transmissionslinjer och kvartvågspipor

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

transmissionslinjer och kvartvågspipor

Inläggav celef » 2004-10-11 09:32

kan någon vänlig själ mkt kortfattat beskriva transmissionslinjer och kvartvågspipor hur dessa skall konstrueras och vilka egenskaper elementen skall ha?

tack på förhand
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: transmissionslinjer och kvartvågspipor

Inläggav Bill50x » 2004-10-11 18:41

celef skrev:kan någon vänlig själ mkt kortfattat beskriva transmissionslinjer och kvartvågspipor hur dessa skall konstrueras och vilka egenskaper elementen skall ha?

tack på förhand

Uj uj uj, inte lite du önskar i ett kort inlägg :-D
Varför inte börja med en bok, http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/096637732X/002-0551901-6428042?v=glance typ?
Eller http://www.mfr-eng.com/ldc.htm för att ta ett annat exempel.

Jag är dåligt uppdaterad på om det finns svenskspråkiga böcker i ämnet.

/ B

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-11 19:46

Uj uj uj, inte lite du önskar i ett kort inlägg

jag försöker bara göra det lite lätt för mig :D

jag har för mig ha läst att en transmissionslinje skall vara 1/4 våglängd av elementets resonansfrekvens (eller nåt sånt), bandbredden på linjens output varierar man med mängden dämpmaterial inne i linjen, och jag tror elementet skall ha ett ganska högt 'Qt'

jag tyckte det lät ganska "lätt"

men är inte det en "kvartsvågspipa"? [/i]
Bikinitider

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-10-11 19:52

celef skrev:Uj uj uj, inte lite du önskar i ett kort inlägg

jag har för mig ha läst att en transmissionslinje skall vara 1/4 våglängd av elementets resonansfrekvens (eller nåt sånt), bandbredden på linjens output varierar man med mängden dämpmaterial inne i linjen, och jag tror elementet skall ha ett ganska högt 'Qt'

Aha, du önskar en liten kort briefing... Men vad ska du ha den till? En sådan kan du inte konstruera/bygga högtalare efter, och vill du bara "veta mer" tillhör det avdelningen "onödigt vetande" :-D

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-11 20:14

Bill50x skrev:
celef skrev:Uj uj uj, inte lite du önskar i ett kort inlägg

Aha, du önskar en liten kort briefing... Men vad ska du ha den till? En sådan kan du inte konstruera/bygga högtalare efter, och vill du bara "veta mer" tillhör det avdelningen "onödigt vetande" :-D

/ B

Nej allt vetande är nödigt! :lol:

Jag har faktiskt inte heller riktigt förstått skillnaden på 1/4-vågspipa och TL.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-11 21:59

Aha, du önskar en liten kort briefing...

just d :D

Men vad ska du ha den till? En sådan kan du inte konstruera/bygga högtalare efter,

jovisst kan jag det :D , exakt hur tranmissionslinjer fungerar verkar det finnas mkt lite info om, rena rama okända terrängen om man jmfr med basreflexer, slutna och passiva radiatorsystem.

jag hittade faktiskt min gamla 'loudspeaker design cookbook' (utgåva 5) och där står heller ingenting :?

jag tänkte det kanske kunde vara kul att prova på att bygga ett par linjer med papp- eller avloppsrör med element som inte går så blodigt djupt i frekvens

Jag har faktiskt inte heller riktigt förstått skillnaden på 1/4-vågspipa och TL

jo det vore kul att få en (enkel) beskrivning på vad som skiljer dem åt, annars kanske det slutar med att jag har byggt en kvartspipa fast målet var en tl - det vore ju lite pinsamt
Bikinitider

Lennart

Inläggav Lennart » 2004-10-12 06:00

-En god vän till mig säljer nu sina Stridbeck TL-6 or på HiFimagasinet. En klassisk fullregistertransmissionline
efter Sven Tyrlands koncept.

Absolut i samma klass som IMF, s värstingar!

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=7940

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-12 11:05

följer det med teorier och konstruktionsförklaringar med i köpet?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 11:14

Celef - jag har en HÖG med artiklar på TL, men någon bra sammanfattning sitter jag inte på.

Stora skillnaden är att i kvartsvågspipan så är man ute efter att nyttja horneffekten... en transmissionslinje däremot skall vara en döddämpning av bakåtstrålningen... om luftrörelsen i porten är noll. Sen kan man göra nästan-TL och ha viss porthastighet och då går TL:en mot basreflex eller kvartsvåg. *med risk för att bli felaktig pga överförenkling*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-12 15:31

Stora skillnaden är att i kvartsvågspipan så är man ute efter att nyttja horneffekten

med horneffekt skall man ha en större tvärsnittsarea vid "munnen" jmfrt med "halsen" (elementet)?

en transmissionslinje däremot skall vara en döddämpning av bakåtstrålningen

jag har läst att den första tl-konstruktionen var ett långt odämpat rör med baselementet i ena änden, dämpmaterial infördes för att dämpa "förödande" mellanregisterläckage, iom införande av dämpmaterial (ljudhastigheten sjönk) så fick man korrigera rörlängden

om luftrörelsen i porten är noll

den är max vid 1/4 våglängd? och därför ska man dämpa en tl bara vid elementänden av röret?

Sen kan man göra nästan-TL och ha viss porthastighet och då går TL:en mot basreflex eller kvartsvåg

men en tl har väl en flackare (hua!) hp-avrullning än både basreflex och sluten låda och därmed ge den "överlägsna" basprestandan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2004-10-12 16:47

celef skrev:med horneffekt skall man ha en större tvärsnittsarea vid "munnen" jmfrt med "halsen" (elementet)?

Det är mer den typen av effekt som du hittar i orgelpipor. Inte att jämföra med elementet monterade i en hornmynning, typ exponentialhorn. Här bratar vi elementet normalt monterat med hornet bakom.

men en tl har väl en flackare (hua!) hp-avrullning än både basreflex och sluten låda och därmed ge den "överlägsna" basprestandan?

Jag sade går mot, inte övergår i. Det är alltså en mjuk övergång mellan "true TL" och "true basreflex".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2004-10-12 20:42

Det är mer den typen av effekt som du hittar i orgelpipor. Inte att jämföra med elementet monterade i en hornmynning, typ exponentialhorn. Här bratar vi elementet normalt monterat med hornet bakom.

kvartspipa är ett bakladdat horn? vad är fördelen med ett sådant, man får en högre verkningsgrad relativt en basreflexlåda och tl?
Bikinitider

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2004-10-13 22:38

Som jag fattat det är skillnaden mellan TL och kvartsvåg att den senare har 1) bättre impulssvar genom hornladdningen, 2) ännu krokigare frekvenskurva (orgelpiparesonanser). Den krokiga frekvenskurvan är någonting som tillhör principen. Den går att mildra med dämpning och de värsta peakarna i basen borde gå att eq:a bort. Med dämpning försvinner dock idén med kvarstvågpipa tycker jag.
Let forever be

Återgå till Teknikforum