Moderator: Redaktörer
paa skrev:Tänk om någon kunde bygga små bashorn med låg dist och rak frekvensgång.Linnar skrev:Försök att lyssna på ett riktigt bashorn av god kvalité! Jag tror de flesta kan höra även liten dist i basen efter det.
Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Programmet ger alltså möjlighet att lyssna på en distorsionsfri lågfrekvent sinus.
Skillnaden med och utan utsläckning är oftast ganska stor och var åtminstone för mig ganska öronöppnande.
http://user.faktiskt.io/svante/harmosc.exe
...och kalibreringen av utsläckningen av övertonerna görs lämpligen genom att man tittar på signalen från en mikrofon med RTSect:
http://user.faktiskt.io/svante/rtsect/rtsect.exe
Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
bomellberg skrev:Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
Gäller det även sk tappade, eller veckade horn? Jag är sugen på att bygga efter Martinssons ritning, med Audes-element.
Svante skrev:Sedan är det ju så så att det inte är harmonisk dist vi hör när vi lyssnar på musik, såvida inte musiken består av rena sinustoner. Det vi hör är effekterna som prylens olinjäriteter har på just den signal man kör igenom den. Påverkan och dess hörbarhet blir därmed beroende av musiksignalen.
bomellberg skrev:Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
Gäller det även sk tappade, eller veckade horn? Jag är sugen på att bygga efter Martinssons ritning, med Audes-element.
Crumboo skrev:Svante skrev:Sedan är det ju så så att det inte är harmonisk dist vi hör när vi lyssnar på musik, såvida inte musiken består av rena sinustoner. Det vi hör är effekterna som prylens olinjäriteter har på just den signal man kör igenom den. Påverkan och dess hörbarhet blir därmed beroende av musiksignalen.
Tack för ett utmärkt inlägg!
Är det så att den harmoniska disten man mäter (för ett högtalarelement) kan ses som en indikator på hur det står till generellt med distortionen som man får när man lyssnar på en musiksignal genom elementet? Dvs finns det något samband mellan den harmoniska distortionen och andra typer av olinjäriteter för ett högtalarelement?
Vilken typ av distortion är det i ett högtalarelement som kan anses som mest fördärvlig (och vad kommer den av)?
Flint skrev:bomellberg skrev:Flint skrev:Jag gillar ljudet som bashorn presterar. Låter verkligen hifi dvs. som ljuden låter i verkligheten. Helt överrlägset t.ex. basreflexlådor. Det jag inte gillar med bashorn är storleken på lådorna.
Jag har bara hört (och byggt) veckade bashorn så det det blir ett tydligt "ja" där. Kan du länka till "Martinssons ritning"? Jag har tydligen missat det/den.
Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Svante skrev:Crumboo skrev:Svante skrev:Sedan är det ju så så att det inte är harmonisk dist vi hör när vi lyssnar på musik, såvida inte musiken består av rena sinustoner. Det vi hör är effekterna som prylens olinjäriteter har på just den signal man kör igenom den. Påverkan och dess hörbarhet blir därmed beroende av musiksignalen.
Tack för ett utmärkt inlägg!
Är det så att den harmoniska disten man mäter (för ett högtalarelement) kan ses som en indikator på hur det står till generellt med distortionen som man får när man lyssnar på en musiksignal genom elementet? Dvs finns det något samband mellan den harmoniska distortionen och andra typer av olinjäriteter för ett högtalarelement?
Vilken typ av distortion är det i ett högtalarelement som kan anses som mest fördärvlig (och vad kommer den av)?
Det är just det som är grejen.
Distorsionen sitter inte i elementet.
Distorsionen uppstår när man kör en signal genom olinjäriteten som sitter i elementet.
Men om jag formulerar om din fråga som "vilken typ av olinjäritet kan anses som mest fördärvlig" så ... har jag inte heller något svar.
Alltså, graden av fördärvlighet beror på många saker. Den varierar mellan element, det beror på ljudstyrka och frekvens osv.
Sen så luktar frågan lite reduktionism, som att man bara ska bry sig om just den värsta sortens olinjäritet. Jag skulle vilja påstå att med högtalare är särskilt olämpligt att bara ägna sig åt en aspekt. Det är så många olika saker som måste stämma för att slutresultatet ska bli bra.
2-ch skrev:Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Suveränt, en förstärkare med den programvaran inbyggt skulle få vilken högtalare som helst att prestera bättre alltså.
Patent Svante patent
Svante skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Suveränt, en förstärkare med den programvaran inbyggt skulle få vilken högtalare som helst att prestera bättre alltså.
Patent Svante patent
...om man bara vill spela statiska sinustoner med en given ljudstyrka.
2-ch skrev:Svante skrev:2-ch skrev:Svante skrev:Jag kan påminna om ett program som jag gjorde som genererar en sinuston med övertoner. Övertonernas amplitud och fasläge kan justeras så att de släcker ut de övertoner som högtalaren genererar.
Patent Svante patent
...om man bara vill spela statiska sinustoner med en given ljudstyrka.
Hm, ja det blir ju lite tråkigt i längden att lyssna påDessutom svårt att sälja utanför nördgruppen.
Men rent teoretiskt borde det väl gå att göra samma sak på musiksignalen i den digatala domänen och då har du en hit!
Crumboo skrev:Satt och grejade med Sirp häromdagen och funderade lite över de distortionsmätningarna på högtalare/element man kan göra med detta. Undrar om man kan säga något generellt om vilka värden som är:
Superbra?
Bra?
Acceptabla?
Gräns mellan hörbart/icke hörbart?
Antar att svaret skiljer beroende på vad man mäter på (diskantelement/baselement/komplett högtalare etc.) med mera (tex ljudtryck), men det skulle vara intressant att höra om det finns några generella slutsatser man kan dra av mätningarna.
Piotr skrev:Crumboo skrev:Satt och grejade med Sirp häromdagen och funderade lite över de distortionsmätningarna på högtalare/element man kan göra med detta. Undrar om man kan säga något generellt om vilka värden som är:
Superbra?
Bra?
Acceptabla?
Antar att svaret skiljer beroende på vad man mäter på (diskantelement/baselement/komplett högtalare etc.) med mera (tex ljudtryck), men det skulle vara intressant att höra om det finns några generella slutsatser man kan dra av mätningarna.
Lågnivå-elektronik kan ge harmonisk distortion om ca. -120dB vid typisk nivå.
Slutsteg kan ge -120dB vid några watt ut = typisk lyssningsnivå.
Dynamiska högtalare kan ge ca. -70dB (=0.03%) vid 90dB SPL i diskanten och neråt -80dB (=0.01%) eller så i mellanregistret om flera element används.
Banddiskanter kan ge ännu bättre resultat som det verkar. BB's design ska väl prestera -70dB (=0.03%) vid 110dB SPL.
Ino's större toppar presterar runt 0.05% HD vid 100dB SPL i området 100Hz-3kHz om minnet inte sviker mig.
Detta är alltså vad som kan betecknas SOTA.
Rimliga krav kan väl annars vara mindre än -100dB (=0.001%) HD från elektronik och runt -60dB (=0.1%) från högtalare ovan 100Hz.
Ett bra men inte alltför extremt bassystem (under 100Hz) bör och kan prestera ca. -40dB HD (=1%) vid 90dB SPL. Runt 10% är dock vanligt och måste betecknas mediokert/dåligt.
En gissning blir att det är möjligt att nå ner till -60dB (=0.1%) eller lägre i basen vid 90dB SPL.
Jämn frekvensrespons, energirespons samt relativ frihet från resonanser och mer elaka distortionsfenomen får nog ändå anses vara av större betydelse än ultralåg distortion.
/Peter
Piotr skrev:Crumboo skrev:Satt och grejade med Sirp häromdagen och funderade lite över de distortionsmätningarna på högtalare/element man kan göra med detta. Undrar om man kan säga något generellt om vilka värden som är:
Superbra?
Bra?
Acceptabla?
Lågnivå-elektronik kan ge harmonisk distortion om ca. -120dB vid typisk nivå.
Dynamiska högtalare kan ge ca. -70dB (=0.03%) vid 90dB SPL i diskanten och neråt -80dB (=0.01%) eller så i mellanregistret om flera element används.
Banddiskanter kan ge ännu bättre resultat som det verkar. BB's design ska väl prestera -70dB (=0.03%) vid 110dB SPL.
Ino's större toppar presterar runt 0.05% HD vid 100dB SPL i området 100Hz-3kHz om minnet inte sviker mig.
Rimliga krav kan väl annars vara mindre än -100dB (=0.001%) HD från elektronik och runt -60dB (=0.1%) från högtalare ovan 100Hz.
Ett bra men inte alltför extremt bassystem (under 100Hz) bör och kan prestera ca. -40dB HD (=1%) vid 90dB SPL. Runt 10% är dock vanligt och måste betecknas mediokert/dåligt.
En gissning blir att det är möjligt att nå ner till -60dB (=0.1%) eller lägre i basen vid 90dB SPL.
Jämn frekvensrespons, energirespons samt relativ frihet från resonanser och mer elaka distortionsfenomen får nog ändå anses vara av större betydelse än ultralåg distortion.
/Peter
Håller med, inte ens det som Piotr anser vara "rimliga krav" på högtalare uppnås av en enda högtalare i Soundstage's mätningar. Detta inkluderar Guru QM10 som ligger kring -37dB mätt vid 90dB.-AG- skrev:Piotr skrev:Lågnivå-elektronik kan ge harmonisk distortion om ca. -120dB vid typisk nivå.
/Peter
Jag tror att det är väldigt få prylar som når upp till de siffrorna. Iaf om man snabbt ögnar igenom resultaten på www.milleraudioresearch.com och http://www.soundstagenetwork.com/measurements
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster