Hur ska man tyda dom här graferna från Supra?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Hur ska man tyda dom här graferna från Supra?

Inläggav paa » 2010-03-28 18:44

Ply’s low-loss behaviour for hf audio (incl. bass transients), is evident. Figs. 1, 2 are time domain scope pics, showing typical dynamic/damping differences with a square wave. After transients, Supra’s Ply restrains the peaking & accelerates the signal’s return to 0 volts at the speaker end. Peaking in wide spaced cable shows limp damping & hf loss, because it has high L & low C, the opposite of what’s required to drive most speakers.

Bild
Fig.1 Oscilloscope graph of losses for Ply 2.0

Bild
Fig.2 Typical wide-spaced type of cable

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-28 19:45

En sak som slog mig... Undra om de inte har AC kopplat skåpet. Eller kan de ha mätt skillnad mellan ändarna på kabeln (typ in - ut).

//Michael

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-28 21:28

Länk?

Att titta i tidsdomänen säger väldigt lite. Och utan gradering av axlarna så säger bilderna ingenting.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-28 21:31

Svante skrev:Länk?

http://jenving.se/ply.htm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-03-28 21:42

paa skrev:
Svante skrev:Länk?

http://jenving.se/ply.htm

Ok, informationen på den sidan går inte att granska kritiskt eftersom det fattas för mycket information om hur mätningarna har gått till. Det är möjligt att det finns nåt i referenserna iofs.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-29 00:17

Jenving skrev:Unlike some audio products, benefits of Supra Ply are readily shown by repeatable measurements.

Ply’s low-loss behaviour for hf audio (incl. bass transients), is evident.

Figs. 1, 2 are time domain scope pics, showing typical dynamic/damping differences with a square wave. After transients, Supra’s Ply restrains the peaking & accelerates the signal’s return to 0 volts at the speaker end.

Peaking in wide spaced cable shows limp damping & hf loss, because it has high L & low C, the opposite of what’s required to drive most speakers.

Detta är vad som stod på sidan. Vad jag förstår är det kantvåg, differentiellt mätt mellan in på kabeln och ut från kabeln.

Jag skulle gärna ha lite mer info angående frekvens (tidskonstant), amplitud och kabelns längd.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-03-29 08:48

petersteindl skrev:
Jenving skrev:Unlike some audio products, benefits of Supra Ply are readily shown by repeatable measurements.

Ply’s low-loss behaviour for hf audio (incl. bass transients), is evident.

Figs. 1, 2 are time domain scope pics, showing typical dynamic/damping differences with a square wave. After transients, Supra’s Ply restrains the peaking & accelerates the signal’s return to 0 volts at the speaker end.

Peaking in wide spaced cable shows limp damping & hf loss, because it has high L & low C, the opposite of what’s required to drive most speakers.

Detta är vad som stod på sidan. Vad jag förstår är det kantvåg, differentiellt mätt mellan in på kabeln och ut från kabeln.

Jag skulle gärna ha lite mer info angående frekvens (tidskonstant), amplitud och kabelns längd.

Plus hur kabeln är inkopplad.

Men inte blir man välinformerad av sådana påståenden: det var nog knappast syftet, heller.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-29 09:45

Ply2 har 0.30 mH per meter, en kabel med brett mellan ledarna kanske har drygt det dubbla eller lite mer, kan det vara enbart detta som ger skillnaden? Det är klart att det syns bäst vid hörnen på fyrkantsvågorna, det kan ju vara oerhört höga frekvenser det rör sig om.
Vanliga Supra Classic 2.5 har 0.45mH per meter, hur dåligt är det egentligen? Vilka frekvenser är det man tappar?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-29 10:24

paa skrev:Ply2 har 0.30 mH per meter, en kabel med brett mellan ledarna kanske har drygt det dubbla eller lite mer, kan det vara enbart detta som ger skillnaden? Det är klart att det syns bäst vid hörnen på fyrkantsvågorna, det kan ju vara oerhört höga frekvenser det rör sig om.
Vanliga Supra Classic 2.5 har 0.45mH per meter, hur dåligt är det egentligen? Vilka frekvenser är det man tappar?

mH som det står på Jenvings sida vore en smärre katastrof för en kabel. Skall vara uH (microH). Fast o.45mH skulle ju funka till baselementet i ett tvåvägssystem utan drossel till basen då eftersom -3dB ligger runt 2.8kHz för enbart Clasic 2.5 i sig refererat till åtta ohm (obs. dåligt skämt). Med 0.45uH ligger den punkten på runt 2.8MHz istället om man bara ser till induktansen men så funkar det ju inte i praktiken eftersom det också finns en kapacitans med i spelet som bildar en resonans tillsammans med induktansen.

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-29 10:34

Jahapp!
För kablar med 0.3-0.45 uH/m så verkar det alltså röra sig om skillnader i MHz-området?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-29 10:45

Verkar så men det jag tycker är intressant och det som det sällan talas om är samspelet med förstärkare och belastning i de här högre registren. Kabeln lever ju inte i en isolerad värld utan drivs av en stärkare och belastas av en högtalare och det vore konstigt om inte de också skulle inverka på totalen.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-29 11:28

Denna peak (med högfrekvens) påverkas också av hur kabeln termineras (högtalaren). Den kan nog sannolik minskas genom att det finns lite last vid höga frekvenser. Om högtalaren är hög ohmig vid höga frekvenser så kan man montera motstånd+konding (i serie med varandra) över högtalaren.

PS. Med högafrekvenser avses mycket högre än det vi hör.

//Michael

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-03-29 11:30

Mich skrev:Denna peak (med högfrekvens) påverkas också av hur kabeln termineras (högtalaren). Den kan nog sannolik minskas genom att det finns lite last vid höga frekvenser. Om högtalaren är hög ohmig vid höga frekvenser så kan man montera motstånd+konding (i serie med varandra) över högtalaren.

PS. Med högafrekvenser avses mycket högre än det vi hör.

//Michael

"Peaken" är väl inte en peak egentligen, utan en bild av det som förlorats? "dynamic/damping differences" säger dom att graferna visar.
Senast redigerad av paa 2010-03-29 12:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-03-29 11:35

Mich skrev:Denna peak (med högfrekvens) påverkas också av hur kabeln termineras (högtalaren). Den kan nog sannolik minskas genom att det finns lite last vid höga frekvenser. Om högtalaren är hög ohmig vid höga frekvenser så kan man montera motstånd+konding (i serie med varandra) över högtalaren.

Instämmer. Eller med andra ord - man gör belastningen ohmsk säg åtta ohm "hela vägen " upp i hf.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-03-29 14:32

Flint skrev:
paa skrev:Ply2 har 0.30 mH per meter, en kabel med brett mellan ledarna kanske har drygt det dubbla eller lite mer, kan det vara enbart detta som ger skillnaden? Det är klart att det syns bäst vid hörnen på fyrkantsvågorna, det kan ju vara oerhört höga frekvenser det rör sig om.

mH som det står på Jenvings sida vore en smärre katastrof för en kabel. Skall vara uH (microH). Fast o.45mH skulle ju funka till baselementet i ett tvåvägssystem utan drossel till basen då eftersom -3dB ligger runt 2.8kHz för enbart Clasic 2.5 i sig refererat till åtta ohm (obs. dåligt skämt). Med 0.45uH ligger den punkten på runt 2.8MHz istället om man bara ser till induktansen men så funkar det ju inte i praktiken eftersom det också finns en kapacitans med i spelet som bildar en resonans tillsammans med induktansen.

Bild

Om du lägger in kabelkapacitansen också och även resistansen och tar alla värden per meter så kanske det blir ett annorlunda och intressant resultat. Tvärkonduktansen kan vi bortse från.

Om man därefter tar och upprepar samma koppling genom att seriekoppla 10 sådana länkar (kretsar) så kanske man kan simulera 10 meter kabel och se vad som händer då. Jag tror inte att resultatet blir lika om man simulerar med 1 länk och multiplicerar alla värden med 10, åtminstone inte för höga frekvenser. Jag undrar om man kan få fram en peak vid höga frekvenser som man kan få bort med impedansanpassning på mottagaränden, respektive att använda högohmigare drivning, speciellt med tanke på att dynamiska högtalare normalt sett är induktiva som last. Induktansvärden finns ofta i broschyren hos diskantelement. Jag vet inte om det går att simulera fram något spännande, men kanske :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-29 17:07

paa skrev:"Peaken" är väl inte en peak egentligen, utan en bild av det som förlorats? "dynamic/damping differences" säger dom att graferna visar.

:oops: oj tänkte inte så mycket (med andra ord fel) :oops:
Får skylla på att jag var lite blind p.g.a. att jag hållt på med digital elektronik konstruktion. För många år sedan satt jag t.ex. i några veckor och mätte/kollade på signaler och dess reflektioner. Ser ju lite liknande ut.

Det är, som du skriver, skillnaden som visas. Med andra ord hur mycket de höga frekvenserna dämpas bort. Du skulle man kunna tänka sig att höga frekvenser dämpas mer om kabeln har hög kapacitans, men så är det ju inte här. Detta har väl sin förklaring att den drivs lågohmigt. Plus att man måste tänka transmissionsledare, inte enkla R C L.

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-03-29 17:08

Flint skrev:

Instämmer. Eller med andra ord - man gör belastningen ohmsk säg åtta ohm "hela vägen " upp i hf.

Jag tror detta vore vettigt att ha om förstärkaren slänger ur sig massa högfrekvens skräp. Som endel digitala/switchande steg gör.

//Michael

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2010-03-29 21:53

Tror att det var 10 meter kabel i Jenvings test + 8 ohm rak last. Det är vad jag minns från hans svar när jag frågade en gång i tiden. Kan ha varit 20 meter också, eller om jag blandade ihop det med att det blir 2 x 10 meter om man tar totala längden på ledarna. Tjockek vet jag inte, men det kan ha varit helt separerade ledare (+/-) som testades som "dålig kabel". Minnet är inte så bra för något som jag frågade om för sju år sedan.

T
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-03-30 08:29

Dom där bilderna säger väl ingenting som inte en enkel frekvensgångsmätning skulle gjort.

Känns som att man vill luras lite genom att presentera bilder som gissningsvis ganska få förstår.

/Peter

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-03-30 08:51

Det intressanta är väl hur högt upp i frekvens fyrkantsvågen går. Jag menar, om den är flitrerad vid 50, 100, eller 500 kHz.

Känns som att den kanske går rätt högt och då blir det väl mindre intressant för audioapplikationer, även om det naturligtvis som några nämnt kan vara indirekt intressant beroende på förstärkarens beteende så högt upp.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-04-01 11:16

Ja, och att börja prata om bastransienter i sammanhanget är ju bara löjligt. Supra får ställa sig i hörnet och skämmas med HiFi å Mystik.

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-01 12:27

Piotr skrev:Dom där bilderna säger väl ingenting som inte en enkel frekvensgångsmätning skulle gjort.

Känns som att man vill luras lite genom att presentera bilder som gissningsvis ganska få förstår.

/Peter
+1
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-04-01 12:33

Mich skrev:Detta har väl sin förklaring att den drivs lågohmigt.

Njae till lågohmigt. Vid några hundra kHz är inte normalt motkopplade transistorförstärkare så lågohmiga längre om man skall tro spicesimulering. Tittade nyss på Behringer A500 och den hade utimp runt två (2) ohm över ca. 100kHz.

Återgå till Teknikforum