Uttag för testobjekt på labbänken?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Jooooon

Uttag för testobjekt på labbänken?

Inläggav Jooooon » 2010-03-11 16:41

När man bygger eller reparera något så behövs det ju ofta nätspänning till testobjektet, därför kan det ju vara bra att ha det till hands uppe på skrivbordet. :) Jag håller på att ställer i ordning en liten arbetsplats för framtida projekt och undrar därför hur ni tycker att det skulle vara bra att arangera det. :)

Uttag för galvaniskt skiljd 230 V?

Uttag för galvaniskt skiljd 0-230 mha vridtransformator?

Mätare för aktuell spänning och ström?

Filter av någon form för att hindra eventuella lysrör, kylskåp, etc. för att störa arbetet?

DC-fälla för att hindra knorr?

Ojordade uttag, modell där vilken kontakt som helst passar?

:D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-11 17:47

Två labaggregat som har flytande utgångar, d.v.s. man kan seriekoppla två aggregat för att få plus-minus-matning. Det kan vara bra att kolla upp innan man köper.
Den som vet mest, tror minst.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-03-11 18:02

Tack för svar :)

Labaggregat är också påtänkta och det kanske kommer en tråd om dom också när jag kommar dit. Men jag hade tänkt att denna tråden skulle handla om uttag för lite mer färdiga prototyper, dvs dom med en egen nätdel. :)

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-11 22:29

Billigt och bra att ha är en glödlampa du kan seriekoppla ett serviceobjekt via, det blir en enkel effektbegränsnings krets.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-03-13 15:37

Okej, då lyser det fint när man råkat kortsluta något också! :D :wink:

Inga andra drömmar?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-03-13 22:57

Bra belysning är ett måste.
Lysrör eller lågenergilampor är bannlysta, vid mätningsarbeten.
Men en extra lampa för pilljobb, kan se ut såhär.
Bild
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-03-13 23:39

En jordfelsbrytare kan också vara bra, och när man ändå är inne på säkerhet, en kolsyrebrandsläckare.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-03-14 11:01

Ja bra och smidig belysning verkar man alltid behöva mer av. För närvarande kör jag med vanliga glödlampor, men när dom inte finns längre, vad ska man ha då? Halogen + transformator?

Jag har faktiskt funderat på att fixa en separat jordfelsbrytare. Är det mörkt ute och man råkar tappa en kabel mot jord ( :oops: ) så är det riktigt svårt att hitta till elcentralen utan att slå sig sönder och samman, här blir verkligen mörkt. Detta skulle innebära att jag måste få "min" säkring losskopplad från skenan för att göra mig oberoende av jordfelsbrytaren i centralen och att jag sen har minst en separat jorfelsbrytare. Efter lite funderande kom jag fram till att det är bra mycket enklare och ställa en ficklampa på ett ställe som jag enkelt hittar :D jag sitter ju bakom en jordfelsbrytare i vilket fall som :)

Brandsläckare har jag också funderat på att ha en, dock inte i denna verkstaden, men den som lever får se. Var ska man köpa brandsläckare, och vad ska dom kosta? Jag har sett att dom säljer på harald nyborg och dyligt ibland, men kan man verkligen köpa säkerhet för sådana pengar?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Uttag för testobjekt på labbänken?

Inläggav Naqref » 2010-03-14 11:10

Jooooon skrev:När man bygger eller reparera något så behövs det ju ofta nätspänning till testobjektet, därför kan det ju vara bra att ha det till hands uppe på skrivbordet. :) Jag håller på att ställer i ordning en liten arbetsplats för framtida projekt och undrar därför hur ni tycker att det skulle vara bra att arangera det. :)

1. Uttag för galvaniskt skiljd 230 V?

2. Uttag för galvaniskt skiljd 0-230 mha vridtransformator?

Filter av någon form för att hindra eventuella lysrör, kylskåp, etc. för att störa arbetet?

3. DC-fälla för att hindra knorr?

4. Ojordade uttag, modell där vilken kontakt som helst passar?

1. Helst en sådan.

2. Vridtrafosar är vanligen sparkopplade vilket kräver en extra trafo om man ska få det galvaniskt skiljt. Behövs inte.

3. Det går du automatiskt i o m att du gör det galvaniskt skiljt från nätet. ;)

4. Lämpligen. Men det får du inte ha i fasta nybyggnationer. Därför är det lämpligt att du sätter alla elektriska attiraljer på en bänk och ansluter bänken till ett vanligt (jordat)eluttag med en vanlig kabel. Då är det inte längre en fast installation. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-03-14 20:18

Okay! En lagom fet skiljetransformator som försörjer ett uttag samt den sparkopplade vridtransformatorn, är det rätt tolkat?

Inser att jag var lite otydlig, dc-fällan var tänkt för att hindra skiljetransformatorn från att knorra. Jag är rädd att jag håller på att gå till överdrift 8O

Visst är bestämmelserna underbara :D Jag ska se om jag hittar en sån där gammal platt uttagslist med runda brunnar som bara en millimeter djupa, där borde dom flesta kontakter passa utan någon som helst modifiering.

För säkerhets skull, mätinstrumenten ska jag väl koppla in som vanligt, dvs i ett jordat uttag?

Användarvisningsbild
i

Re: Uttag för testobjekt på labbänken?

Inläggav i » 2010-03-14 21:05

Naqref skrev:
Jooooon skrev:När man bygger eller reparera något så behövs det ju ofta nätspänning till testobjektet, därför kan det ju vara bra att ha det till hands uppe på skrivbordet. :) Jag håller på att ställer i ordning en liten arbetsplats för framtida projekt och undrar därför hur ni tycker att det skulle vara bra att arangera det. :)

1. Uttag för galvaniskt skiljd 230 V?

2. Uttag för galvaniskt skiljd 0-230 mha vridtransformator?

3. DC-fälla för att hindra knorr?

4. Ojordade uttag, modell där vilken kontakt som helst passar?

1. Helst en sådan.

2. Vridtrafosar är vanligen sparkopplade vilket kräver en extra trafo om man ska få det galvaniskt skiljt. Behövs inte.

3. Det går du automatiskt i o m att du gör det galvaniskt skiljt från nätet. ;)

4. Lämpligen. Men det får du inte ha i fasta nybyggnationer. Därför är det lämpligt att du sätter alla elektriska attiraljer på en bänk och ansluter bänken till ett vanligt (jordat)eluttag med en vanlig kabel. Då är det inte längre en fast installation. ;)

Undrar hur 2 och 3 ovan går ihop.

Betr 4: varför vill man ha ojordat (kan tänka mig ett par orsaker, men vilka är dina motiveringar) ?
Mundus Vult Decipi

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-03-15 09:19

Jag tror att Naqref syftade till att DC-spänningen efter skiljetransformatorn kommer att vara noll om skiljetransformatorn gör vad den ska.

Konstiga fenomen på laborationer som beror på hur man jordat utrustningen har det inte varit ont om genom min tid på lth. Min tanke var att slippa en av jordslingorna. Det finns kanske bättre ideer? :)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-15 10:46

Jooooon skrev:Jag tror att Naqref syftade till att DC-spänningen efter skiljetransformatorn kommer att vara noll om skiljetransformatorn gör vad den ska.

Konstiga fenomen på laborationer som beror på hur man jordat utrustningen har det inte varit ont om genom min tid på lth. Min tanke var att slippa en av jordslingorna. Det finns kanske bättre ideer? :)

Jo, men i 2 säger han att vridtrafosen inte är galvaniskt skiljd från nätet och i 3 säger han att du är galvaniskt skiljd. För mig ser det som om han pratar om samma matning, men det kanske det inte är ?

Edit: lagt till "i 3".
Senast redigerad av i 2010-03-15 18:34, redigerad totalt 1 gång.
Mundus Vult Decipi

Jooooon

Inläggav Jooooon » 2010-03-15 10:56

Jag är själv inte helt säker, men tolkar det som att vridtransformatorn kopplas efter skiljetransformatorn och därmed blir galvaniskt isolerad trots att den i sig är sparkopplad.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-03-15 18:35

Jooooon skrev:Jag är själv inte helt säker, men tolkar det som att vridtransformatorn kopplas efter skiljetransformatorn och därmed blir galvaniskt isolerad trots att den i sig är sparkopplad.

OK, verkar rimligt.
Mundus Vult Decipi

Återgå till Teknikforum