Vilken sorts komprimering är detta youtube-exempel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Vilken sorts komprimering är detta youtube-exempel?

Inläggav PerStromgren » 2010-05-16 15:24

I en granntråd tipsades om denna braiga film:

http://www.youtube.com/watch?v=R7yfV6RzE30

På speakerns röst hörs en tydlig, och i mina öron rätt obehaglig, kompressionsartefakt. Vad är det för slags kompression? Är det någon som vet, eller vill gissa, hur stark kompression det är?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2010-05-22 01:36

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-05-22 08:31

Zeeall skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/Sibilant ?

Jo, effekten blir kraftigt överdrivna sibilanter, men vilken typ av kompression skapar den effekten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-22 08:41

Nu har jag bara min laptop att lyssna i, men om det är de skarpa s-ljuden du menar så är det inte alls säkert att det är kompression som ligger bakom det. Det duger med diskanthöjning för att det ska uppstå.

Kompression förresten, menar du dynamikreduktion eller snålkodning då? Youtubeklipp i allmänhet brukar vara ganska drabbade av snålkodning, och det ljudet brukar höras extra tydligt på högfrekventa ljud, det blir som ett gurglande billjud*.

Så, kanske är det en kombination av en mikrofon som diskanthöjer, lite för stor närhet till munnen så det blåser lite i miken och en codec som kodar lite för snålt? Vanlig kompression (=dynamikreduktion) tror jag spelar liten roll i det här fallet, om det finns någon alls.

*Egentligen har jag inte så stort hopp om att någon ska förstå vad jag menar med det, såna där ljudbeskrivande ord betyder så lätt så olika saker för olika människor
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-22 08:46

Svante skrev:...det blir som ett gurglande billjud*.

Ja, fantasin utmanas onekligen när man föreställer sig ljudet av en bil som gurglar... :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-05-22 10:01

Ljudet jag menar är s-ljuden som hänger kvar som en svans i talet. Jag märker dock att avkodningen varierar: i min linuxmaskin låter det avsevärt värre än i den XP-maskin jag provar just nu.

Äsch, jag lägger ned fallet, jag måste kolla i min ände först.

(En bil som gurglar är väl inte helt ovanligt? :D )
... tycker jag!

Per

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-05-22 10:03

S-ljuden troligen förstärkts av extrem närmikning och hård beskärning av diskanten med ett ringande stup, precis i s-registret.
Det låter som att ljudet har passerat ordentlig snålkodning med wma eller liknande. Tal brukar kunna få sådana där distande underfrekvenser med wma som låter grumligt robotaktigt och fräsande.

SR kör med det i webradion och när det varit fråga om väldigt snål kodning, har jag valt bort det (mot realaudio*) eftersom jag inte står ut med denna typ av bi-ljud. Det låter lite som en ringmodulerad robotröst som pratar nästan samtidigt med den riktiga rösten. Särskilt illa är det på monofoniska ljud (som just röster) där det inte finns något som tillräckligt maskerar disten i kringliggande frekvenser. Riktigt usel kompressionsmetod för röster m a o.

/
*Real audio har visserligen mer bubbel och jäkelskap för sig, men det låter i alla fall inte som röst + simultan roboteffekt.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2010-05-22 10:10

perstromgren skrev:Ljudet jag menar är s-ljuden som hänger kvar som en svans i talet.:D )

Närmikning - hård stupbeskärning i s-ljudsregistret - väldigt snål kodning, kanske med följande om-kodning i omgångar mellan olika format, kanske?

Det faktum att diskaten är beskuren uppåt gör att inget maskerar s-ljuds gurglet ovanför stupfrekvensen (heller).
I mina öron så gurglar och skrapar dock alla ljud i exemplet (inte bara s-ljuden).
-På självvald "semester".

Återgå till Teknikforum