damkåpor, inverterade eller icke, kanske fasplugg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

damkåpor, inverterade eller icke, kanske fasplugg?

Inläggav celef » 2004-09-25 18:34

det finns många olika typer, varför är det så, ngn variant borde väl vara bäst?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-09-25 19:30

Vanlig är bäst! :)

/ae som kanske börjar piggna till lite nu....
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-09-25 19:38

"Vanlig är bäst!"

klurigt (1), vilken menar du?

"/ae som kanske börjar piggna till lite nu...."

klurigt (2), vad menar du?

8)
Bikinitider

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 18:06

fasplugg ses allt mer. hälften av seas element har ju fasplugg tex. hälften av peerless linjen har fasplugg. många av tangbands element far fasplugg osv.

varför? är det bara trendigt just nu eller vad?

det finns ju vissa möjliga nackdelar med fasplugg

blåsljud
luftledning från insidan av lådan
konstig spridning

men också fördelar som

lägre dist (plugg fungerar som kortslutningsring)
bättre spridning (?)

ja fyll gärna i mer

Men hur bra är det egentligen? Som Nagref ytrycker det är "vanligt bäst". Alltså element med en normal dome-formad dammkåpa. Gärna styv sådan också om jag inte är helt ute och cyklar.
Varför? Ja förutom att slippa dom där blåsljuden och luftledningen så har det med spridning att göra.

"Men vadå spridning? Faspluggen ska ju göra spridningen bättre?"

Ja det där verkar lite klurigt och jag undrar om man inte använder en lite tvådimensionell syn på spridning.

Om man kikar på några element med dessa tre varianter av mittarrangemang så ser man snart att de alla mäter rätt lika. Visst det är lite skillnader i frekvensgång och hur bra de sprider. Men alla har liknande beteende spridningsmässigt. Visst det då nån slags dold egenskap som inte syns på dessa "tvådimensionella" mätningar?
Dom som läst MOLT har kanske sett den artikeln, elelr exjobbet som någa KTH studeter gjorde? Alltså där de replikerade en av Öhmans studier gjorda på (nu kommer jag inte ihåg namnet) "spridning". Där de alltså plottar vågformen som kommer från högtalaren.

Är det här de egentliga skillnaderna ligger? Hur ser då de skillnaderna ut isf? Går inte detta att visualisera via nån slags "mätgraf"?

Rent spontant kan jag tänka mig att det "vanliga" elementet har en vågfront som går i en båge ut från elementet. En inverterad dammkåpa borde då ge en mera konvex vågfront eller en vågfron som har toppar i ytterkanterna och en dal i mitten. Faspluggen kan jag inte bilda mig nån spontan uppfattning om. Kanske nåt slags mellan ting mellan inverterad och vanlig? Eller nåt slags vågigt/spetsig utseende?

Om det nu finns såna skillnader, hur kommer det sig att ingen pratar om det? Är det av betydelse? Öhman verkar ju tycka att det har betydelse. Av en händelse har alla hans element en "vanlig" dammkåpa. Tycker han också om "vanilj" precis som Nagref? Varför?
Vidare så undrar jag vad denna vågfront har för betydelse i realiteten. Hörs skillnaden? Hur låter det isf och varför verkar ingen höra det (vet de inte vad de ska lyssna efter?)
Hur förhåller sig detta till de laserspektrometrimätningar (långt ord) som tex Infinity och B&W pratar så stolt om. Alltså att hela elementet rör sig som en enhet uniformt. På de bilderna ser det ut som att elementet bildar en plan vågfront. Men det kanske bara är brist på kunskap i mätningen som gör att jag ser det så? Om inte, hur kommer det sig att de tycker en plan vågfront är bra/bättre?

Ja en del frågor och funderingar. Är det inte dags att spika denna fråga också? :)

Bildexempel:

Peerless HDS exclusive 5.25" - fasplugg

Bild
Bild

Peerless HDS Nomex 5.25" - inverterad dome

Bild
Bild

Vifa PL14WJ09 - 5.25" "vanlig" dome

Bild
Bild

Seas L15RLYP - 5.25 fasplugg

Bild
Bild

Seas CA15RLY - 5.25 "vanlig" dome

Bild
Bild
Mvh
Magnus

Densen

Inläggav Densen » 2008-03-18 19:26

Inverterade "dam"kupor är inte så snyggt, hellre då med utseendet av fasplugg. :wink: :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-18 19:35

Fasplugg tar bort behovet av ventilering genom polstycket eller från undersidan av konen.
Seas faspluggar i prestige serien är väl dessutom av plast, så den gör ingen dist reducering. Basar med fasplugg känns lite meningslöst men på ett mellanregister kan det vara ok om det gör högtalaren i sig bättre.

