Remaster - inte bara nivåer

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Remaster - inte bara nivåer

Inläggav Bill50x » 2010-04-14 19:16

Sitter just och jämför 10CC Bloody Tourists, originalet från -78 (när CD´n släpptes vet jag inte) och en remaster som släpptes 1997.

Att man pressat och lyft förvånar mig inte, men man har dragit ner farten också! Låt fyra "Shock on the tube" är 3:42 i original och 3:49 remastrad. Att remastern låter seg och burkig är bara för trist.

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-14 20:06

3% långsammare, då ungefär. Är det en analogbandare som har gått för fort/långsamt, så innebär det att tonhöjden har ändrats ungefär en halv halvton.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-14 21:39

Finns en möjlighet till, att man medvetet körde varispeed vid mastringen som man inte hade koll på vid remastringen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-14 23:16

Almen skrev:Finns en möjlighet till, att man medvetet körde varispeed vid mastringen som man inte hade koll på vid remastringen.

Ok, du menar typ en analogbandare som går på fel fart? ;)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-15 08:01

Svante skrev:
Almen skrev:Finns en möjlighet till, att man medvetet körde varispeed vid mastringen som man inte hade koll på vid remastringen.

Nja, rätt fart. I princip. :)

I det fallet är det ju mer fel på kunskapen hos remastrarna än på bandspelaren i sig. Man kan ju faktiskt tänka sig att göra en digital kopia av originalbanden som man sedan speedar upp digitalt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-04-15 09:35

Almen skrev:
Svante skrev:

Nja, rätt fart. I princip. :)

I det fallet är det ju mer fel på kunskapen hos remastrarna än på bandspelaren i sig. Man kan ju faktiskt tänka sig att göra en digital kopia av originalbanden som man sedan speedar upp digitalt.

Hehe, du fattar fortfarande inte.

Jag menar att det var fel fart på bandaren när de gjorde originalmastern. Det ryms redan i min ursprungliga text (och jag tänkte faktiskt på det, det var därför jag skrev "fort/långsamt"). 8) :D

Svante skrev:3% långsammare, då ungefär. Är det en analogbandare som har gått för fort/långsamt, så innebär det att tonhöjden har ändrats ungefär en halv halvton.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-04-15 13:13

Svante skrev:Jag menar att det var fel fart på bandaren när de gjorde originalmastern. Det ryms redan i min ursprungliga text (och jag tänkte faktiskt på det, det var därför jag skrev "fort/långsamt").

Jo, men det fattade jag. Om man använde varispeed vid originalmastringen så går ju alla bandspelare i rätt fart, men det blir fel slutresultat ändå - eller i alla fall ett som skiljer sig från originalet. Om man medvetet använder varispeed så är inte det fel, utan felet ligger i sådana fall vid remastringen, fastän man kör bandspelaren på korrekt hastighet.

Det var ju inte alls ovanligt att man speedade upp lite vid mastringen för att få det att låta lite piggare och mer "bright".

Återgå till Teknikforum