Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Hur räknar man ut summeringen av två element i tex en delning?
känt är att -3db individuellt ger 0 summering men hur ser formeln ut om man skall räkna på andra värden?
Svante skrev:För jämna ordningars filter ligger de i fas och då ska grenarna ligga på -6 dB.

Varför då?Flint skrev:Svante skrev:För jämna ordningars filter ligger de i fas och då ska grenarna ligga på -6 dB.
Njae. Om vi tar ett traditionellt andra ordningens filter (Butterworth, va?) kommer elementen att ligga 180 grader motfas vid delningesfrekvensen.
Svante skrev:Om man utgår från att summan motsvarar 0 dB <snip>... För jämna ordningars filter ligger de i fas och då ska grenarna ligga på -6 dB.
Jo, men nu var signalerna i fas redanFlint skrev:MagnusÖstberg
Därför att kombinationen C1 och L1 + C2 och L2 vardera vrider 90 grader men beroende på kretsens koppling åt varsitt håll. Totalt 180 grader. Varje komponent C och L vrider 45 grader.
MagnusÖstberg skrev:Jo, men nu var signalerna i fas redanFlint skrev:MagnusÖstberg
Därför att kombinationen C1 och L1 + C2 och L2 vardera vrider 90 grader men beroende på kretsens koppling åt varsitt håll. Totalt 180 grader. Varje komponent C och L vrider 45 grader.

Flint skrev:Svante
Det gäller att se helheten.![]()
Tyckte att det var viktigt att påpeka att summan vid delningsfrekvensen blir större än ett i mitt exempel.
Flint skrev:Svante
12dB Butterworth är inte ett direkt ovanligt filter även om 6dB/12dB är vanligare. Undrar om inte Yamaha NS10 Har ett 12dB/12dB-filter. Har för mig att jag läste något om det för länge sedan. Det skulle kunna förklara dess precenseverkan.
n3mmr skrev:Flint skrev:Svante
12dB Butterworth är inte ett direkt ovanligt filter även om 6dB/12dB är vanligare. Undrar om inte Yamaha NS10 Har ett 12dB/12dB-filter. Har för mig att jag läste något om det för länge sedan. Det skulle kunna förklara dess precenseverkan.
NS10 har väldigt lite bas, också, i de flesta placeringar.
Flint skrev:n3mmr skrev:Flint skrev:Svante
NS10 har väldigt lite bas, också, i de flesta placeringar.
Ja det framhäver rimligen precense ännu mer men de jag har snackat med som rattar ljud/mixar med NS10 som monitor gillar ju att höra vad som händer när dom vrider på kranarna och det argumentet kan man kanske förstå om man anstränger sig till det yttersta (lite). Om man nu försöker förstå fenomenet NS10.
Flint skrev: Undrar om inte Yamaha NS10 Har ett 12dB/12dB-filter. Har för mig att jag läste något om det för länge sedan. Det skulle kunna förklara dess precenseverkan.
phon skrev:Flint skrev: Undrar om inte Yamaha NS10 Har ett 12dB/12dB-filter. Har för mig att jag läste något om det för länge sedan. Det skulle kunna förklara dess precenseverkan.
5,4 µF - 0,675 mH till diskanten, 2,5 mH - 10µF till basen i original.

Ett filter till en högtalare består inte bara av filterkomponentera, utan även själva elementen är med i ekvationen. Och det är den akustiska utstrålningen från elementen som ger resultatet, inte enbart de elektriska signalerna som går in i elementen.Flint skrev:12dB Butterworth är inte ett direkt ovanligt filter även om 6dB/12dB är vanligare.
paa skrev:Ett filter till en högtalare består inte bara av filterkomponentera, utan även själva elementen är med i ekvationen. Och det är den akustiska utstrålningen från elementen som ger resultatet, inte enbart de elektriska signalerna som går in i elementen.Flint skrev:12dB Butterworth är inte ett direkt ovanligt filter även om 6dB/12dB är vanligare.
12/12 dB Butterworth elektriskt filter, kan i bästa fall närma sig 24 dB Linkwitz Riley i praktiken.
Flint skrev:petersteindl
Fick du inspirationen från B&O eller var det dom som fick den av dig?
celef skrev:fillerdriverkonceptet var väldigt poppis för ett antal år sedan då john_k upplyste och byggde en sådan högtalare på mad
Gissar:petersteindl skrev:celef skrev:fillerdriverkonceptet var väldigt poppis för ett antal år sedan då john_k upplyste och byggde en sådan högtalare på mad
Vem är john_k? Vad är mad?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster