Termisk kompression

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Termisk kompression

Inläggav Kraniet » 2010-03-15 16:17

hur fungerar detta när det komemr till olika impedanser egentligen?

Om man har ett element på 4ohm och en effektivitet på 90dB 1m 1W@8ohm
Sedan ett 8ohms element med en effektivitet på 90dB 1m 1W@8ohm

Det det första fallet kommer man ju en effektivitet på 87dB/w eftersom 1W i 8ohm blir 2w i 4ohm.

Kommer då 4ohmselementet bli varmare för att det drar mer effekt(2W) än 8 ohmselementet som kommer dra 1W?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-03-15 16:27

Det borde vara så. Dubbla strömmen går genom talspolen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-15 19:23

Eftersom verkningsgraden (i %) på en 8- eller 4-ohmshögtalare är ungefär samma, så blir temperaturen i talspolen ungefär samma för en given ljudnivå. Detta ger då samma ungefärliga procentuella resistansökning pga temperaturen, och kompressionen blir därmed ungefär samma.

Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-03-15 19:39

Svante skrev:Eftersom verkningsgraden (i %) på en 8- eller 4-ohmshögtalare är ungefär samma, så blir temperaturen i talspolen ungefär samma för en given ljudnivå. Detta ger då samma ungefärliga procentuella resistansökning pga temperaturen, och kompressionen blir därmed ungefär samma.

Typ.

trots att 4ohms elementet använder dubbelt så mycket watt? hur ser egentligen formeln för detta ut?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-03-15 20:41

Kraniet. är du säker på att du fick till det rätt i första posten?

Det sagt, för ett givet element lindat till 4ohm eller 8ohm så blir ju effekten för en viss SPL i princip densamma.

Lindar du ner till 4ohm så får du ca. 3dB högre nivå för samma spänning in = dubbla effekten.

/Peter

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-15 20:59

Kraniet skrev:
Svante skrev:Eftersom verkningsgraden (i %) på en 8- eller 4-ohmshögtalare är ungefär samma, så blir temperaturen i talspolen ungefär samma för en given ljudnivå. Detta ger då samma ungefärliga procentuella resistansökning pga temperaturen, och kompressionen blir därmed ungefär samma.

Typ.

trots att 4ohms elementet använder dubbelt så mycket watt? hur ser egentligen formeln för detta ut?

Jamen, det är ju det det inte gör...

Samma modell av ett element, men med olika impedans har samma verkningsgrad i % räknat, dvs en viss akustisk uteffekt ger en viss effektutveckling i talspolen oavsett impedans.

Där kan man stanna.

Om man prompt vill kan man beräkna känsligheten antingen som ett visst antal dB vid ett visst antal volt, eller (vilket är mindre vanligt att man verkligen menar) antal dB för ett visst antal watt.

Den sista siffran är lika för de två elementen, men inte den första. Det som krånglar till det är att den första ofta skrivs som dB@ 1W, 1m vilket egentligen är fel. Med 1W menar man 2,83 volt, vilket visserligen blir 1 W i 8 ohm, men dubbelt så mycket i 4 ohm.

Så det blir bara rörigt om man ska ta vägen via känsligheten. Det är visserligen bra om man kan förstå det med, men jag tycker man ska börja med det jag beskrev först.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum