Impedansmätning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Impedansmätning

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 12:54

Lovade återkomma angående mätningar som visar att elementets resonansfrekvens inte påverkas nämvärt av lådstorlek, fyllning, etc i en sluten låda, men kommer inte ihåg vilken tråd det var, så det får bli en ny.

SLS10 i 80 liter BR.
Bild
2st portrör på L:300mm, B:75mm 30% fyllning.

Bild
Ena rörer borttaget och hålet lämnat öppet B:95mm, lådväggen 22mm blev rörlängd, det andra röret kvar som ovan.

Bild
Båda rören borttagna. Lådväggen 22mm blir rörlängd i båda hålen och bredd 95mm.

80 liter SL
Bild
30% fyllning.

Bild
75% fyllning.

Som jämförelse, 40 liter SL.
Bild
50% fyllning.

Bild
75% fyllning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H

Re: Impedansmätning

Inläggav Johan_H » 2010-05-20 16:03

Ragnwald skrev:Lovade återkomma angående mätningar som visar att elementets resonansfrekvens inte påverkas nämvärt av lådstorlek, fyllning, etc i en sluten låda, men kommer inte ihåg vilken tråd det var, så det får bli en ny.
...

Bild
Ena rörer borttaget och hålet lämnat öppet B:95mm, lådväggen 22mm blev rörlängd, det andra röret kvar som ovan.
...

Läckert!!! :)

Vad är den lilla taggen är vid 16 Hz, nåt tillfälligt?

Det syns iallafall inget på faskurvan.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 21:14

Johan_H skrev:Vad är den lilla taggen är vid 16 Hz, nåt tillfälligt?

Linus på linjen. :)
Bild

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-20 22:25

Skulle det gå att använda impedansmätningar för att se om en högtalar"låda" är tät?

Jag har ett par Kolboxar som jag renoverar. Mellanregisterelementet (förr 9710 800 ohm) sitter i en liten kavitet med lite dämpmaterial under. Runt om med magneterna in i kaviteten sitter de fyra diskanthögtalarna (förr MT20HFC 16 ohm).

Ursprungligen satt de fyra MT20 något "otätt" monterade (se bild, lampa bakom, man kunde nästan kasta in hatten i springorna).

Bild

Skulle det gå att detektera en otät låda med impedansmätningar?

Det är inte bara vid diskantelementen som kaviteten kan läcka, utan även i botten ner mot basreflexlådan om träet torkat och limmet släppt.
Senast redigerad av Johan_H 2010-05-20 22:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-20 22:26

EDIT: Dubbelt inlägg, tagit bort ett.
Senast redigerad av Johan_H 2010-05-20 22:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-20 22:30

Johan_H skrev:Läckert!!! :)

Vad är den lilla taggen är vid 16 Hz, nåt tillfälligt?

Mätningarna ser generellt ut att vara rätt drabbade av störningar. Den lilla taggen är mao inget jag skulle tro var verkligt förrän jag hade fixat störnivån.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-20 22:36

Johan_H skrev:Skulle det gå att använda impedansmätningar för att se om en högtalar"låda" är tät?

Jag har ett par Kolboxar som jag renoverar. Mellanregisterelementet (förr 9710 800 ohm) sitter i en liten kavitet med lite dämpmaterial under. Runt om med magneterna in i kaviteten sitter de fyra diskanthögtalarna (förr MT20HFC 16 ohm).

Ursprungligen satt de fyra MT20 något "otätt" monterade (swe bild med lampa bakom, man kunde nästan kasta in hatten i springorna).

Bild

Skulle det gå att detektera en otät låda med impedansmätningar?

Det är inte bara vid diskantelementen som kaviteten kan läcka, utan även i botten ner mot basreflexlådan om träet torkat och limmet släppt.

ja det kan man nog, iallafall om man jämför mätningen mot en känd referens

otäta lådor uppför sig olika beroende på hur otäta de är, men med ett par mätningar kan man räkna ut förlusterna
Bikinitider

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-20 22:39

Svante skrev:Mätningarna ser generellt ut att vara rätt drabbade av störningar. Den lilla taggen är mao inget jag skulle tro var verkligt förrän jag hade fixat störnivån.

Jag har också kört LIMP, har för mig att om man hojtar in i elementet när man mäter impedansen, så syns det på kurvan.

Linus på linjen ovan gjorde (om jag minns rätt) inget annat än hojtade åt sin tecknare, så där är nog förklaringen... :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 22:51

Kan ha varit att jag råkade flytta skrivbordsstolen jag satt i, trästol mot trägolv. Musik spelades i rummet intill, när jag mätte 80 literslådan.

Det är väldigt lätt att få förändring av kurvan, om man flyttar om och lägger till dämpmaterial och olika typ av dämpmaterial. Även otätheter visar sig naturligtvis, men för att veta att det handlar om just en otäthet, ska det till en referenskurva som visar tät låda. :)
Utan mätta impedans- och faskurvor, vet man ju knappast vad man håller på med.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-20 23:14

Ragnwald skrev:Kan ha varit att jag råkade flytta skrivbordsstolen jag satt i, trästol mot trägolv. Musik spelades i rummet intill, när jag mätte 80 literslådan.

Det är väldigt lätt att få förändring av kurvan, om man flyttar om och lägger till dämpmaterial och olika typ av dämpmaterial. Även otätheter visar sig naturligtvis, men för att veta att det handlar om just en otäthet, ska det till en referenskurva som visar tät låda. :)
Utan mätta impedans- och faskurvor, vet man ju knappast vad man håller på med.

Har för mig att LIMP även har en mätmetod som inte bygger på svept sinus utan brus. Den ger en preliminär mätkurva på några sekunder som sen kan medelvärdesbildas och bli bättre med längre mättider.

Om man lägger ett finger på nåt element ändrar sig kurvan under tiden man mäter, och med omgivningsljud in i högtalaren ändrar sig kurvan osv. Som Du säger borde minsta förändring ge ett avtryck i kurvan.
___

Ok, man kan mäta båda högtalarna och jämföra. Blir de olika är det sannolikt att nåt är tokigt?

Men det kanske är långsökt att tänka sig att en läcka som en sorts "port" som ger ett avtryck i impedanskurvan.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-20 23:53

Johan_H skrev:Ok, man kan mäta båda högtalarna och jämföra. Blir de olika är det sannolikt att nåt är tokigt?

Men det kanske är långsökt att tänka sig att en läcka som en sorts "port" som ger ett avtryck i impedanskurvan.

Nej inte alls, men du får naturligtvis skifta plats på elementen, så att elementskillnader kan uteslutas. Fyra mätningar blir det.
Men varför skulle lådorna läcka, om du tätat alla limfogar, kabeldragningar med fogmassa och tätlist runt elementen?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-05-21 00:06

Ragnwald skrev:
Johan_H skrev:Ok, man kan mäta båda högtalarna och jämföra. Blir de olika är det sannolikt att nåt är tokigt?

Nej inte alls, men du får naturligtvis skifta plats på elementen, så att elementskillnader kan uteslutas. Fyra mätningar blir det.
Men varför skulle lådorna läcka, om du tätat alla limfogar, kabeldragningar med fogmassa och tätlist runt elementen?

Har använt tätningslist (ej kletigt) runt elementen, men har undvikit lim, fogmassa, kemi etc.

Har frågat en möbelkonservator om hur de tänker kring lim. En del använder vitlim (trälim) på äldre möbler, en del inte.

Troligen är det inga stora problem, det är inga synliga springor.
___

Men funderade ändå på om man kunde betrakta springor som nån sorts förluster, ungefär som en resistans om man gjorde ett ekvivalensschema på element och låda.

Jag tänkte att i en "teoretisk" resonanskrets blev impedansens maxvärde jättehögt om inga förluster fanns, medan den blev lägre om det fanns förluster, ungefär som Din slutna låda med mer och mer dämpmtrl i.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-21 00:21

Så fort du har lekage i lådan får du två resonanser att hålla reda på.
Elementets resonanstopp går uppenbarligen inte att få ner tillräckligt i en för stor låda. I en lagom eller mindre, kan man med hjälp av dämpmaterial i princip få bort den helt. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-21 07:29

Ragnwald skrev:Så fort du har lekage i lådan får du två resonanser att hålla reda på.
Elementets resonanstopp går uppenbarligen inte att få ner tillräckligt i en för stor låda. I en lagom eller mindre, kan man med hjälp av dämpmaterial i princip få bort den helt. :)

Det låter som att du menar att det är ett självändamål att få bort toppen/topparna i impedanskurvan. Det är det inte.

För det slutna systemet gäller att verkningsgraden har en topp vid resonansen, och ökningen i impedans vid resonansen gör att det matas in mindre effekt just där. Nettoeffekten blir en balans med en tonkurva utan (eller med en mycket mindre) resonans än den man ser i impedanskurvan.

För basreflexlådan gäller ungefär samma sak, men det är mer komplicerat.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-21 09:59

Precis. Min glada gubbe indikerade just detta, att man kan åstadkomma en vansinnig top vid elementets resonansfrekvens, eller i stort sett ingen alls. Valet är ditt.
I den slutna lådan påverkas inte frekvensen (några Hz), vad du än företar dig med lådan, vilket jag ville visa och vilket du Svante protesterade mot i en tidigare tråd.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-05-21 10:08

Jamen snälla nån, den påverkan några Hertz, är ju precis det jag menade är en påverkan. Fyllning påverkar volymen som i sin tur flyttar resonansfrekvensen. Inte mycket ok, men den är inte konstant, det va det jag oponerade mig mot. Konstant.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-21 10:30

Mike, titta på kurvorna SL och tala om för oss hur många Hz (ca3Hz max (mina ögon)) det exakt handlar om. Det verkar vara väldigt viktiga Hz för en del herrar. :wink:

I BR händer det mer, som du kan se.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-05-21 10:53

Ragnwald skrev:Mike, titta på kurvorna SL och tala om för oss hur många Hz (ca3Hz max (mina ögon)) det exakt handlar om. Det verkar vara väldigt viktiga Hz för en del herrar. :wink:

I BR händer det mer, som du kan se.

Ja jo, viktiga och viktiga. Det viktigaste här är att inte tro att det är konstant resonansfrekvens när det inte är det. Hur många Hz det rör sig om är inte så viktigt i sig men ändå för en del som tillverkar med snäva toleranser så är även det jätteförändringar.
Och i fallet med BR så är det klart att om man gör såna stora förändringar som att ta bort ett av två rör så är det klart att den resonansen flyttar sig avsevärt. Skulle vart kul om du låtit rörena sitta kvar och provat med olika fyllnadsgrad även där

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-21 11:33

Jo jag kunde utvecklat detta naturligtvis, men nu åkte lådan på tippen. Den storleken på baslådor, är inte min cup of tea.

Hade hem ett par andra 10"-element konstruerade för BR och ca 40liter låda, de mätte uppseendeväckande bra, både i Limp, Room EQ Wizard och lät dessutom bra.
Det här ämnet (bygga högtalare) är nytt för mig, jag är under upplärning. :)

mike34

Inläggav mike34 » 2010-05-21 11:42

Ragnwald skrev:Jo jag kunde utvecklat detta naturligtvis, men nu åkte lådan på tippen. Den storleken på baslådor, är inte min cup of tea.

Hade hem ett par andra 10"-element konstruerade för BR och ca 40liter låda, de mätte uppseendeväckande bra, både i Limp, Room EQ Wizard och lät dessutom bra.
Det här ämnet (bygga högtalare) är nytt för mig, jag är under upplärning. :)

Låter bra att du lär dig. Det roligaste är ju att få se att teori och praktik passar ihop. Det har hänt mig nån gång att det stämt riktigt bra :D
Får se om jag ochså kommer till skott med lite hands-on snart. Jag har begränsade möjligheter att bygga lådor där jag bor. Har ju ochså lovat att komma med lite mätningar, men det ser ut som det får skava på samvetet ett tag till tyvärr. Funderar på en riktigt magic lådkonstruktion ohört om även här på faktiskt.se.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-21 12:18

varifrån kommer tron att mineralull i lådan inte påverkar resonansfrekvensen? jag tror det är nämnt i all litteratur att så är fallet
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-21 12:21

celef skrev:varifrån kommer tron att mineralull i lådan inte påverkar resonansfrekvensen? jag tror det är nämnt i all litteratur att så är fallet

I förhållande till vad?

mike34

Inläggav mike34 » 2010-05-21 12:29

Nu kanske det ska tilläggas att det va olika Q på avstämningarna från första början som va orsaken till oron. Att dessa olika former på avstämningen låg på samma frekvens, men det hela va ett missförstånd från en bild där man normaliserat frekvensen just för att illustrera de olika kurvorna vid olika Q.
Att det i verkligheten ochså skiljer sig lite i var de olika kurvorna ska ligga på frekvensaxeln kom upp i debatt. Men så är det. De driver iväg allt eftersom man fyller på eller tar bort dämpmaterial vilket man än må använda.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-21 12:33

Flint skrev:
celef skrev:varifrån kommer tron att mineralull i lådan inte påverkar resonansfrekvensen? jag tror det är nämnt i all litteratur att så är fallet

I förhållande till vad?

mineralull
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-21 12:39

celef skrev:
Flint skrev:

I förhållande till vad?

mineralull

celef, du får allt specifisera dig, vad menar du egentligen?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-21 12:39

celef skrev:
Flint skrev:

I förhållande till vad?

mineralull

Öh... menar du att det finns en uppfattning att dämpmaterialet mineralull inte har några dämpamde egenskaper alls? I så fall är det dämpmaterialet inte bra som just dämpmaterial. Då duger det ju lika bra med bara luften i lådan. Luften är dessutom billigare i inköp.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-21 13:17

Ragnwald skrev:
celef skrev:
Flint skrev:

I förhållande till vad?

mineralull

celef, du får allt specifisera dig, vad menar du egentligen?

jag tycker mig ha läst i flera trådar nu att dämpmaterial, typ mineralull, endast påverkar lådans q-värde, det var det jag kommenterade
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-21 13:18

Flint skrev:
celef skrev:
Flint skrev:

I förhållande till vad?

mineralull

Öh... menar du att det finns en uppfattning att dämpmaterialet mineralull inte har några dämpamde egenskaper alls? I så fall är det dämpmaterialet inte bra som just dämpmaterial. Då duger det ju lika bra med bara luften i lådan. Luften är dessutom billigare i inköp.

jag tycker mig ha läst i flera trådar nu att dämpmaterial, typ mineralull, endast påverkar lådans q-värde, det var det jag kommenterade
Bikinitider

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-21 13:38

oM mineRal ull på värkar lÅdans q värde har dEt och så dämpande egen skapeR

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-05-21 13:42

Flint skrev:oM mineRal ull på värkar lÅdans q värde har dEt och så dämpande egen skapeR

ja så är det ju, men det var ju inte om det jag skrev
Bikinitider

Nästa

Återgå till Teknikforum