IB fundering

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

IB fundering

Inläggav 2-ch » 2010-05-05 11:34

Slänger ut en fråga om IB som jag tror att fler än IB-profeten steveo1234 kan svara på.
Blir det inte så att man på ett (relativt) ohövligt sätt fördelar basen till sina grannar i området. Att ljudet går lika mycket till utsidan av huset?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-05 11:53

Bor man i norrland och har 2 mil till grannen är problemet obefintligt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-05 11:58

Ska du spisa infrabas på starkare nivåer, lär grannarna bli delaktiga vilket system du än väljer.
Utrymmet elementen ska spela mot, måste i alla fall dämpas och justeras.
Är väl enbart Steven som kan uttala sig om detta. Ingvar hade visst hört ett acceptabelt system vid något tillfälle, vill jag minnas att han nämnt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-05-05 12:28

Ragnwald skrev:Ska du spisa infrabas på starkare nivåer, lär grannarna bli delaktiga vilket system du än väljer.
Utrymmet elementen ska spela mot, måste i alla fall dämpas och justeras.
Är väl enbart Steven som kan uttala sig om detta. Ingvar hade visst hört ett acceptabelt system vid något tillfälle, vill jag minnas att han nämnt.

Nja, idag har jag ju inte mina grannar sittandes inuti högtalarlådan. Men det är väl var jag skulle placera dom med IB?

Men bortsett från det, en intressant fundering är ju hur mycket av basen som går genom väggen (inte IB då) över till grannen och in genom hans/hennes vägg?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-05 12:34

Det beror ju på väggens beskaffenhet. Ventiler läcker också ljud.

Sen faller ju ljudet av med avståndet till grannfastigheten + att det skall in genom en vägg till. Jag brukar säga - när grannen kommer och klagar, då är det fog för att skruva ned.

Men självklart, har du en IB som spelar rakt ut i fria naturen, så är det ju detsamma som att placera högtalarna utomhus... Normalfallet spelar man dem väl in i en vind eller krypgrund eller annat tillräckligt stort utrymme för att upplevas för basarna som "oändligt stort".

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-05 13:09

2-ch skrev:Nja, idag har jag ju inte mina grannar sittandes inuti högtalarlådan. Men det är väl var jag skulle placera dom med IB?

Exakt, det var ju det jag menade. Halva lådan hamnar utanför ditt lyssningsrum. Men är det ex en stor kallvind, ska den ju dämpas och justeras den också.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-05-05 13:53

IB är inte nödvändigtvis samma sak som oändlig lådvolym, eller ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-05 13:55

slockna skrev:IB är inte nödvändigtvis samma sak som oändlig lådvolym, eller ?

Som jag ser det så är det två kriterier:
1) ingen kommunikation mellan fram och baksida
2) volym stor nog för att elementet inte skall känna av någon fjäderverkan

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-05-05 14:25

Nattlorden skrev:
slockna skrev:IB är inte nödvändigtvis samma sak som oändlig lådvolym, eller ?

Som jag ser det så är det två kriterier:
1) ingen kommunikation mellan fram och baksida
2) volym stor nog för att elementet inte skall känna av någon fjäderverkan

Och 2) uppfylls när man passerar 4xVAS eller?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-05-05 14:32

Det där är väl tumregler bara, aldrig sett någon uträkning på det. Har sett både den tumregeln och VASx5.... tänker inte påstå något själv, vi får se om "Mr IB" har ett bättre svar. ( Undrar dock om inte det helt enkelt är frågan om att räkna på hela systemets Q-värde och att det då inte skall avvika från elementets eget, för att det skall bli IB av det. )

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: IB fundering

Inläggav steveo1234 » 2010-05-05 15:16

2-ch skrev:Slänger ut en fråga om IB som jag tror att fler än IB-profeten steveo1234 kan svara på.
Blir det inte så att man på ett (relativt) ohövligt sätt fördelar basen till sina grannar i området. Att ljudet går lika mycket till utsidan av huset?

Det beror ju på hur du placerar basen. En IB låter varken mer eller mindre än en konventionell subwoofer med samma frekvensomfång och kapacitet som placeras på samma plats. Om du har "utomhus" på baksidan av konen så låter den lika mycket utomhus som en baslåda gör stående på samma ställe. Det kan ju vara en del. Själv gör jag så och har pratat med grannar som bor 20meter bort. Jag spelar runt ref.nivå och de upplever inte att det stör dem, även om de kan höra mig spela. Av den anledningen så spelar jag inte högt efter 21.30 på vardagar.

Att göra jämförelse med en fullregisterhögtalare blir lite felaktigt. En sådan har mycket högre riktverkan än en 1-80hz återgivare.

Nattlorden: Det finns lite fler krav på element osv då luftfjädern tas ur ekvationen. Qts bör vara lämpligt vald tex.

2-ch; Från 3-4*Vas så börjar IB egenskaperna framträda men det är först vid 10*Vas som systemet räknas som "äkta IB".
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-05-05 15:19

Nattlorden skrev:Det där är väl tumregler bara, aldrig sett någon uträkning på det. Har sett både den tumregeln och VASx5.... tänker inte påstå något själv, vi får se om "Mr IB" har ett bättre svar. ( Undrar dock om inte det helt enkelt är frågan om att räkna på hela systemets Q-värde och att det då inte skall avvika från elementets eget, för att det skall bli IB av det. )

Det är precis så enkelt det är ja.

IB är ju genialt enkelt egentligen.
Montera in så många högpresterande och lågdistande element som du får plats med, se till att de inte behöver kämpa mot luftfjädrar, små lådor och varma talspolar mm och bara njut av korrekt återgivning.
I praktiken är det ju mycket svårare (så många verkar ju misslyckas...), men, principen är enkel...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Återgå till Teknikforum