Carlsson igen..

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Carlsson igen..

Inläggav Kraniet » 2004-10-11 17:18

Funderade lite över lutningen bakåt.. är det nån annan tanke bakom detta än få elementen i fas?
Eller är det för att få bättre energispridning(mer takreflex) eller nåt?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Carlsson igen..

Inläggav DQ-20 » 2004-10-11 19:03

Kraniet skrev:Funderade lite över lutningen bakåt.. är det nån annan tanke bakom detta än få elementen i fas?
Eller är det för att få bättre energispridning(mer takreflex) eller nåt?


Tja, det är nog lite allt möjligt kan jag tro: OA är ju ett helt koncept.Men en uppenbar funktion är att rikta direktljud mot lyssnarplats. :wink:

/D
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-11 20:02

ja fast det är inte den vinklingen jag menar utan den som är bakåt.. den är ju vinklad i två led..

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-10-11 21:33

i manualen till od11:orna finns en figur som visar att elementens lutning uppåt är till för att rikta ljudet midvägs mellan takreflex och lyssningsposition

klurigt värre

men det kanske inte var den lutningen du menade?
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2004-10-11 21:39

Halloj...

Jag tar mig friheten att saxa lite ur en skrift om Carlssons Ortho Akustiska höhtalare...

Artikel i sin helhet finns att läsa/ladda ner på www.Carlssonplanet.com, OA-teorin i menyn...

Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are designed to make the sound that is reflected off the boundary surfaces of the listening room enhance the quality of reproduction instead of degrading it.

An Introduction to Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers

Consider a quite normal living room - four walls, a floor, a ceiling. and soft as well as hard furnishings - which has the usual combination of reflecting and absorbing surfaces that gives a pleasant sound to live voices and instruments.

Imagine a loudspeaker which is wall-mounted or floor-standing near a wall. Any loudspeaker has its transient and frequency responses modified by the sound reflected off the wall and the floor. This usually boosts the low bass but causes interferences in the upper bass and in the midrange, resulting in a loss of bass and midrange definition. Imagine the loudspeaker being designed to avoid interferences due to reflected sound from the wall. And imagine this loudspeaker
being carefully designed to make the direct sound from the combination of loudspeaker and wall have virtually accurate transient response and virtually flat frequency response.

After the arrival of the direct sound, the listener receives a great number of reflected sound waves from the room boundaries. With a loudspeaker of normal type, the spectral balance of the reflected sound differs from that of the direct sound because most of the reflected sound originates from directions in which the loudspeaker has an inferior frequency response, with a darker tonal balance. Imagine the directivity patterns of the drive units being arranged in such away that the reflected sound from the room boundaries will have substantially the same spectral balance as the direct sound from the loudspeaker/wall combination. The loudspeaker can now reproduce the body, openness, and airiness of live sounds.

With conventional loudspeakers. musical as well as stereophonic
information is often focused to a very restricted listening area equidistant from the two loudspeakers. Imagine the directivity patterns and orientations of the drive units being arranged to allow the listener to enjoy a musically informative stereophonic reproduction throughout a large part of the listening room.



Carlsson Ortho-Acoustic Loudspeakers are engineered to allow the listener to take full advantage of the intrinsic acoustic merits of the domestic listening room. Within their pioneering shape they have the means to govern, in different ways, the quality of the sound reflected off a nearby wall behind each loudspeaker as well as the quality of the sound that will be reflected off the remaining walls and the ceiling. The Achievement is best described in two parts:

1. Carlsson Ortho Acoustic Loudspeakers are designed to operate with their backs close to a wall. In this position they neutralize the acoustic effects of the wall. The wall virtually disappears and opens the listening room into the recording venue, creating the impression of an extended acoustic space. (The acoustic technique for neutralizing the effects of the wall is given a separate presentation.)

2. Characteristic differences between direct and reflected sound are avoided. The direct sound from the combination of loudspeaker and wall has a virtually flat frequency response, and so has the sound reflected by the listening room. This is achieved
by means of a unique sloping panel on which carefully selected drive units are mounted to face a point well above the central listening area, and above the llstener'sears.

The result is clear, solid reproduction of each individual instrument within the spatial topology of the recording. The sound is liberated from 'room' colourations and other clues that remind you of loudspeakers and listening room rather than of the true sound of a live performance in a suitable environment.



Jag ber om ursäkt om jag citerade "för mycket" eller nåt...

Hur som helst... texten ovan förklarar en del av anledningen till att de ser ut som de gör, -högtalarna alltså...

Mvh

/Stefan

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-12 02:33

ja just det.. så då är lutningen till för att få rätt energi i rummet.. hmm..
funderade nämnligen på en rak högtalare..

frågan då är ju ifall man ska optimera filtret för korrekt fasning 90gr mot baffeln eller om man ska göra det i "lyssningsvinkel"..

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-10-12 08:48

frågan då är ju ifall man ska optimera filtret för korrekt fasning 90gr mot baffeln eller om man ska göra det i "lyssningsvinkel"..

man ska nog optimera storleken på frontloben så att nivån är konstant både vid lyssningsplats och reflexpunkt och "on-axis", det borde säkerställa att ljudet att konstant även vid ståendes lyssning

kanske kan koaxialelement vara lösningen eller den i det närmaste koaxiala högtalaplaceringen i od11
Bikinitider

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-12 10:44

ja fast han använde ju aldrig nåt annat än diskant och bas.. så jag antar koax inte var bra enlig carlsson..

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-10-12 10:59

riktigt, men han monterade diskanterna framför baselementet, iaf på de tidigare modellerna, en "semikoaxial"
Bikinitider

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-12 11:04

jo fast jag är bara intresserad av de senare modellerna..
jag förstår varför han gick från de multispridande skapelserna tillde mer direktstrålande.
diffushögtalare kan ju vara trevliga ur en "ÅÅ va stor scenbilden blev" men har inte mycket i stereoperspektiv.. Det är "trevligt" men knappast "korrekt". Att han stadigt rörde sig mot mer direktljud visar ju på att han förmodligen tyckte så också(eller på ett liknande sätt)..

edit: dock finns det ju en vits i att jämna ut energiresponsen i rummet samtidigt som man har direktljud.. det är väl det han försökte åstadkomma (och förmodligen lyckades med) i sina sista modeller.. Dessa (OA-52) verkar vara den optimala skapelsen ur Carlssons egna perspektiv.. Iaf är det det intrycket jag fått när jag läst hans intervjuer..

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-10-12 11:10

anledningen är vad jag har förstått att tidigare modeller var skapta för monosignaler och de senare stereo

men såvitt jag vet så innehåll od11 bara en diskant per kanal, och att takreflex och direktljud ska ljuda likartat är väl oxå ett mål vid stereoåtergivning
Bikinitider

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7287
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2004-10-12 11:16

Bara som ett förtydligande skall jag säga att artikeln ovan handlar om OA50, 51 och 52... d v s 80-talsmodellerna och inte 70-talarna med många diskanter...
Kraniet och Celef har naturligtvis sett detta med det kan vara bra för andra att veta om man läser denna tråd....

Mvh

/Stefan

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-12 11:28

ok ja en kik på carlssonplanet visar ju att det är en "få-element" historia..
dock verkar den vara mer diffus än senare modeller.. elementen pekar ju nästan rakt upp..

Bild

Kraniet
 
Inlägg: 12557
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-12 11:33

vad gäller spridningen på högtalarna vet jag inte hur det ligger till.. jag vet inte Carlssons inställning till det hela.. Jag är dock inte övertygad om att en högtalare ska ha samma kurva alla riktningar..

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2004-10-12 15:12

ok ja en kik på carlssonplanet visar ju att det är en "få-element" historia..
dock verkar den vara mer diffus än senare modeller.. elementen pekar ju nästan rakt upp..


od11 var en kombinerad vägg/golvhögtalare och därför blev nog riktningen uppåt väldigt brant

vad gäller spridningen på högtalarna vet jag inte hur det ligger till.. jag vet inte Carlssons inställning till det hela.. Jag är dock inte övertygad om att en högtalare ska ha samma kurva alla riktningar..

nja, det finns ju många olika skolor vad gäller spridningen, men jag tror takreflexen och direktljudet var viktiga för carlsson, iaf för od11. vikten av "linjär" takreflex har väl annamats av flera andra konstruktörer
Bikinitider


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster