Höja nivån på linjesignal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Crumboo

Höja nivån på linjesignal?

Inläggav Crumboo » 2010-04-03 23:49

Från min integrerade förstärkare (Primare I30) plockar jag ut signalen från pre-out för att använda till mina bakhögtalare. Signalen går sedan, via lite processing (Behringer DSP110), till en liten förstärkare (T.Amp PM40C) som driver bakhögtalarna.

Problemet är att förstärkaren som driver huvudhögtalaren är kraftigare (100W i 8 Ohm) än den som driver bakhögtalarna (40W - oklart för vilken impedans det gäller dock). Känsligheten på huvudhögtalarna och bakhögtalarna är likvärdig.

Problemet är att nivån från bakhögtalarna blir alldeles för låg!

Undrar därför om det på något enkelt sätt går att höja nivån på signalen som kommer ut från pre-out?

Funderade tex på manicken som diskuterades i den här tråden. Skulle denna ge en tillräcklig signalförstärkning?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-04 00:03

Enklast är nog att höja ingångskänsligheten något på T-ampen.
Problemet att man tappar signalspänning genom delningsfilter od, har jag haft upp tidigare.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2010-04-04 16:10

Tack för tipset.

Problemet är att signalen in i DSP:n är för svag. Det finns lysdioder på den som indikerar signalnivån och även om man vrider reglaget i botten blir det inga dioder som lyser. Kopplar man istället in signalen från CD:n direkt så fungerar det bra, men jag vill ju använda signalen från pre-out så att jag kan styra nivån med volymreglaget på förstärkaren. Ljudet i bakhögtalarna har dessutom väldigt hög brusnivå om man kopplar som jag tänkt, så det tyder på att DSP:n behöver en starkare signal för att arbeta som den ska.

Det skulle därför vara bäst om man kunde öka nivån innan DSP:n.

Något tips?

EDIT: Jo lite lysdioder kan man få att lysa om man drar på litegrann, så det behövs nog inte någon jätteförstärkning av signalen. Samson S-convert omvandlar -10 dBu till +4 dBV och det kanske kan räcka som förstärkning? Har inte riktigt koll på vad dBu och dBV är för något...

EDIT igen: Problemet löst! På baksidan av DSP:n fanns en knapp man kunde trycka in för att välja om signalkällan är 'line' eller 'mic'. Ställer man den i 'mic'-läge så kan man justera mic gain på en ratt på baksidan och då går det att få till en bra nivå. :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-04 19:00

Låna en förförstärkare och koppla den efter din förförstärkare, då får du en separat volymkontroll till basarna.

Blir det ok, så kan du ju bygga en ett litet byffertsteg med 2x förstärkning (eller vad som behövs). Typ Naqrefs lilla 5-minuters.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Teknikforum