jord och jord och jordpotential

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

jord och jord och jordpotential

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-13 21:16

hej, behöver lite påminnelse/hjälp här:

sätter förstärkaren i jordat uttag. medföljande nätsladd är ojordad

mäter 180 resp 40 V mellan chassijord och nätjord. kittlar lite...

case to worry?
ifall man kopplar in grejor...

edit: är inte jordad.

/rickard

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-14 00:48

Ja, det är ju en gammal goding, denna fråga.

Om du har någon jordad enhet alls i ditt system, så kommer troligtvis ditt slutsteg också att hamna på jordpotential, tack vare sammankopplingen genom signalkablagen.

Vad mäter det om du kopplar in det?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-01-14 08:52

180 resp. 40V är alltså med sladden i olika lägen i vägguttaget?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-01-14 09:04

Vad är det du ska DIY:a?

;)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-14 09:31

shifts skrev:Vad är det du ska DIY:a?

;)

Jo, det är väl en korrekt synpunkt. Jag flyttar tråden till teknikforumet.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-14 09:51

tjapp, 180 resp 40 V beroende på hur sladden är vänd.

jag får alltså inte använda jordade komponenter kopplade, om det inte finns en jordavskiljare någonstans då jag annars får en jordslinga.

alternativt jordar jag chassit i nätjorden? jag kan testa att göra det och mäta.

jag håller på och bygger om min förstärkare för att kunna koppla in en digital equalizer/filter baserad på moderkortet i en Behringer DCX2496.

enligt schemat sitter det 3,3 M mellan en av faserna och signaljord/chassijord. Men det är det amerikanska schemat , jag vet inte vad som gäller för europeiska och har tyvärr inte kommit åt att se ifall motståndet är monterat i min förstärkare.
skall kolla det också (kräver lite operation)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-14 10:51

rikkitikkitavi skrev:jag får alltså inte använda jordade komponenter kopplade, om det inte finns en jordavskiljare någonstans då jag annars får en jordslinga.

Menar du att man inte bör ansluta en jordad apparat ihop med en ojordad?
Jo det kan man göra utan problem! Jag ser iallalfall iga bekymmer med det :)

Det finns dock en sorts nätfilter i vissa skyddsjordade apparater som kan ställa till det. Det är vanligt i datorer.
Bild

Ser du hur kondingarna sitter i filtret? Så länge apparaten är ansluten i jordat uttag (som den bör) fungerar filtret bra. Ansluts den däremot i ojordat uttag utgör kondensatorerna en spänningsdelare över 230V och datorns jord, chassit alltså lägger sig på 115VAC i förhållande till jord.

Ansluter man då denna apparat till en annan skyddsjordad apparat som sitter i jordat uttag där ingången ligger vid jordpotenttial skiljer alltså de båda jordarna 115VAC. Men ansluter man vid nollgenomgång kanske det klarar sig? :D
Som värst borde det kunna bli 115*sqrt2=160V :o

En RCA-kontakt ansluter signalpinnen först och man får 115V signal innan rca-kontaktens jord hinner anslutas.
Det borde ge full utstyrning hos de flesta steg :wink: En ingångsbuffert av grus klarar säkert inte det, men rörprylar borde klara sig hyffsat tror jag :)
Detta gäller alltså om man kopplar när apparaterna är igång.

Undrar om jag svarade på något helt annat än frågan nu? :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-14 10:58

Just det! Dessa 180 och 40V, är inte dessa spänningar orsakade av transformatorns läckfält bara, och att man absolut inte kan dra någon ström att tala om?
Men multimetrar kanske är tillräckligt högohmiga för att mäta utan att ladda ur? Om du mätte med en multis förstås...

När jag hade cd-spelare minns jag att om man drog med fingret på fronten kändes det lite "elektriskt" :)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-14 11:25

rikkitikkitavi skrev:jag får alltså inte använda jordade komponenter kopplade, om det inte finns en jordavskiljare någonstans då jag annars får en jordslinga.

Jo, det går hur bra som helst. Du kommer inte att få någon jordslinga, eftersom ditt slutsteg inte är jordat. Det kommer däremot att bli "jordat" mha rca-skärmen.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-14 11:39

Men även om slutsteget hade varit skyddsjordat hade det gått bra förutsatt att man i slutsteget har skiljt lite mellan signaljord och skyddsjord. Och det borde man väl gjort i vettiga konstruktioner?

Datorn däremot är en skyddsjordad apparat där ljudkortets signaljord är samma som chassijord och skyddsjord. Inte skiljt alls.

Säg att man kopplar ihop två datorer med en ljudsladd. Typ ljud ut från ena till inspelningsingången på den andra...

Då är datorernas jordar sammanbundna både med signalkabeln och skyddsjord i nätkabeln.
Jordar man på flera ställen på detta vis uppstår jordloopar och det kan nog bli brum :o

Men jag tror att alla vettiga audioapparater som är skyddsjordade har skiljt lite på signaljord och chassijord. Kanske 100R och en konding parallellt.
Förhoppningsvis iallfall.

Är detta gjort borde man kunna koppla ihop både ojordade och jordade appratarer hur man vill! :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-14 14:07

olle, jag är med på hur det fungerar med X/Y kondensatorer.

Jag mäter med en 10 Mohms multimeter så det är klart att det kan tänkas att kapacitiv överhörning gör att det hela flyter bra.

Skall testa vad som händer när jag ansluter skyddsjord till chassi via X kohm. det borde lasta ner potentialen ordentligt.

eftersom det saknas skyddsjord i förstärkaren är det inget problem alltså.

jag har mao oroat mig lite i onödan men det är bättre att tänka efter en gång extra. det har ju fugnerat innan.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-14 17:43

Är det det där "durrandet" i fingrarna du vill ta bort?

Lägger jag fingret på min diy-förstärkare känner jag också att det "durrar" lite svagt när jag rör fingret. Min ligger på 126VAC eller 118VAC beroende på hur jag vänder kontakten. Dock verkar det ändras med någon volt hit eller dit hela tiden. (Jag vet att jag borde ansluta diy-prylar i jordat uttag, men jag har inget)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-01-14 20:29

durrandet gör inget eftersom det inte orsakar skada.

"kittlar dödskönt i kistan"

mätte precis potentialen när jag jordat ner chassit via 6,8 kohm

0,25 V ...

nada ström (50 uA och fallande)

båda mätt på AC på multimetern.

inget fel , det är nog överhörning via högimpendantiva laster (typ jag själv) som spökar.

tackar för hjälpen !!!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-15 01:01

50µA, det var lite det :)

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-01-31 15:10

Jag kom själv på en sak...

Har läst någonstans att man inte ska koppla ihop apparater som sitter anslutna i olika vägguttag, eftersom det finns risk att det inte är samma fas i de båda uttagen. Särskilt om det är olika rum...

Själv kommer jag inte på varför det skulle vara olämpligt. Någon som vet?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-31 23:32

Det enda jag har hört är att du inte får dra en ojordad förlängningssladd till ett rum med jordade uttag. Varför vet jag inte.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-02-01 01:34

De tre faser man har tillgång till, ligger förskjutna 120 grader gentemot varandra, vilket skulle kunna få konsekvenser i en hopkopplad anläggning som använder fler än en fas.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-01 14:42

Jo precis, de tre faserna är förskjutna med 120 grader, men de har ju samma nolla, så jag förstår inte varför det skulle kunna bli problem :o

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-02-01 20:13

Det skulle väl vara det att mellan två faser har du 400V - inte så kul att spänna in sig där inte.

Jag är inte så säker på att jordfelsbrytare garanterat tar ett sånt fel heller. Kanske någon som har erfarenhet av hur jordfelsbrytare brukar installeras i bostäder?

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-02-02 00:48

Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara olämpligt att koppla ihop två apparater som är anslutna till olika fas... Audioapparater brukar ju ha nättransformator ju :)
Hur tänker ni?

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-02-02 14:30

OM en person skulle vidröra två apparater, säg en i varje hand, med överslag i båda samtidigt, där båda har olika fas, personen blir då ett element i en D-koppling, och det passera 400V genom kroppen.
Inte så trevligt...men vad är oddsen för det...

Distrubutionen sker med D/Y där PEN-ledaren plockas ut i stjärnpunkten på nertagningssidan, och med Kirchhoffs strömlag i minnet så blr summan av delströmmarna noll i denna punkt.

Alltså som Olle mycket riktigt säger "De har samma nolla".

Nollan(N) delas upp i gruppcetralen av inkommande PEN-ledare, där andra delen är jord(PE).
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Återgå till Teknikforum