2 ohm's högtalare till 4 ohm

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
simme_90

2 ohm's högtalare till 4 ohm

Inläggav simme_90 » 2010-03-23 12:36

Hej
Håller på att plocka ihop fyra högtalare till min bil och har bestämt mig för att det blir fyra koaxialhögtalare, två 8" och två 3,5". Jag har en några år gammal stereo (Pioneer DEH-2330R, 4x50W) som jag hade tänkt fortsätta använda iaf ett tag till.

Nu är det så att jag kollat ut följande högtalare, Infinity REF8023i (8", 75W RMS, 94dB) och MDS FF87 Fanatic (3,5", 60W RMS, 91 dB). Tror ni detta passar bra ihop? Problemet är att Infinity högtalarna är på 2 ohm och min radio är märkt 4 - 8 ohm. Frågan jag har är om det är bättre att köpa ett par andra högtalare med 4 ohm (tex. DLS 428, har dock fått för mig att infinity:na är bättre men kanske har fel här?) eller kan man koppla in ett 2 ohm motstånd i serie med varje högtalare? Ger detta någon försämring i ljudkvalité och tror ni min förstärkare orkar driva infinity högtalarna utan att man kopplar till ett slutsteg?

//Simon

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2010-03-23 15:29

Skall du koppla in seriemotstånd tänk på att det skall tåla samma effekt som högtalaren då. Riktig bamsemotstånd på 25W alltså. Ingen bra lösning.

Effekten på högtalarna är vad de tål, inte vad de drar. Du behöver inget extra slutsteg.

Men jag tror det kan vara klokt att inte köra 2 ohm till den stereon du har. Måste väl finnas 4 ohms motsvarande.

Användarvisningsbild
simme_90

Inläggav simme_90 » 2010-03-23 15:43

Vad är det som gör att lösningen med motståndet är dåligt? Försämrar det ljudkvalitén? För annars är det ju inget problem att hitta ett 25 W motstånd.

Jo, vet att effekten är hur mycket de tål men tänkte mer så att jag inte valt allt för tunga högtalare till alldeles för klen förstärkare, vill ju gärna kunna höra det jag spelar :P

Verkar tyvärr inte finnas någon 4 Ohms motsvarighet från Infinity iaf, DLS 428 finns ju men som jag skrev har jag fått för mig att infinity:na är bättre. Men om nu lösningen med motstånd inte är så bra så kanske det är lika bra att ta dessa.

Hur skulle det föresten fungera om man köpte ett litet 2-kanalsslutsteg som klarar 2 ohm och driva infinity högtalarna med det och sen mata MDS högtalarna direkt från stereon. Detta skulle väl inte orsaka någon belastning på stereon från 2 ohmarna?

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-03-23 15:55

Infinity (och JBL) har verkligen tänkt till här... De räknar med att man har avsevärda förluster i de befintliga högtalarkablarna i en bil. Därför har de sänkt impedansen till 2 ohm hos vissa av sina "finare" element. Som de förmodligen också antar kommer sitta tillsammans med lite "finare" huvudenheter som går att lasta ner mer. Jag tycker det är helt idiotiskt tänkt. Jag menar, vem 17 behåller det befintliga kablaget i ett lite seriösare bygge?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-23 16:24

-Martin- skrev:Infinity (och JBL) har verkligen tänkt till här... De räknar med att man har avsevärda förluster i de befintliga högtalarkablarna i en bil. Därför har de sänkt impedansen till 2 ohm hos vissa av sina "finare" element. Som de förmodligen också antar kommer sitta tillsammans med lite "finare" huvudenheter som går att lasta ner mer. Jag tycker det är helt idiotiskt tänkt. Jag menar, vem 17 behåller det befintliga kablaget i ett lite seriösare bygge?

Jag tror att anledningen är en helt annan. I en bil har man tillgång till ~12 volt, vilket med bryggkoppling ger en uteffekt på 20 bilstereowatt i 4 ohm. I 2 ohm blir det i stället 40 bilstereowatt.

Man började med detta när det fortfarande var jobbigt att höja matningsspänningen från 12 V till en högre spänning. Idag tror jag att det är vanligare att man gör det och har isf inte längre samma behov av låga lastimpedanser.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-23 23:16

Svante skrev:
-Martin- skrev:Infinity (och JBL) har verkligen tänkt till här... De räknar med att man har avsevärda förluster i de befintliga högtalarkablarna i en bil. Därför har de sänkt impedansen till 2 ohm hos vissa av sina "finare" element. Som de förmodligen också antar kommer sitta tillsammans med lite "finare" huvudenheter som går att lasta ner mer. Jag tycker det är helt idiotiskt tänkt. Jag menar, vem 17 behåller det befintliga kablaget i ett lite seriösare bygge?

Jag tror att anledningen är en helt annan. I en bil har man tillgång till ~12 volt, vilket med bryggkoppling ger en uteffekt på 20 bilstereowatt i 4 ohm. I 2 ohm blir det i stället 40 bilstereowatt.

Man började med detta när det fortfarande var jobbigt att höja matningsspänningen från 12 V till en högre spänning. Idag tror jag att det är vanligare att man gör det och har isf inte längre samma behov av låga lastimpedanser.

Hur räknar du isåfall om man bara får ut 20 watt?
Skulle det stämma så skulle det ju inte ge något att köpa ett slutsteg att driva bashögtalarna med, då skulle ju ändå inte ens effekten räcka till för att huvudenheten skulle kunna leverera sina 4x45 watt tex som brukar vara rätt standard.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-24 00:45

JB skrev:
Svante skrev:

Skulle det stämma så skulle det ju inte ge något att köpa ett slutsteg att driva bashögtalarna med, då skulle ju ändå inte ens effekten räcka till för att huvudenheten skulle kunna leverera sina 4x45 watt tex som brukar vara rätt standard.

Ja, hrrm, mina bilstereokunskaper är väl lite rostiga men när jag jobbade i bilstereobutik 1984 så fanns det tre klasser av slutsteg, det var de som drevs "obryggat" och gav ~5W, sen de bryggade som gav ~20W och så började det komma slutsteg som transformerade upp matningsspänningen och kunde ge ~100W. De två första var som sagt begränsade av matningsspänningen i bilen tillsammans med de 4 ohmen i nästan alla högtalare. Jag minns inte om det var Infinity, men det kan ha varit de som började med att sänka impedansen till 2 ohm och då fick de ut 40 W utan att transformera upp matningsspänningen.

Om man idag brukar ha 4x45 W i 4 ohm så betyder det att det numera är lättare att transformera upp spänningen. Kanske är det så, jag har för dålig koll för att säga nåt om det. Men historien med 2-ohmshögtalare började så iaf.

Beräkningen går till så här:

Med 12 volts matning och försummat framspänningsfall i sluttrissorna blir max topp-topp-spänning i obryggat läge 12 V, vilket motsvarar ett effektivvärde för en sinus på 12/sqrt(8)=4,25V. Detta ger en effekt på 4,25²/4=4,5 watt. I verkligheten blir det lägre pga framspänningsfallet i sluttrissorna, men man var ganska samvetslös i mätningarna. Tex var det vanligt att mata med 14,4 V och ibland lät man det gå i vrålklippning. Då kunde man få ut kanske 14 Vpp sinus, vilket motsvarar 6,1 W. I bryggat läge blir det 4 ggr så mycket dvs 24,4 W.

Drar man till med fyrkantvåg i stället för sinus så blir det dubbelt så många watt, undrar om det är så de får ut 4x45 W numera...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2010-03-24 03:19

Svante skrev:
JB skrev:
Svante skrev:

Ja, hrrm, mina bilstereokunskaper är väl lite rostiga men när jag jobbade i bilstereobutik 1984 så fanns det tre klasser av slutsteg, det var de som drevs "obryggat" och gav ~5W, sen de bryggade som gav ~20W och så började det komma slutsteg som transformerade upp matningsspänningen och kunde ge ~100W. De två första var som sagt begränsade av matningsspänningen i bilen tillsammans med de 4 ohmen i nästan alla högtalare. Jag minns inte om det var Infinity, men det kan ha varit de som började med att sänka impedansen till 2 ohm och då fick de ut 40 W utan att transformera upp matningsspänningen.

Om man idag brukar ha 4x45 W i 4 ohm så betyder det att det numera är lättare att transformera upp spänningen. Kanske är det så, jag har för dålig koll för att säga nåt om det. Men historien med 2-ohmshögtalare började så iaf.

Beräkningen går till så här:

Med 12 volts matning och försummat framspänningsfall i sluttrissorna blir max topp-topp-spänning i obryggat läge 12 V, vilket motsvarar ett effektivvärde för en sinus på 12/sqrt(8)=4,25V. Detta ger en effekt på 4,25²/4=4,5 watt. I verkligheten blir det lägre pga framspänningsfallet i sluttrissorna, men man var ganska samvetslös i mätningarna. Tex var det vanligt att mata med 14,4 V och ibland lät man det gå i vrålklippning. Då kunde man få ut kanske 14 Vpp sinus, vilket motsvarar 6,1 W. I bryggat läge blir det 4 ggr så mycket dvs 24,4 W.

Drar man till med fyrkantvåg i stället för sinus så blir det dubbelt så många watt, undrar om det är så de får ut 4x45 W numera...

Vet inte riktigt hur mycket man brukar kunna klämma ut ungefär, men man får ju tänka på att både batteriet och generatorn levererar ström, själv har jag en huvudenhet på 4x45 peakwatt och ett slutsteg på 2x320 peakwatt (2x160 wrms) till basarna, och det känns ivarjefall som att jag ganska precis kan plocka ut all effekt ur slutsteget, spelar jag riktigt högt (nära peakgränsen för steget) så ser man att lyserna blinkar lite i takt till musiken dock, så då börjar väl bli otillräckligt med ström, men jag kan spela tills VU-mätarna når peak-området på skalan utan att det distar hörbart ivarjefall.

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2010-03-24 08:00

simme_90 skrev:Vad är det som gör att lösningen med motståndet är dåligt? Försämrar det ljudkvalitén? För annars är det ju inget problem att hitta ett 25 W motstånd.

Ljudkvaliteten lider nog inte. 25W är riktigt varmt, om man nu skulle dra på full sula hela vägen. Men i praktiken blir det väl toppar bara uppåt gränsen.
Att bara placera dessa motstånd utan att de kommer nära något av plast är ett projekt i sig. Det smälter alltså.

Så, nej....

Hur skulle det föresten fungera om man köpte ett litet 2-kanalsslutsteg som klarar 2 ohm och driva infinity högtalarna med det och sen mata MDS högtalarna direkt från stereon. Detta skulle väl inte orsaka någon belastning på stereon från 2 ohmarna?

Det skulle säkert gå. Men utgång från slutstegen till nytt slutsteg riskerar att sumpa ljudkvalitet, vilket jag gissar du är ute efter.

Så om du har någon signalnivå att driva slutstegen ut från stereon till separata slutsteget kanske det skulle blir bättre.

Nja, jag skulle sparat till ny stereo helt för att köra dessa högtalarna istället, om de nu är så bra.

Eller gör som Anders&Måns med ett helt Marshall-kabinett i trunken och kör bara. :wink:

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-03-24 12:44

Svante skrev:

He, he... Jag vet att jag har rätt. :)

Sedan har du naturligtvis rätt också. Du får ju en "effektvinst" iom den lägre impedansen.

Återgå till Teknikforum