Högtalare med fasplugg plattar inte till vågfronten som fruktskåls varianten gör. Att vågfronten mellan elementen bör samverka åt andra håll än raktfram ser jag numer som en självklarhet det ger som jag ser det möjlighet till en stabil ljudbild och en rejäl sweetspot. Att loobingen vid delningsfrekvensen raktfram och åt sidorna blir lika, kan knappast vara ngn nackdel :D

Jag tror knappast att infinity och B&W element ger planavågor. Man vill nog bara visa på den där kolvrörelse historien.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-18 19:47

så en fasplugg ger/kan ge samma resultat som en "vanlig" mittdome?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2008-03-18 19:59

Kraniet skrev:så en fasplugg ger/kan ge samma resultat som en "vanlig" mittdome?

Den kan iaf ge liknande resultat, jag kan inte lova att så alltid är fallet.
Jag har bara mätt tre element med plugg och dom genererade en sfärisk vågfront.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-03-18 20:13

Inverterad = förinpetad, klar fördel

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-19 13:12

sen är det väl kanske så att det beror lite på också. en mjuk kon med dome plupp behöver väl inte stråla sfäriskt.

sen finns det ju olika stora mittpluppar. som på denna seas. i övrigt väldigt likt infinitys CMMD element.

Bild

sen finns det ju helt platta koner också hur ser deras vågfront ut? återigen ett exempel från inifity där deras "top of the line" just har platta membran.

känns som en del mätexempel skulle varit kul att se.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-19 14:06

Jag tycker att det ser ut som det är mer resonant i högre frekvenserna med plugg. Varför säger man att det är mindre dist i dessa?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-19 14:27

Almen skrev:Jag tycker att det ser ut som det är mer resonant i högre frekvenserna med plugg. Varför säger man att det är mindre dist i dessa?

nja det är inte mindre dist per defenition. de faspluggar av koppar eller aluminium som används fungerar som kortslutningsringar och minskar distorsion från motorsystemet.
billigare modeller har fasplugg i plast och ger inte sådan effekt. dock kan man ju tänka sig ett förlägt polstycke i de fallen som kanske ger lite stabiliserande effekt på distorsion från motorsystemet.

i vissa fall slipper man resonanser mellan dammkåpan och polstycket också då man använder fasplugg.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2008-03-19 14:35

Kraniet skrev:
Almen skrev:Jag tycker att det ser ut som det är mer resonant i högre frekvenserna med plugg. Varför säger man att det är mindre dist i dessa?

nja det är inte mindre dist per defenition. de faspluggar av koppar eller aluminium som används fungerar som kortslutningsringar och minskar distorsion från motorsystemet.

Resonant beteende och det man normalt menar med distorsion är inte samma saker nej.

Påstående att kortslutingsringar minskar distrisonen stämmer inte som en generell sanning. Det beror på utformingen. Det finns gott om exempel på korslutningsringar som ökat distorsionen. Det är bara ett verktyg för att ändra motorsystemets beteende. Det kan både hjälpa pch stjälpa.

Men - ursprungsfrågan om konvex, konkav eller ingen alls är svår att entydigt besvara. I princip är jag av samma uppfattning som Naqref, alltså att en konvex centerdome är det bästa i 9 fall av10.

Men konkava (inåtgående) domar har just inga nackdelar för lågfrekvensbruk, och de har en stor fördel - att de inte kan tyckas in lika lätt av små barn (och vuxna med beteende av ifrågasättbar sort). ;)

Sen måste man dessutom skilja mellan täta och genomsläppliga domer. De senare har många likheter med fasplugg-element (eller polpluggelement som är en bättre beteckning).

System med polplugg eller genomsläpplig mittdome (kallas ibland för "dammskydd") har det gemensamt att de "läcker". Luft kan ta sig från lådans inre genom spidern ned runt talspolen och ut innaför talspolen mellan denna och polpluggen. Detta läckage behöver inte vara några praktiskt problem, men ibland är det det. Man hör blåslljud från många sådana element.

