Vad är bäst Wordclock eller FIFO?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

soren

Vad är bäst Wordclock eller FIFO?

Inläggav soren » 2004-10-11 11:00

För att minimera jitter vid transport av digital info mellan transport och DA omvandlare.

Det är ju iofs ont om cdspelare/försteg som stöder någon form av wordclock.

/Sören

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-11 20:45

FIFO vet jag inte vad det är men wordclock är jag mer familjär med. Spontant tycker jag att det är lite väl mycket att skaffa sig en wordclock till en CD-spelare. Det är ju annat om man har andra digitala maskiner. Jag vet att på mitt jobb så har vi en s.k. husklocka som styr allt både för ljud och bild och vi har kommit ner till ett jitterfel på jag tror att det var +1 ppm och ett tidsfel på 2 nsek. Jag har själv mätt runt lite bland mina egna digitala prylar i mitt hem och jag kom fram till att min bästa CD-spelare hade ett jitter på +2 ppm och min Sonycd och Pioneer dvd låg på +7 ppm. Jag skulle tro att ett värde runt 10 är ganska bra och jag frågar mig om man verkligen behöver en wordclock för att styra en CD-spelare, jag tror att det blir billigare att låta bygga om spelaren med en bättre kristall. Att köpa en jätte dyr CD-spelare är ingen garanti till att man får ett lågt jitter...det har jag själv sett. Det smartaste vore ju om man kunde låna en jittermätare och sedan handplocka en spelare....så kommer jag att göra i framtiden.

soren

Inläggav soren » 2004-10-11 23:04

Jag syftade på dessa två sätt att reducera jitter. Vilket som var mest effektivt/korrekt.

Som du säger så används ju wordclocks professionelt, men ytterst få HIFI spelare gör det (TAG Maclaren enda som jag kommer på).

FIFO har jag på digitalingångarna i mitt Meridianförsteg, och det är en digital buffert (First In First Out) som samlar på sig alla "bitar" och klockar om signalen med en egen klocka.

Frågan är bara vilket som funkar bäst?

/Sören

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-13 14:50

Wordclocks stora fördel verkar ju vara om man ska koppla ihop många apparater, men det behövs ju sällan vid hemmabruk.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-13 15:04

Ja det är ju inte mycket man kan ansluta eftersom de flesta apparater saknar möjlighet att låta sig anslutas. Vad man kan göra är att ansluta en riktigt bra konverter med lågt jitter till en cd-spelare som har en lämplig ingång. Då styr konvertern CD:n allt annat digitalt som är anslutet. Är det möjligen det Soren kallar för FIFO?

soren

Inläggav soren » 2004-10-13 15:06

Varför skulle det inte behövas vid hemmabruk?
Jitter ställer ju till med massa problem mellan transport och DA-omvandlare.

Bara det faktum att folk hör skillnad på transporter borde ju kunna härledas till jitter.

/Sören

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-13 16:06

Sören skriver: "Bara det faktum att folk hör skillnad på transporter borde ju kunna härledas till jitter. "

Jo det är nog så. Jag har ibland undrat hur mycket jitter en vanlig cd-skiva innehåller. Om vi tar en gammal analog inspelning så var det ganska vanligt att hastighetsavvikelsen kan vara upp till 0,2% (det gör 3,6sek på 60min.)beroende på var på bandet man befiner sig. Sedan spelar vi över bandet analogt till en DAT som har ett jitter på ett vanligt värde för en DAT, 17ppm. Sedan spelar vi över DAT-bandet till ex.v. en Protool som i bästa fall styrs av en extern klocka vilket kan betyda att den har ett jitter på 1ppm. Men datten har fortfarande 17ppm. Vad jag vill säga är att inte änns proffsutrustning har alltid så där fantastiskt lågt jitter. Om jittret ligger under 7ppm så tror jag nog att det är ett ganska bra värde. Jag frågar om det ändå inte är bättre att låta bygga om cd-spelare med en bättre kristall som då styr alla digitala apparater inkl. AV-förstärkaren. Vad tror ni på forumet om det?

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-13 16:18

Minimera jitter kan såklart behövas för hemmabruk, men hemmaanvändare behöver i regel inte koppla ihop flera apparater på samma klocka.

soren

Inläggav soren » 2004-10-13 18:32

Nagria.

Det jag kallar FIFO (jitter mumsare eller vad annat det kallas) sitter i mottagaränden.

CD -> SPDIF -> FIFO -> DA-Omvandling

Man "stuffar" alltså in alla "ettor/nollor" i en buffert och plockar sedan ut dem och klockar om bitarna med en intern klocka...

Utan FIFO så använder man ju en en synk som kommer med bitströmmen (inte helt hundra på hur denna synkas till da-omvandlarens klocka.. men det är ju här det uppstår jitter),

Med en wordclock så använder ju både cdspelare och da-omvandlaren samma klocka.

/Sören

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-13 19:01

Ahaa det är en konverter. Jag har en konverter från Rostec som har ett jitter på 1ppm. Med den kan man konvertera 44,1-48-96KHz men det är bara det att om min cd-spelare som har ett jitter på 7ppm, så kan inte ändra på det....det som händer är att 7ppm får en ny kostym och när man mäter efter kovertern så kan man läsa 1ppm men inuti kostymen så finns fortfarande 7ppm kvar. Det här konstaterarde jag när vi inte kunde höra någon skillnad före och efter konverter (jittermumsare). Ledsamt men så är det nog tyvärr. Här om dagen kollade jag en annan konverter som var av tysklillverkning. Jag minns inte nu vad den hette men den såg väldigt proffsig ut med många olika lysdioder på fronten. Hur det nu var så hade den ett jitter på -12ppm vilket jag tycker är dåligt för att vara en proffskonverter. Jag tror för min del att skälet till att det knappast finns någon tillverkare som vill uppge några jitterdata, det är just svårigheten att få till de här låga jittervärdena.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-13 19:29

Nja, FIFO:n är väl i regel integrerad i DAC:en. Harmony Design, Meridian och Mark Levinsson har såna ex, antagligen många fler. Genom att signalen klockas om med en (förhoppningsvis) korrektare klocka får man ner jittret, men den tallar inte på samplingsfrekvensen. Kan ju inte utesluta att en konverter innehåller en fifo dock. Hur man än vrider och vänder på det är ju både wordclock och fifo beroende av en väldigt korrekt klocka, annars blir det ju (mycket) jitter ändå.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-13 20:16

Men om den är integrerad så är det ju samma sak som att ha en jäkligt exakt intern klocka. Det jag menar som gäller de flesta apparater där varje har sin egen klocka som är mer eller mindre exakt. Det skulle faktiskt vara kul att mäta jitter på en Mark Levinsson. Jag mätte tidigare i år på en cd-spelare från Xxxxxxxx och jag blev förvånad över resultatet som borde ha varit bättre.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-13 20:31

Bekymret är väl att signalen som kommer in redan den är så belamrad med jitter att det också behövs en speciell buffert. Stereophile har publicerat en del jittermätningar på nätet har jag sett. Noterade att mitt ljudkort (som jag kör som signalkälla) presterade bättre i det avseendet än en del rätt dyra DAC:ar, men det fanns också de som presterade betydligt bättre

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-13 20:41

iffe det skulle vara kul att höra vad du anser som ett bra jittervärde? Den här Sterephile artikeln som fanns på nätet, har du adressen så vi kan läsa den.

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-13 20:53

Har inga direkt egna åsikter, men jag vill minnas att mätningarna visade på resultat mellan 200ps och 2000ps eller något åt det hållet och sluter mig till att det första värdet är bra och det andra inte. Hittar inte artikeln nu, kan söka lite noggrannare vid ett senare tillfälle. Går att hittas genom google!

Användarvisningsbild
henrik

Inläggav henrik » 2004-10-14 11:47

En liten undring bara, finns det något skäl till att den externa klockan kallas wordclock? Har det något med ordlängd att göra eller så?

Worldclock hade jag nog svalt utan att ens fundera så mycket. Likaså masterclock men just wordclock gör mig lite undrande.

//henrik
"Och elefanten slutar här!"

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-14 12:06

Jo det har med ordlängd att göra.

Användarvisningsbild
gemini

Inläggav gemini » 2004-10-14 12:49

iffe skrev:Har inga direkt egna åsikter, men jag vill minnas att mätningarna visade på resultat mellan 200ps och 2000ps eller något åt det hållet och sluter mig till att det första värdet är bra och det andra inte. Hittar inte artikeln nu, kan söka lite noggrannare vid ett senare tillfälle. Går att hittas genom google!

Är det dessa artiklar du menar:
http://www.stereophile.com/features/368/index.html
http://www.stereophile.com/features/368/index9.html

Användarvisningsbild
JohanS

Inläggav JohanS » 2004-10-14 15:35

Japp, i synnerhet denna:

http://www.stereophile.com/features/368/index4.html

Tack för hjälpen. Däremot var jag tydligen helt ute och cyklade när jag försökte förnimma mig vilka jittervärden de hade mätt upp.

Återgå till Teknikforum