USB CODECs och sånt.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

USB CODECs och sånt.

Inläggav mike34 » 2010-01-13 13:15

Har surfat runt lite på nätet och hittat ADC/DAC kretsar som ganska enkelt kan kopplas till USB och dator med tex Windows som har stöd inbyggt för att driva detta som ett ljudkort.
Nu har jag inte hittat några indikationer på att man kan få bättre prestanda på ADC än 48 KHz 16 bit via USB:n och den drivrutinen (inbyggd?) men jag önskar att så va fallet.
Det finns naturligtvis bättre kretsar än PCM2902 och dylika, men jag undrar om det finns nån interfacekrets som kan länka ihop det hela så man kan driva de bättre kretsarna som har andra bussar och fortfarande ha samma plug and play mot USB och operativ.

Är lite dåligt insatt i just det här men nån kanske har bättre koll.
Att göra ett DIY ljudkort med PCM2902 ska alså inte va så vanskligt.
Mixer och sånt får man tydligen på köpet och man slipper skriva firmware eller drivrutiner.

Min fråga är alså.
Kan man få samma stöd från operativet och enkelhet i byggandet och USB med andra kretsar och samtidigt kunna använda de mer kompetenta (PCM1804) 192Khz/24bit ADC/DAC eller liknande ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-13 13:40

Många USB-DACar använder bara PCM270x respektive PCM290x för att hantera USB-interfacet. Efter det chippet tar man signalen till en bättre DAC utan större problem. Ett exempel är DACarna från http://en.hifidiy.net/ . Det innebär att de bara är at plugga in och köra och sen får man hygglig prestanda.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-01-13 14:42

UrSv skrev:Många USB-DACar använder bara PCM270x respektive PCM290x för att hantera USB-interfacet. Efter det chippet tar man signalen till en bättre DAC utan större problem. Ett exempel är DACarna från http://en.hifidiy.net/ . Det innebär att de bara är at plugga in och köra och sen får man hygglig prestanda.

Aha, men det är inte primärt DAC jag är ute efter utan ADC och det kanske inte är lika lätt då.

Egentligen vill jag ha både DAC och ADC i högupplösning. Det kanske blir för svårt för ett DIY project, men tydligen så heter det jag söker efter "USB audio 2.0". Om man söker lite så jittad man helt andra kretsar som klarar 192Khz 24 bit och mer än så och samma enkla design vet jag inte än, men de verkar ha USB inbyggd. Om jag behöver installera en driver, ok fine, men jag vill inte skriva en eller firmware själv. Fast nu ser det ut som standard på nått vis. Och om USB audio 2.0 driver finns i windows 7 och kanske till XP så är det ju bara hårdwaran som ska pusslas ihop. Har fortfarande inte koll på priser på kretsar och vad det kan bli i slutändan. Är det för dyrt så köper jag ett färdigt kort så klart. Men jag vill egentligen inte ha mer än 2 kanal i vardera riktningen. HD grejerna nu har ju hur många in och ut som helst i samma krets.

https://www.xmos.com/products/developme ... /usbaudio2
exempel

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-01-13 16:22

Varför inte ett vanligt ljudkort bara?

mike34

Inläggav mike34 » 2010-01-13 16:41

UrSv skrev:Varför inte ett vanligt ljudkort bara?

Nää, ska bygga själv om det går.
Det ska in i en burk med lite andra grejer. Så va det tänkt i allafall.

Återgå till Teknikforum