System med inverterad dome (konkav, negativ, inåtgående...) har den egenskapen att de låter ljudvågen gå baklänges, det vill säga från lyssnaren i domen. Det beror på att accelerationen ju startar i domens ytterkant och går mot mitten. Detta är en potentiell källa till korruptning av både spridningsegenskaper och tonkurva. Huruvida det är ett problem eller inte ärupp till varje konstruktör att avgöra. Självklart är det också (som nämnts) beroende på applikation.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-19 14:48

Snyggast är inverterad dome helt klart... och även om det bara är placebo - så får man i alla fall känslan att ett element som är mer kontinuerligt i sin yta borde skicka ut ljudet snyggare än ett som varierar i formen.

Fast enligt detta resonemanget är dome-element snyggare än koner... och de verkar inte funka så bra när de blir större än diskanter...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-19 14:51

IngOehman skrev:
Kraniet skrev:

Resonant beteende och det man normalt menar med distorsion är inte samma saker nej.

OK, man ser det som att
- resonans = förstärkning av en viss frekvens
- dist = övertoner eller spurioser alstras
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-19 15:42

Nattlorden skrev:Snyggast är inverterad dome helt klart... och även om det bara är placebo - så får man i alla fall känslan att ett element som är mer kontinuerligt i sin yta borde skicka ut ljudet snyggare än ett som varierar i formen.

Nä.. min intuitiva känsla är precis tvärtom

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2008-03-19 15:49

Kaffekoppen skrev:Nä.. min intuitiva känsla är precis tvärtom

Så du skulle tycka att ett element med en utbyggnad i form av t.ex. en elefant känns som den skulle ge bättre ljud än något helslätt (med eller utan kurvation) ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2008-03-19 16:51

men varför vill man då ha en sfärisk vågfront?

och hur ser vågfronten från ett platt element som detta ut?

Bild

hur kommer det sig att så få pratar om vågfronter? hur många tillverkare funderat på sånt? Ja spridningsegenskaper i stort verkar ju vara ett "icke problem" för många. Är det viktigt? Hur mycket?
Mvh
Magnus

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-19 18:35

Nattlorden skrev:
Kaffekoppen skrev:Nä.. min intuitiva känsla är precis tvärtom

Så du skulle tycka att ett element med en utbyggnad i form av t.ex. en elefant känns som den skulle ge bättre ljud än något helslätt (med eller utan kurvation) ?
Ett platt membran är ingen hit annat än i basområdet.

En vanlig dammkåpa disskuterades, inte en elefant eller fasplugg. Fasplugg är väl okej, men helt meningslös i basområdet där den istället potentiellt kan tillföra problem. Mina 5 cent (som dessutom är billiga nu med rådande dollarpris).

Som sagt: ovanstående är tumregelmässiga funderingar av en hobbyist varvid jag frånsäger mig allt ansvar för dess legitimitet.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-03-19 18:53

Kef hade ju ett ovalt platt basmembran en gång i tiden och trots att högtalaren väl var 6x9" så hade den sk plattresonanser som hindrade seriös användning över typ 400Hz. Technics har väl också gjort sina försök med platta membran.

Det verkar ju som att "flåsningarna" skulle vara den största invändningen mot fasplugg. Det är ju ett sätt att kyla talspolen. Ventilerat polstycke är ett annat och även det sätter ju sina spår i ton- och impedans-kurvan.

/Jocke

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-19 19:31

jag gissar att ett platt membran har en plattare vågform än rund

när jag plottade mina koaxialer så var vågformen njur eller hjärtformad, rumpformad skulle man oxå kunna säga och med skåran utåt
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-19 21:18

Kaffekoppen skrev:
Som sagt: ovanstående är tumregelmässiga funderingar av en hobbyist varvid jag frånsäger mig allt ansvar för dess legitimitet.

Va? 8O
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-03-19 22:12

ekar nästan
Bikinitider

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-20 00:16

Ja, han har ju stulit mitt citat från en annan tråd rakt av :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2008-03-20 00:35

Nähä, det har jag inte alls! Jag har mitt med lutande text, så de så. :roll:

...men den är rätt bra faktiskt .....
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-03-20 01:26

Den är gratis ;)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-03-20 10:14

Vad säger Vance Dickason? Jag uppfattar det som att han varken säger Bu eller Bä. Dvs, varje typ av kon har sina för och nackdelar. Jag vill minnas att han kanske till och med gave lite ros åt helt rundade mebran, typ HiVi. Har jag uppfattat det rätt.

Bild
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum