Ännu mer gnäll över remastring...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Ännu mer gnäll över remastring...

Inläggav Bill50x » 2010-05-27 14:09

Genom en nätbekant fick jag tillgång till T-Rex skiva "The Slider" och den fick mig lite fundersam. Denna skiva har jag i tre digitala versioner (samt vinyl). De tre versionerna är:
- 320k mp3, verkar vara från originalutgåvan på CD.
- remaster från 2002
- ny remaster från ?

Som man ser på nedanstående graf (visar bara en kanal från låten Metal Guru) så ser de båda första väldigt lika ut men den remastrade (2002:an i mitten) låter trots detta högre. Den tredje grafen visar dock på tokkomprimering och den låter riktigt illa.

Vill någon få tillgång till filerna för att MasVisa dom så kan det fixas, framför allt skulle det vara kul med jämförelsen mellan de två första, de ser så lika ut men låter ändå olika högt.
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Ännu mer gnäll över remastring...

Inläggav Svante » 2010-05-27 23:02

Jag kan MasVisa...
Senast redigerad av Svante 2010-05-28 00:15, redigerad totalt 1 gång.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-27 23:06

Är det OK om jag lägger upp enbart en minut av varje exempel?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-28 00:20

Bill50x skrev:Är det OK om jag lägger upp enbart en minut av varje exempel?

/ B

Vad du än gör, se till så att det inte finns med digital silence i början och slutet. Jag undrar nämligen om inte digital silence under viss tidsperiod på låten kan påverka resultatet från MasVis. Men detta vet nog Svante bäst.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-28 00:31

petersteindl skrev:

/ B

Vad du än gör, se till så att det inte finns med digital silence i början och slutet. Jag undrar nämligen om inte digital silence under viss tidsperiod på låten kan påverka resultatet från MasVis. Men detta vet nog Svante bäst.

Vad är "digital silence"? Det är någon sekunds tystnad innan låten börjar. Hur nära måste man klippa för att det inte ska påverka resultatet?

Du kan lyssna på dessa filer här:
Original: http://www.lumiroc.se/MetalGuruorig.mp3
Remaster 2002: http://www.lumiroc.se/MetalGuru2002remaster.flac
Ny remaster: http://www.lumiroc.se/MetalGurunyremaster.flac

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-28 00:38

Bill50x skrev:
petersteindl skrev:

/ B

Vad är "digital silence"? Det är någon sekunds tystnad innan låten börjar. Hur nära måste man klippa för att det inte ska påverka resultatet?

Du kan lyssna på dessa filer här:
Original: http://www.lumiroc.se/MetalGuruorig.mp3
Remaster 2002: http://www.lumiroc.se/MetalGuru2002remaster.flac
Ny remaster: http://www.lumiroc.se/MetalGurunyremaster.flac

/ B

Det är tystnaden före och ibland efter låtens slut. Jag vet inte riktigt, men helst så skall det väl inte finnas med någon tystnad innan låten börjar eller slutar då man skall analysera musiken.

/Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-28 07:56

Så här, det får samtidigt fungera som preview på en ny finess.

Bild

Jag tror att man kan säga att de två första är identiska, men att den ena har mp3-ats. Om de låtar olika starkt när du spelar dem, så skulle jag gissa på att det beror på att spelaren du har gör något olika med nivåerna på mp3 resp flac?

Tystnad i början eller slutet påverkar MasVis litegrann, men inte särskilt mycket. Det är medelnivån som blir lägre och därmed påverkas också toppfaktorn litegrann. Men inte mycket, som sagt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-28 08:05

Jag kan tillägga att de två wav-filer som jag har fått genom att omvandla flac- och mp3-filen låter lika starkt hos mig.

...och styrka Bills intryck att den sista, nivåhöjda remastern låter s**t. Det framgår som vanligt extra tydligt när man lyssnar normerat.

De två första är inte heller något under av ljudkvalitet, men de måste tydligen sabbas en vända till om de ska återutges.

Jag blir mer och mer fascinerad över att det skruvas så illa så att jag har svårt att stå ut med det i mina datorhögtalare.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-28 09:19

Svante skrev:Jag kan tillägga att de två wav-filer som jag har fått genom att omvandla flac- och mp3-filen låter lika starkt hos mig.

...och styrka Bills intryck att den sista, nivåhöjda remastern låter s**t. Det framgår som vanligt extra tydligt när man lyssnar normerat.

De två första är inte heller något under av ljudkvalitet, men de måste tydligen sabbas en vända till om de ska återutges.

Jag blir mer och mer fascinerad över att det skruvas så illa så att jag har svårt att stå ut med det i mina datorhögtalare.

Det knäppa är ju att det verkar bli värre och värre.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-28 09:29

Svante skrev:Jag kan tillägga att de två wav-filer som jag har fått genom att omvandla flac- och mp3-filen låter lika starkt hos mig.

Ja, det är märkligt. När jag lyssnar med foobar så är det en tydlig skillnad i nivå mellan mp3:an och 2002 remaster. Lyssnar jag genom klämboxen är det ingen skillnad. Men av vilken anledning gör spelaren så?

Den senaste remastern sticker däremot ut rejält med sitt urusla ljud. Men jag har faktiskt sett folk som försvarar dessa remastringar, tycker det låter fetare och mer modernt. Jag har tex tankat hem ett exempel på en hemmagjord "remaster" av The Beatles nylansering från förra året. Personen tyckte att man gjort ett dåligt jobb och inte utnyttjat dagens tekniska möjligheter och denne hade skruvat till ljudet ordentligt med att hissa bas och diskant, komprimera och limitera rejält. Han menade att hans version lät det så bra som det bara kunde till skillnad från den officiella mjäkiga versionen. Att det hela lät fördjävligt behöver väl knappast påpekas men det är intressant att det ändå finns människor som inte bara accepterar utan föredrar det distade och komprimerade ljudet. Tom till den milda grad att man "remastrar" 13 skivor och lägger ut dom på nätet, stolt över sitt arbete...

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-28 09:39

Bill50x skrev:Som man ser på nedanstående graf (visar bara en kanal från låten Metal Guru) så ser de båda första väldigt lika ut men den remastrade (2002:an i mitten) låter trots detta högre.

Jag tycker att dom spelar lika högt gentemot varandra i både Winamp och redigeringsprogrammet Soundforge.
Senast redigerad av Flint 2010-05-28 09:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-28 09:42

Bill50x skrev:

Ja, det är märkligt. När jag lyssnar med foobar så är det en tydlig skillnad i nivå mellan mp3:an och 2002 remaster. Lyssnar jag genom klämboxen är det ingen skillnad. Men av vilken anledning gör spelaren så?

Den senaste remastern sticker däremot ut rejält med sitt urusla ljud. Men jag har faktiskt sett folk som försvarar dessa remastringar, tycker det låter fetare och mer modernt. Jag har tex tankat hem ett exempel på en hemmagjord "remaster" av The Beatles nylansering från förra året. Personen tyckte att man gjort ett dåligt jobb och inte utnyttjat dagens tekniska möjligheter och denne hade skruvat till ljudet ordentligt med att hissa bas och diskant, komprimera och limitera rejält. Han menade att hans version lät det så bra som det bara kunde till skillnad från den officiella mjäkiga versionen. Att det hela lät fördjävligt behöver väl knappast påpekas men det är intressant att det ändå finns människor som inte bara accepterar utan föredrar det distade och komprimerade ljudet. Tom till den milda grad att man "remastrar" 13 skivor och lägger ut dom på nätet, stolt över sitt arbete...

/ B

Det kanske inte skulle löna sig att diskutera "återgivning" med en sån idiot.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-05-28 09:47

Bill50x skrev:Ja, det är märkligt. När jag lyssnar med foobar så är det en tydlig skillnad i nivå mellan mp3:an och 2002 remaster. Lyssnar jag genom klämboxen är det ingen skillnad. Men av vilken anledning gör spelaren så?

Ena filen är ReplayGain-taggad (eventuellt felaktigt) men inte den andra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-28 10:30

Flint skrev:
Bill50x skrev:Som man ser på nedanstående graf (visar bara en kanal från låten Metal Guru) så ser de båda första väldigt lika ut men den remastrade (2002:an i mitten) låter trots detta högre.

Jag tycker att dom spelar lika högt gentemot varandra i både Winamp och redigeringsprogrammet Soundforge.

Jag har tidigare bara lyssnat genom foobar och där är det en klar skillnad i nivå. Tydligen förändrar denna spelare nivån mellan mp3 och flac, kan det möjligen bero på vilken codec man installerat? Irriterande och ytterligare ett bevis på att saker inte är "rätt" bara för att det är digitalt.

Genom min Squeezebox är det ingen nivåskillnad dock, så där blir det uppenbarligen rätt.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-28 10:38

nolimitsoya skrev:
Bill50x skrev:Ja, det är märkligt. När jag lyssnar med foobar så är det en tydlig skillnad i nivå mellan mp3:an och 2002 remaster. Lyssnar jag genom klämboxen är det ingen skillnad. Men av vilken anledning gör spelaren så?

Ena filen är ReplayGain-taggad (eventuellt felaktigt) men inte den andra.

Har jag inte tänkt på. Och när jag kollade i foobars inställningar hittade jag något under playback processing som hette "apply gain". Ändrade detta till "none" och vips var nivåerna lika... Är detta med apply gain en standardinställning eller har jag varit och mekat?

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-28 11:01

Bill50x skrev:
Flint skrev:

Jag har tidigare bara lyssnat genom foobar och där är det en klar skillnad i nivå. Tydligen förändrar denna spelare nivån mellan mp3 och flac, kan det möjligen bero på vilken codec man installerat? Irriterande och ytterligare ett bevis på att saker inte är "rätt" bara för att det är digitalt.

Genom min Squeezebox är det ingen nivåskillnad dock, så där blir det uppenbarligen rätt.

/ B

Det beror ju på hur m,an definierar "rätt". Alltså vilka aspekter man avser. Inte så då att man skulle kunna säga att "rätt" är "med typisk rördist", men normalt ska man ha tillägget "alltså, med alla ingrepp bortkopplade".

Och i så fall har "digitalt" absolut potential att vara helt rätt, oberoende av vad man återger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-28 11:17

n3mmr skrev:
Bill50x skrev:Genom min Squeezebox är det ingen nivåskillnad dock, så där blir det uppenbarligen rätt.

Det beror ju på hur m,an definierar "rätt". Alltså vilka aspekter man avser.

Som du såg i mitt senare inlägg hittade jag felkällan till nivåskillnaden. I övrigt så har jag alltid förutsatt att nivåer etc ska vara "rätt" om ingen annan inställning är gjord och i det här fallet har jag missat en sådan detalj.

När det gäller nymastringen av T-Rex finns det dock ingen inställning i världen som räddar förstörelsen. Tur att jag redan hade en bättre master.

/ B

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-05-28 11:24

Bill50x skrev:
n3mmr skrev:
Bill50x skrev:Genom min Squeezebox är det ingen nivåskillnad dock, så där blir det uppenbarligen rätt.

Det beror ju på hur m,an definierar "rätt". Alltså vilka aspekter man avser.

Som du såg i mitt senare inlägg hittade jag felkällan till nivåskillnaden. I övrigt så har jag alltid förutsatt att nivåer etc ska vara "rätt" om ingen annan inställning är gjord och i det här fallet har jag missat en sådan detalj.

När det gäller nymastringen av T-Rex finns det dock ingen inställning i världen som räddar förstörelsen. Tur att jag redan hade en bättre master.

/ B

Tur för mig att jag knappt minns vilka T-Rex var...

Samtida med 10cc, va?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-28 11:33

Bill50x skrev:Den senaste remastern sticker däremot ut rejält med sitt urusla ljud. Men jag har faktiskt sett folk som försvarar dessa remastringar, tycker det låter fetare och mer modernt. Jag har tex tankat hem ett exempel på en hemmagjord "remaster" av The Beatles nylansering från förra året. Personen tyckte att man gjort ett dåligt jobb och inte utnyttjat dagens tekniska möjligheter och denne hade skruvat till ljudet ordentligt med att hissa bas och diskant, komprimera och limitera rejält. Han menade att hans version lät det så bra som det bara kunde till skillnad från den officiella mjäkiga versionen. Att det hela lät fördjävligt behöver väl knappast påpekas men det är intressant att det ändå finns människor som inte bara accepterar utan föredrar det distade och komprimerade ljudet. Tom till den milda grad att man "remastrar" 13 skivor och lägger ut dom på nätet, stolt över sitt arbete...

/ B

...men tror du att han jämförde dem mot originalet på samma ljudnivå?

Jag tror att nivåskillnaden är HELA (nåja) förklaringen till att en del föredrar när det är ihoptryckt. Jag tror också att folk i allmänhet har svårt att förstå att de reagerar så på en nivåskillnad. Att man tror att det är en annan kvalitet som tillförs när man höjer nivån.

Sen tror jag också att en del har poppat för starkt i sina dager, så att de inte hör de höga frekvenserna där mycket av disten hamnar. Det skulle också förklara varför de inte reagerar på diskanthiss.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-28 12:26

n3mmr skrev:Tur för mig att jag knappt minns vilka T-Rex var...

Samtida med 10cc, va?

Synd att du inte var med och upplevde T-Rex :-)

Första skivan med 10CC kom -73, då hade T-Rex mer eller mindre redan peakat. Marc Bolan (frontfiguren i T-Rex) dog för övrigt -77 i en bilolycka. Trist, bland annat eftersom ett samarbete med David Bowie var planerat och jag tror det hade blivit spännande.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-28 12:53

Jag tycker värstingmodellen nr3 var lite fegmastrad med sin 9.6dB crestfaktor så jag tog originalet och mastrade det till 7.2dB. Skareva så skareva. Gick inte att mosa ihop den mer. Ser ut så här i bild.

Bild

Ock låter så här: Metal Guru - Flintmastrad.

Om nu någon studioägare skulle få för sig att vilja anställa mig som huvudmaster så vill jag direkt säga att jag avböjer - av etiska skäl. Kan inte tänka mig att förstöra musik på det sätt ni gör och det oavsett lönekuvertets omfång. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-05-28 14:13

:mrgreen:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-28 15:04

Flint skrev:Jag tycker värstingmodellen nr3 var lite fegmastrad med sin 9.6dB crestfaktor så jag tog originalet och mastrade det till 7.2dB. Skareva så skareva. Gick inte att mosa ihop den mer. Ser ut så här i bild.

Ock låter så här: Metal Guru - Flintmastrad.

Sådärja, nu börjar vi komma någon vart... Men tyckte jag mig inte skönja en rest av lite dynamik en bit in i låten?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-28 15:16

Bill50x skrev:Sådärja, nu börjar vi komma någon vart... Men tyckte jag mig inte skönja en rest av lite dynamik en bit in i låten?

Ja, den gick tyvärr inte att få bort. Troligen en släpptid på kompressorn som jäklas. Körde Waves L2 med -3dB brickwalllim sex gånger. Varje gång med utsignalen upptryckt till -0.1dB. Blev ganska bra ändå trots viss dynamikrest. :D

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-05-28 15:19

Jag hör fortfarande sång eller nått oljud, du ska nog även lägga på lite filter så det blir lite lugnare ljudbild..........

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-28 15:23

MrQaffe skrev:Jag hör fortfarande sång eller nått oljud, du ska nog även lägga på lite filter så det blir lite lugnare ljudbild..........

Kanske borde EQ:ua lite också. Men det ska man nog göra först och sen låta kompressorn fungera som efterbrännkammare.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-05-28 15:27

Flint skrev:
MrQaffe skrev:Jag hör fortfarande sång eller nått oljud, du ska nog även lägga på lite filter så det blir lite lugnare ljudbild..........

Kanske borde EQ:ua lite också. Men det ska man nog göra först och sen låta kompressorn fungera som efterbrännkammare.

Men om du vill stöka till det lite mer så kan jag rekommendera ringmodulator och blenda in, gärna med "overdrive" dist både före och efter.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-28 15:32

mike34 skrev:Men om du vill stöka till det lite mer så kan jag rekommendera ringmodulator och blenda in, gärna med "overdrive" dist både före och efter.

Bra idé. In med en skopa övertoner som inte har ett skit med grundtonen att göra. Nu börjar vi närma oss reklamradionivå.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-05-28 15:39

Äh, tunnisar. Diskanthöjning behövs ju inte om man bara vågar krana på ordentligt:

http://user.faktiskt.io/svante/MetalGur ... er2010.wav

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-05-28 15:55

Svante
Jag inser min begränsning. Du är den perfekte Toastmastern. Noll dB crestfaktor. Ett mästerverk. :lol:

Nästa

Återgå till Teknikforum