kan någon vänlig själ mkt kortfattat beskriva transmissionslinjer och kvartvågspipor hur dessa skall konstrueras och vilka egenskaper elementen skall ha?
tack på förhand
Moderator: Redaktörer
celef skrev:kan någon vänlig själ mkt kortfattat beskriva transmissionslinjer och kvartvågspipor hur dessa skall konstrueras och vilka egenskaper elementen skall ha?
tack på förhand
celef skrev:Uj uj uj, inte lite du önskar i ett kort inlägg
jag försöker bara göra det lite lätt för mig![]()
jag har för mig ha läst att en transmissionslinje skall vara 1/4 våglängd av elementets resonansfrekvens (eller nåt sånt), bandbredden på linjens output varierar man med mängden dämpmaterial inne i linjen, och jag tror elementet skall ha ett ganska högt 'Qt'
jag tyckte det lät ganska "lätt"
men är inte det en "kvartsvågspipa"? [/i]
Bill50x skrev:celef skrev:Uj uj uj, inte lite du önskar i ett kort inlägg
jag försöker bara göra det lite lätt för mig![]()
jag har för mig ha läst att en transmissionslinje skall vara 1/4 våglängd av elementets resonansfrekvens (eller nåt sånt), bandbredden på linjens output varierar man med mängden dämpmaterial inne i linjen, och jag tror elementet skall ha ett ganska högt 'Qt'
jag tyckte det lät ganska "lätt"
men är inte det en "kvartsvågspipa"? [/i]
Aha, du önskar en liten kort briefing... Men vad ska du ha den till? En sådan kan du inte konstruera/bygga högtalare efter, och vill du bara "veta mer" tillhör det avdelningen "onödigt vetande"
/ B
celef skrev:med horneffekt skall man ha en större tvärsnittsarea vid "munnen" jmfrt med "halsen" (elementet)?
men en tl har väl en flackare (hua!) hp-avrullning än både basreflex och sluten låda och därmed ge den "överlägsna" basprestandan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster