Jag har två 15-tummare liggande, som bara samlar damm. Och jag har en bil i vilken jag lyssnar mycket på tung elektronisk musik (Yello, Infected Mushroom mm).
De små sextummarna som är installerade i bilens framdörrar kroknar tyvärr långt före jag börjar tycka det är tillräcklig nivå, så jag tänkte ta och kanske dela av dem någonstans kring 2-300 Hz och låta femtontummarna dra det tunga lasset.
Skit i ljudbild och balans fram/bak - jag vill bara känna basen i hela kroppen.
Eftersom jag inte har byggt baslådor för just bilbruk förut, undrar jag om det är någon här som är insatt i hur man brukar gå tillväga? Jag gissar att det vanligaste är att man bygger i mycket små lådor, men ser till att ha kraftiga motorsystem som klarar av extrem effekt, och en kon/gummisurround som klarar av höga tryck i lådan. Och så lastar man på perverst mycket effekt och EQ för att få det att låta lyssningsbart?
Hur går man tillväga för att inte slösa så med effekten? Kan man beräkna en låda som passar till kupéns volym och ger rätt tonkurva från början, utan EQ? Finns det tumregelmässiga formler, som funkar hyggligt för detta ändamål?
En bilkupé ger ju ett ganska extremt "rumsbidrag" jämfört med ett vanligt lyssningsrum...
Det behöver inte vara stor vetenskap - jag nöjer mig med enkla tumregler, eftersom detta ska vara "quick and dirty".