Ett framtida projekt håller på att ta form i min tankevärld, ett projekt som innebär byggandet av nya fronthögtalare. Tanken är att dessa ska delas mot basmoduler (4 st ska byggas inom kort) men jag ser gärna att frontarna kan "stå på egna ben" också om det skulle behövas.
Ingenting är egentligen spikat men det lutar åt sluten låda och dubbla 8"-element. Slutna lådor kan ju vara trevligt för effekttåligheten plus att man slipper allt meck med portavstämning, dämpning av portresonanser mm.
Ett par frågor i samband med detta.
Är det egentligen en fördel med slutna toppar när det gäller integreringen med basmoduler? Eller är det bara så att de flesta bygger såhär av gammal vana? (tycker mig märka en klar övervikt för slutna toppar i samband med basmoduler)
Hur stor vikt ska man lägga vid Qts-värdet? Högt Qts-värde passar bättre till slutna lådor har man ju fått lära sig eller detta är bara en "dumregel" som man kanske kan bortse från?
Om jag följer min "dumregel-önskelista" med högt Qts, lågt Fs och lågt VAS krymper markandsutbudet radikalt då jag gärna ser en lådstorlek under eller lika med 70 liter, Enda "åttan" jag hittar som passar in i min tanke om dubbla drivers i en sluten sjuttioliterslåda är Dayton RS-225. Har simulerat en del Scanspeak, SEAS och Peerless utan att egentligen hitta nån trevlig kandidat.
Någon som har synpunkter på tankesättet eller kanske t o m har förslag på lämplig driver som jag missat?
/Anders