Room gain? Den hör inte jag...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2013-09-27 14:59

Svante skrev:
Martin skrev:Svante: I ditt simuleringsprogram kan man lägga till både "room gain" och en bakvägg (utan golv upptäckte jag när jag lekte lite). Om man gör det kommer man att dubbelkompensera en del av room-gain?


Mja, det kan man kanske säga ja.

Alltså jag ser de där två funktionenrna som ganska olika principiellt.

Bakväggen är en regelrätt simulering av vågutbredningen runt lådan.

Room-gain är en "låtsassimulering av hur det kanske brukar bli". Den är i samma kaliber som "det brukar bli en bashöjning". Funktionen uppstod pga användarnas frågor. Nu är det ett tag sedan, men jag tror att mitt svar var att det är svårt att simulera rummet, och att typsvaret på det var "men man kan väl göra nåt som blir ungefär rätt". När jag hade hört det tillräckligt många gånger implementerade jag en bashöjning.

Om det blev ens ungefär rätt vet jag inte, men jag har iaf lassat över på användaren att välja hur mycket bashöjning det ska vara :) .


Det kunde ju vara en användbar grej att implementera. Jag använder ett excelblad för att simulera bakvägg/sidovägg/golv i basområdet. För att få en känsla av hur det kommer se ut.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2013-09-27 18:27

Svante skrev:Alltså det här med room gain. Det är ju en bashöjning som "blir" i ett rum. Sån har även jag. Men när jag lyssnar tycker jag inte att det är för mycket bas. Snarare tvärt om. Betyder det att mina öron är felkalibrerade i basen, eller finns det nån trevlig psykoakustisk förklaring på varför mina öron struntar i min room gain? Eller är kanske skivorna inspelade med kompensation för room gain (indirekt via teknikerns rattande och hans icke-kompenserade monitorer)? Är det nån som tycker likadant?


Earl Geddes har lagt upp ett föredrag på nätet, som handlar om precis dessa saker, mycket intressant, det traslr lite med tekniken i början men det tar sig sedan:

http://www.ustream.tv/recorded/28637776 ... ght/319149

Han anför att man behöver en höjning som börjar vid 200 Hz och neråt till ca 3-6 dB vid 20 Hz för att det ska låta neutralt i ett litet rum, när man använder (minst) tre subwoofers som är eq:ade till jämn frekvensgång i rummet.
Två subbar är mycket bättre än en, tre är märkbart bättre än två och fyra är marginellt bättre än tre menar han, och verkar därför tycka att tre är lagom.

Texten finns också som Powerpointpresentation:
http://www.gedlee.com/downloads/Optimal ... Rooms.pptx

Det här är ju ett intressant inlägg som Geddes kastar in i debatten:
The small room at low frequencies is “modal”
It is not 2 Pi or 4 Pi or a corner load
unfortunately those beliefs are all too common resulting in concepts like “room gain” and the like which do not exist in reality for the most part
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2013-09-28 00:37

Jocke skrev:
Svante skrev:
Martin skrev:Svante: I ditt simuleringsprogram kan man lägga till både "room gain" och en bakvägg (utan golv upptäckte jag när jag lekte lite). Om man gör det kommer man att dubbelkompensera en del av room-gain?


Mja, det kan man kanske säga ja.

Alltså jag ser de där två funktionenrna som ganska olika principiellt.

Bakväggen är en regelrätt simulering av vågutbredningen runt lådan.

Room-gain är en "låtsassimulering av hur det kanske brukar bli". Den är i samma kaliber som "det brukar bli en bashöjning". Funktionen uppstod pga användarnas frågor. Nu är det ett tag sedan, men jag tror att mitt svar var att det är svårt att simulera rummet, och att typsvaret på det var "men man kan väl göra nåt som blir ungefär rätt". När jag hade hört det tillräckligt många gånger implementerade jag en bashöjning.

Om det blev ens ungefär rätt vet jag inte, men jag har iaf lassat över på användaren att välja hur mycket bashöjning det ska vara :) .


Blev nyligen lite fundersam över samma sak när jag såg resultatet... man bör alltså välja Room gain ELLER simulera bakväggen om jag fattar rätt nu?


Det beror som alltid på.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-09-28 00:53

Blir allt jag skriver plötsligt bevingade ord nu?

Det är hedrande, men inte bra.

Bättre än att låta "det beror på (och det beror på mycket)" bli bevingat, vore
om en verklig insikt i tumreglernas uselhet kunde nå fram till alla och envar.

Om insikten om undrans lov och trons onde emperie, bleve allmänt tillgänglig.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-09-28 08:01, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2013-09-28 01:23

Inte tror jag att tumregelssimuleringar är huggna i sten som lag direkt. Jag använder olika simuleringar för att bekanta mig med högtalarens samverkan med rummet för att uppskatta vilken känslighet och dimensionering som behövs i basen. Och mängden baffelstegskompensering att utgå ifrån.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav jonasp » 2018-04-30 19:12

Vilken strålande trevlig diskussion i denna tråd. :)

Saknar Svante och Naqref. :(
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav Morello » 2018-05-04 10:33

Har helt missat denna tråd - intressant läsning och trevlig ton från alla deltagare.

Började med lite utomhusmätningar (på QM10) för någon vecka sedan. Jag har bättre förutsättningar för sådant idag då jag bor i villa än på den tiden jag konstruerade Morello-1, då jag bodde i lägenhet. Förvisso med en 40 m2 stor terass.

Jag tänkte kanske under helgen baxa ut Morello-1 och mäta vidare för att jämföra med inomhusmätning.

Då jag mätte på QM10 ställde jag dem på en cirka 1 meter hög stenmur och på marken mellan mikrofon och mur lade jag två akustikskivor (lite vinklade som ett V för att sprida reflexen åt sidan), som normalt står i replokalen.
Ett annat alternativ för att komma högre upp är att baxa upp mätobjektet på garagetaket. 8)

Jag saknar även Isidors/Henriks deltagande!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav Bill50x » 2018-05-04 10:36

Morello skrev:Ett annat alternativ för att komma högre upp är att baxa upp mätobjektet på garagetaket. 8)

Varför inte hänga högtalaren i en trädgren? Eller hissa upp den med en typ skylift/kran?
Det vore väl kul för grannarna att titta på, om inte annat :D

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav Morello » 2018-05-04 15:21

Högtalare på garagetaket torde vara fullt tillräckligt "festligt" för grannarna. :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav Tangband » 2018-05-04 19:07

Morello skrev:Har helt missat denna tråd - intressant läsning och trevlig ton från alla deltagare.

Började med lite utomhusmätningar (på QM10) för någon vecka sedan. Jag har bättre förutsättningar för sådant idag då jag bor i villa än på den tiden jag konstruerade Morello-1, då jag bodde i lägenhet. Förvisso med en 40 m2 stor terass.

Jag tänkte kanske under helgen baxa ut Morello-1 och mäta vidare för att jämföra med inomhusmätning.

Då jag mätte på QM10 ställde jag dem på en cirka 1 meter hög stenmur och på marken mellan mikrofon och mur lade jag två akustikskivor (lite vinklade som ett V för att sprida reflexen åt sidan), som normalt står i replokalen.
Ett annat alternativ för att komma högre upp är att baxa upp mätobjektet på garagetaket. 8)

Jag saknar även Isidors/Henriks deltagande!


Jo, mycket läsvärd tråd :) . Jag tror de flesta sedan 2004 numera förstått att det krävs en rejäl bashöjning vid de lägsta frekvenserna vid lyssning i rum för att det ska uppfattas som naturligt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav RogerGustavsson » 2018-05-04 20:02

Tangband skrev:Jo, mycket läsvärd tråd :) . Jag tror de flesta sedan 2004 numera förstått att det krävs en rejäl bashöjning vid de lägsta frekvenserna vid lyssning i rum för att det ska uppfattas som naturligt.


Så tolkar inte jag konversationen i tråden...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav Morello » 2018-05-05 11:23

Tangband skrev:
Morello skrev:Har helt missat denna tråd - intressant läsning och trevlig ton från alla deltagare.

Började med lite utomhusmätningar (på QM10) för någon vecka sedan. Jag har bättre förutsättningar för sådant idag då jag bor i villa än på den tiden jag konstruerade Morello-1, då jag bodde i lägenhet. Förvisso med en 40 m2 stor terass.

Jag tänkte kanske under helgen baxa ut Morello-1 och mäta vidare för att jämföra med inomhusmätning.

Då jag mätte på QM10 ställde jag dem på en cirka 1 meter hög stenmur och på marken mellan mikrofon och mur lade jag två akustikskivor (lite vinklade som ett V för att sprida reflexen åt sidan), som normalt står i replokalen.
Ett annat alternativ för att komma högre upp är att baxa upp mätobjektet på garagetaket. 8)

Jag saknar även Isidors/Henriks deltagande!


Jo, mycket läsvärd tråd :) . Jag tror de flesta sedan 2004 numera förstått att det krävs en rejäl bashöjning vid de lägsta frekvenserna vid lyssning i rum för att det ska uppfattas som naturligt.



Det beros på och vad menar du med "rejäl"?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Room gain? Den hör inte jag...

Inläggav Tangband » 2018-05-05 11:34

En par, 3 db :)

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster