Moderator: Redaktörer
ollebolle skrev:Sedan får man tänka på att slutsteget är AC-kopplat på utgången.
För det har jag för mig...
MeTeX skrev:Läste tråden och blev intreserad så jag sökte lite mer på steget är det detta schema:
http://www.qscaudio.com/support/library ... mx2450.zip
om så är fallet är den verkligen AC-kopplad?
jag får det till att utgångens emittrar ligger via emittermotstånden mot
"+/- rail" kollektorerna är ihopkopplade(p1 i schemat) och går ut i högtalarterminalens neg. högtalarterminalens pos. går via en säkring till nätdelens "mitt" jord sedan vidare till transformatorns centertappning.
Är inte det en ganska vanlig koppling förutom att sista steget brukar oftast vara en emitterföljare?.
Så till det ovanliga i konstruktionen om jag förstår den rätt så är +/- rail mot utgångstransistorerna alternerande mellan +-55V och +-110V det som kallas step driver i schemat gör att vid behov Kan rail-en lyftas till +-110V.
eller är jag helt ute och cyklar?
så nätdelen är som följer
+110V(c12000mF)+55V(c12000mF)GND(12000mF)-55V(12000mF)-110V
har även hittat en biaspot i schemat (R131) är det bara att dra upp till 100mA/Tr. och se glad ut ser ju ingen DC-offsetpot. ser även ett NTC parallelt med biaspoten det kommer ju resultera i ett sammspel mellan fläcktfart och biasström.
Nu är jag ingen expert på området så jag kanske fått allt om bakfoten?
bakerman22 skrev:Inte för att jag fattar det minsta lilla av vad ni skriver men...

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster