NAD208 var plötsligt död.... ??? Fixat, men hjälp mig tolka!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

NAD208 var plötsligt död.... ??? Fixat, men hjälp mig tolka!

Inläggav n3mmr » 2010-04-15 19:25

Min fungerande NAD-208a var plötsligt död.

indikatordioderna var mörka, inga reläer slog till.
Jag hittade snabbt felet: två säkringar (F901 och F902) behövde bytas, vilket var en naturlig fundering givet symptomen.
Dessa två matar nämligen från 20-voltslindning till en likriktare som sen matar 18V-aggregatet. 18 V driver bl a div reläer, och power-red/green och soft-clip-dioderna.

Men: båda säkringarna hade gått samtidigt?? Ujujuj. Jag bytte dom (250mAT), och dom håller i alla fall än så länge, vilket är ett par timmar.

Min fråga: ska man tro på att allt är huvudsakligen OK nu, eller ska man anta att detta att båda gick samtidigt innebär att jag borde felsöka noggrannare?

Alla DC-nivåer ser rätt ut i strömförsörjningen, och oscilloskopet visar inget konstigt överlagrat på DC-spänningarna, heller.

Men, hur kan båda säkringarna gå samtidigt? Ev var det så att jag halkade på avstängningen, så att brytaren fladdrade av-på-av-på-av-på ett antal gånger snabbt.
Annars hände inget särskilt, ingen rök eller extra värme.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-15 20:03

Rengöring av reläerna invändigt. Kontaktytorna oxiderade och nu svartbrända.
Ev läge att byta ut dem.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-04-15 20:11

Ragnwald skrev:Rengöring av reläerna invändigt. Kontaktytorna oxiderade och nu svartbrända.
Ev läge att byta ut dem.

Dom ser helt rena ut!

Men visst: kanske.

Fast i NAD208 fladdrar inte reläerna för att på/av fladdrar: fördröjningen till påslag är flera sekunder.

Jag är nog mer orolig för halvledarna i 18V-aggregatet.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-04-15 21:21

Ok, du har haft isär dem och kollat.
Annars kan just dålig kontakt skapa urladdning, gnistor som förstör komponenter.

Problemet luktar i hursomhaver dålig kontakt någonstans.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-04-16 11:39

Ragnwald skrev:Ok, du har haft isär dem och kollat.
Annars kan just dålig kontakt skapa urladdning, gnistor som förstör komponenter.

Problemet luktar i hursomhaver dålig kontakt någonstans.

Jag ska nog i alla fall byta reläerna: det verkar man kunna göra utan att demontera korten.

Vilka reläer ska man använda?

Det är ju SPST f n. Skulel det bli bättre med flerpols med alla poler i parallell?

Återgå till Teknikforum