Usch, originalet var inte mastrat!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Usch, originalet var inte mastrat!

Inläggav Bill50x » 2010-03-25 14:12

"The original release does not seem to have been mastered."

Ja, så står det på en infosida som handlar om Pere Ubus "The Tenement Year" som gavs ut 1988 och återutgavs remixad 2007. Förutom att ha adderat ett antal låtar så har man (givetvis) ökat nivån rejält. Första låten (Something's Gotta Give) ser ut så här, vilken graf som är mastrad resp omastrad behöver väl inte sägas...
Bild

Ytterligare ett exempel, låt nr 6 (Universal vibration) ser ut så här...
Bild

Nu är detta ganska skramlig musik och det låter inte direkt illa om den mastrade versionen, men visst saknas det dynamik.

Info om (re)mastringen hittar ni på http://ubuprojex.net/ty.html

Värre är det med Van Der Graf Generator, Pawn Heart. Nedan jämförelse mellan mastrad och original, här låter det riktigt illa. Det är verkligen en våldsam nivåökning och toppklippning.
Bild

Om någon önskar flac-filer för att jämföra i MasVis så är det bara att hojta till :-)

/ B

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-03-25 19:15

Fast visst är båda mastrade, den en mer komprimerad dock.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-25 20:06

lazpete skrev:Fast visst är båda mastrade, den en mer komprimerad dock.

Lasse

Originalutgåvan av Pere Ubu är (enligt uppgift) inte mastrad. Inte i bemärkelsen komprimerad, limiterad och nivåhöjd. Om jag är rätt underrättad så innebar äldre tiders mastring att man anpassade masterbandet så att det låg lagom i nivå för vinylmediet. Inte för högt, då blev det klippning, inte för lågt, då hördes brus och knaster för mycket. Likaså lade man låtarna i rätt ordning och nivåanpassade dessa inbördes.

Idag, när brus och knaster är ett minne blott så krämar man på för fullt, visst är det märkligt?

/ B

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2010-03-25 23:56

På vinyl har du ju två delar, både analoga mastertejpen och graveringen.

Mycket kunnande bakom att balansera dessa så att det passar formatet.

Märkte otrolig skillnad på Honky Tonk Women som jag hade som både singel och på lp. 45-varvarna var ordentliga svängar i spåren för det var gott om plats. LP lät väldigt utslätat och trist. Ommixad rejält för lp-formatet.

Numera är det ju inte någon gravering när det är digitalt digitalt.

Den digitala mastern för originalet kan väl helt enkelt ha lagts lite lågt avsiktligt för om något så är digitalt känsligt för överstyrning. Det finns ju ingen marginal där som mättnaden i en tejp är lite assymptotisk som i rörsteg typ.

Eller skulle detta vara digitalinspelat från början?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-26 01:06

Nip skrev:Den digitala mastern för originalet kan väl helt enkelt ha lagts lite lågt avsiktligt för om något så är digitalt känsligt för överstyrning. Det finns ju ingen marginal där som mättnaden i en tejp är lite assymptotisk som i rörsteg typ.

Eller skulle detta vara digitalinspelat från början?

Nu vet jag inte vilken inspelning du refererar till (vilket "detta"?), men de jag visat ovan är ursprungligen analogt inspelade.

I början av CD-eran misstänker jag att man i princip bara tog de analoga mixningarna rakt av, möjligen att man lät bli en del korrigeringar för vinyl-mediat som tex att hålla diskanten inom rimliga nivåer. På en CD kan du i princip köra max ända upp till (knappt) 20 kHz, det klarar inte en LP.

Jag kan förstå om man limiterar ett enstaka utbrott under en CD´s spellängd, bara för att inte totalnivån ska bli för låg under resten. Men att limitera alltsammans samtidigt som man komprimerar för att höja medelnivån är verkligen att våldföra sig på ursprungsmaterialet.

Vem skulle ändra på färgerna i en Van Gogh-målning bara för att den skulle passa ihop med dagens inredningsideal?

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-03-26 02:14

Bill50x skrev:Vem skulle ändra på färgerna i en Van Gogh-målning bara för att den skulle passa ihop med dagens inredningsideal?

I vilken tid lever du(eller hängeruinteme Bill) ? :roll: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-26 03:31

Laila skrev:
Bill50x skrev:Vem skulle ändra på färgerna i en Van Gogh-målning bara för att den skulle passa ihop med dagens inredningsideal?
I vilken tid lever du(eller hängeruinteme Bill) ? :roll: :wink:

Jodå, det finns dom som väljer konst efter färgen på väggarna/möblerna. Eller väljer böcker efter hur dom passar in i (den dyra) bokhyllan.

Men man behöver ju inte utgå ifrån det :-)

/ B

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2010-03-26 08:52

Bill50x skrev:Nu vet jag inte vilken inspelning du refererar till (vilket "detta"?), men de jag visat ovan är ursprungligen analogt inspelade.

I början av CD-eran misstänker jag att man i princip bara tog de analoga mixningarna rakt av, möjligen att man lät bli en del korrigeringar för vinyl-mediat som tex att hålla diskanten inom rimliga nivåer. På en CD kan du i princip köra max ända upp till (knappt) 20 kHz, det klarar inte en LP.

/ B

Problemet som jag ser det är att remastring digitalt gjorts totalt utan ambition. Bara få det gjort med minsta möjliga jobb.

Ett gäng plattor jag haft på vinyl som jag köpt på cd också där jag upplever cd:n som oinspirerad och i delar oren(har inte kollat om det är overflow).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-26 11:08

Nip skrev:Problemet som jag ser det är att remastring digitalt gjorts totalt utan ambition. Bara få det gjort med minsta möjliga jobb.

Problemet som jag ser det är att man remastrar överhuvudtaget. Varför ge sig på och förändra något som redan är gjort? Jag tittar hellre på ett original svart/vitt foto än på ett som någon färglagt med grälla färger.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-26 11:31

Bill50x skrev:
Nip skrev:Problemet som jag ser det är att remastring digitalt gjorts totalt utan ambition. Bara få det gjort med minsta möjliga jobb.

Problemet som jag ser det är att man remastrar överhuvudtaget. Varför ge sig på och förändra något som redan är gjort? Jag tittar hellre på ett original svart/vitt foto än på ett som någon färglagt med grälla färger.

/ B

Jag tror det finns en uppfattning om att "nu kan man göra så mycket bra saker med ljudet som man inte kunde göra förr" som de måste leva upp till.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-03-26 11:52

Finns och det görs F/E-tittande också:
Bild
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-03-26 12:12

Nattlorden skrev:

Bild

Haha - grafikens motsvarighet till remastering :D

/ B

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2010-03-26 14:15

Nattlorden skrev:

Bild

inget lyckat resultat :? hon ser ju fortfarande ut som en räv :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-03-27 16:55

Britt-Gunnar skrev:
Nattlorden skrev:

Bild

inget lyckat resultat :? hon ser ju fortfarande ut som en räv :wink:

Men den omastrade räven ser kåtare ut.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-03-27 19:58

Van Gogh-målning?
Fast annars är det en bra liknelse.

Lasse

Återgå till Teknikforum