Hur mycket distorsion ger en järnkärna i spolen i praktiken?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur mycket distorsion ger en järnkärna i spolen i praktiken?

Inläggav paa » 2010-03-14 14:19

Om man ska dela en bas vid t.ex 300 Hz med en seriespole som har en sintrad eller laminerad kärna, hur mycket tillskott av distorsion kan man förvänta sig vid olika nivåer?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: Hur mycket distorsion ger en järnkärna i spolen i prakti

Inläggav Flint » 2010-03-14 15:03

paa skrev:Om man ska dela en bas vid t.ex 300 Hz med en seriespole som har en sintrad eller laminerad kärna, hur mycket tillskott av distorsion kan man förvänta sig vid olika nivåer?

Jag vet inte men kan ju alltid spåna lite för att få igång diskussionen.
Jag tror att förvrängningen är ganska låg tills man börjar närma sig kärnans magnetiska mättnad och då borde signalen komprimeras med övertoner som följd. Dessutom är ju mättningen frekvensberoende och startar tidigare ju lägre i frekvens man går. Drosslar som skall jobba med även DC har ju ett luftgap inlagt för att inte kärnan ska mättas av likströmmen men då på bekostnad av minskad induktans jämfört med utan luftgap. Undrar om inte ett luftgap skulle inverka positivt även på en högtalardrossel trots att man då får kompensera upp med storlek på kärna och mer lindning för den tappade induktansen. Ämnet är som gjort för ett knippe praktiska experiment och thd-mätningar.

jansch

Inläggav jansch » 2010-03-14 17:02

PAA - Nyfiken fråga: VARFÖR vill du använda spole med järnkärna? Vid 300Hz är det ju normalt OK med luftlindad om man inte vill uppnå hysteriskt lågt Ri.

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2010-03-16 20:40

Jag har utrett detta då vi använder drosslar i våra förstärkare. Det finns kärnor som är linjära tills de mättas och de är typiskt ferriter. Ferrit är ju ett sorts oxiderat järnmaterial så det finns en chans att järn klarar sig fint. Järnkärnor som används i högtalarspolar har ett stort luftgap som det är eftersom de endast placeras i mitten av spolen och inte bildar en sluten slinga runt.

Vill du veta exakt kan du skicka en drossel till mig så mäter jag upp den.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-03-25 12:21

Kolla kolla: Länk
NHT använder alltså spole med järnkärna i sina högtalarfilter :)
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-03-26 16:46

TAD har gjort det i sina proffsmonitorer.

/Harryup

Återgå till Teknikforum