Optisk digitalsignal från nya och gamla CD-spelare...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_H

Optisk digitalsignal från nya och gamla CD-spelare...

Inläggav Johan_H » 2010-04-25 21:01

Jag håller på att förnya min stereo och började fundera över vad som blivit bättre på 20 år eller så.

Den nya CD-spelaren låter förstås väsentligt bättre om man kopplar den analoga signalen till en modern förstärkare. :)

Däremot tycks den nya CD-spelaren vara baserad på en CD-enhet från en dator. Denna tar GOD tid på sig att starta och stoppa och hitta låtarna. Dessutom brummar den lite med vissa CD-skivor (obalans?). Den gamla CD-spelaren reagerar blixtsnabbt på manövreringen och går tyst och fint. Allt har alltså inte blivit bättre? :roll:

Men på både den nya och den gamla CD-spelaren finns en digital signal som överförs via en optisk fiber. Är det nån kvalitetsskillnad på denna digitala signal, eller avgörs den av CD-skivan?

Användarvisningsbild
n3mmr

Re: Optisk digitalsignal från nya och gamla CD-spelare...

Inläggav n3mmr » 2010-04-26 08:34

Johan_H skrev:
Men på både den nya och den gamla CD-spelaren finns en digital signal som överförs via en optisk fiber. Är det nån kvalitetsskillnad på denna digitala signal, eller avgörs den av CD-skivan?

Skillnaden mellan ny och gammal konstruktion avgörs inte av CD-skivan, men olika konstruktioner kanske kan tänkas hantera vissa CDskivor olika väl.

De viktigaste detaljer som avgör är hur signalen plockas fram ur CD-skivan, hur den buffras, och hur den sen klockas ut.

Under förutsättning att allt i sig fungerar.

Datadrivar är inte så lämpade för Audio, misstänker jag, men inte blir det några stora skillnader i den digitala signalen om denna härleds och produceras korrekt.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-04-26 09:07

n3mmr skrev:Datadrivar är inte så lämpade för Audio, misstänker jag, men inte blir det några stora skillnader i den digitala signalen om denna härleds och produceras korrekt.

Meridian använder DVD-drivrar för att man anser att dom beter sig bättre än CD-drivrar. Bl.a. i det avseendet att man kan läsa skivar flera gånger innan den spelas. Min Teac har också en DVD/DSD-brännare som avspelare.
Men det tar lite längre tid att läsa in skivan med DVD-drive.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-04-26 13:40

Harryup skrev:
n3mmr skrev:Datadrivar är inte så lämpade för Audio, misstänker jag, men inte blir det några stora skillnader i den digitala signalen om denna härleds och produceras korrekt.

Meridian använder DVD-drivrar för att man anser att dom beter sig bättre än CD-drivrar. Bl.a. i det avseendet att man kan läsa skivar flera gånger innan den spelas. Min Teac har också en DVD/DSD-brännare som avspelare.

mvh/Harry

Vad är en DSD brännare, är inte dsd det som används av sacd?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-26 22:59

Gott, tack för synpunkter! :)

"Teoretiskt" tyckte jag att en gammal och en ny CD-spelare borde prestera lika.

Enligt wikipedia är CD-signalen kvantiserad till 2^16 nivåer. Dessa 16 bitar tar 2 bytes plats, och två kanaler 4 bytes. Signalen är samplad med 44100 Hz, alltså blir en sekund ljud 4*44100 = 176400 bytes. En vanlig CD rymmer 74 minuter musik, vilket blir 783 miljoner bytes, eller i MB, 747 MB data. Men tydligen används ingen felrättande kod som på dataformaten, utan allt bygger på att avläsningen funkar tillräckligt bra.

Och det är nog därför en CD-spelare med snabbare drive kan vara bättre, den hinner läsa flera gånger. "Dessvärre" tycker jag faktiskt att den nya CD-spelaren låter bättre än den gamla (med optiska signaler), men jag har ännu inte bestämt mig för om det är placebo... :)
___

Finns det CD-spelare som läser av CD-skivan helsickes noga, lägger musiken i ett internminne, och spelar därifrån? Tankarna går till Exact Audio Copy som länkas från sidan om MasVis hos LTS. Exact Audio Copy har tydligen diverse olika hyss för sig för att säkerställa att avläsningen blir rätt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-04-26 23:30

MrQaffe skrev:
Harryup skrev:

mvh/Harry

Vad är en DSD brännare, är inte dsd det som används av sacd?

Jo

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2010-04-27 20:17

Johan_H skrev:Men tydligen används ingen felrättande kod som på dataformaten, utan allt bygger på att avläsningen funkar tillräckligt bra.

Det där är nog en missuppfattning, det finns massor av felkorrigeringsbitar.

Lasse

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-04-27 20:36

lemmts skrev:
Johan_H skrev:Men tydligen används ingen felrättande kod som på dataformaten, utan allt bygger på att avläsningen funkar tillräckligt bra.

Lasse

Right you are, tack!, nu hittade jag det! :)

Tydligen var det Sony som gjorde felkorrektionen, CIRC. Den korrigerar skador som är <2.4 mm och kompenserar skador <8.5 mm.

Standarden verkar ha gjorts i början av 1980-talet, alltså borde isåfall den digitala signalen från en äldre CD-spelare låta likadant som en modernare... :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-04-27 22:07

Johan_H skrev:
lemmts skrev:

Lasse

Tydligen var det Sony som gjorde felkorrektionen, CIRC. Den korrigerar skador som är <2.4 mm och kompenserar skador <8.5 mm.

Standarden verkar ha gjorts i början av 1980-talet, alltså borde isåfall den digitala signalen från en äldre CD-spelare låta likadant som en modernare... :)

Jo. Om allt är rätt konstruerat. Fast nyare spelare konstrueras ju utifrån mer erfarenhet (i bästa fall) än de äldre gjorde. Så då kan det ju finnas missar som numera undviks. Det kan också vara så att marknaden i dag innehåller fler galningar bland avnämarna, såna som VILL ha distortion och andra färgningar. I dom fallen har det ju då i st blivit sämre.

Är det då sämre eller bättre?? YMMV, som amerikanen säger.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2010-05-05 14:47

Jo, ljuddatan är den samma oavsett hur gammal spelaren är. Det som kan hända med åren är ju att den får svårare att läsa in skivor osv.

Det viktiga är att den läser av och skickar ut ljudet bitkorrekt, dvs bit för
bit identiskt med det som ligger på skivan. De flesta spelare klarar det,
men det finns ju felkonstruktioner... det har dock inget med åldern att
göra.

Ett simpelt test är att koppla spelaren digitalt till en förstärkare med
HDCD-dekoder och spela upp en HDCD-skiva. Tänds lampan i förstärkaren
så är spelaren bitkorrekt. Vill man vara extra säker kan man ladda ner
DTS-ljudklipp från SRs hemsida. Om spelaren inte är bitkorrekt så blir det
bara brus.

Fungerar en DTS-skiva (bränd som vanlig audio CD) via digitalutgången så
finns det inte mer att fundera över... spelaren är bitkorrekt.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-05-08 18:29

Jag kan också tänka mig att modernare CD-spelare har genomgått flera omgångar av kostbesparingar, vilket förmodligen leder till sämre hållbarhet och kanske även sämre avläsning.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-09 01:46

Johan_H skrev:
lemmts skrev:

Lasse

Vad jag har förstått, så är de nya toslink betydligt bättre än de ursprungliga, vad avser brus och jitter på signalen.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-05-09 08:26

Johan_H skrev:Finns det CD-spelare som läser av CD-skivan helsickes noga, lägger musiken i ett internminne, och spelar därifrån?

Om man läser in musiken på hårddisk och spelar därifrån, så blir det ju som du skriver.
En del menar att det låter bättre när musikfilerna ligger i dataformat, och spelat via bra ljudkort. Helst ska det då vara lagrat på Solid State-minne.
Andra hävdar att det måste vara en high-end-CDspelare och/eller DAC för att kunna låta bra.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-05-09 16:23

n3mmr skrev:
Johan_H skrev:

Skillnaden mellan ny och gammal konstruktion avgörs inte av CD-skivan, men olika konstruktioner kanske kan tänkas hantera vissa CDskivor olika väl.

De viktigaste detaljer som avgör är hur signalen plockas fram ur CD-skivan, hur den buffras, och hur den sen klockas ut.

Under förutsättning att allt i sig fungerar.

Datadrivar är inte så lämpade för Audio, misstänker jag, men inte blir det några stora skillnader i den digitala signalen om denna härleds och produceras korrekt.

Det blir ingen skillnad pga felkorrigeringen, däremot är väl just datadrivar väldigt lämpade för högprecisionsavläsning av skivan. De kan ju läsa i 32 gånger snabbare hastighet.
Klockningen har bara betydelse på ett enda ställe i hela inspelningskedjan ända fram till lyssningen, och det är vid dacen,- digital till analogomvandlingen.
Odogmatisk sekt- granskare

Återgå till Teknikforum