyckas med jobbet :?
11010000

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-01-11 01:58

Ett relä är ju inget annat än en elektriskt styrd strömbrytare (eller omkopplare). Det vanligaste felet är att kontakterna bränner eller oxiderar och det kan man ganska enkelt mäta med en ohmmeter, så det behövs inget oscilloskop för det.

Det bästa är väl att ta bort relät, lägga spänning på spolen och sedan mäta resistansen över den slutna kontakten. Den skall vara i princip 0 ohm.

Ett annat sätt är att med relät på plats och med förstärkaren spelande mäta om det finns något spänningsfall över den slutna kontakten. Det skall det inte finnas.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-11 02:18

Utgångsreläerna sabbar man effektivt och snabbt, genom att spela musik vid påslag och avstängning.
Pruta inte på kvalitén och se noga till att få exakt samma värden.

Man kan testa först, att lossa kåpan på reläet och skrapa på kontaktytorna försiktigt, så vet man ju om felet verkligen ligger där.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-01-12 13:15

Erol skrev:I mitt fall var det reläet som var utslitet. Jag började nämligen min felsökning med att genomlöda hela förstärkarkanalen+ingångskortet *pust* (jo, jag hade också läst en del om dåliga lödningar här på Faktiskt) men utan att lyckas med att eliminera symtomet.

Av alla NAD208 jag reparerat har en (1) havererat pga dålig lödning.

Det i särklass vanligaste felet har varit en trasig transistor. Denna trissa går väldigt varm.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-12 13:23

Morello skrev:
Det i särklass vanligaste felet har varit en trasig transistor. Denna trissa går väldigt varm.

Är det samma trissa varje gång eller vilken som helst?

* * * * * * * * * *

MP

Inläggav MP » 2010-01-12 13:33

Nu har jag ingen NAD 208 men om jag hade skulle i varje fall jag tala om vilken transistor som avses.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Återgå till Teknikforum