Bygg Din egen Mega Cosmo CD-spelare!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Johan_H

Bygg Din egen Mega Cosmo CD-spelare!

Inläggav Johan_H » 2010-06-28 00:17

När man städar i källaren hittar man ofta gamla datorer. Ibland visar de svaga livstecken, kanske går de då att använda till nåt nyttigt?

Först öppnar man datorn och monterar ur nätdelen. Nätdelen är plåtlådan där elsladden går in, den brukar sitta fast med fyra skruvar i datorns bakstycke. Från nätdelen kommer sen en hiskelig massa kablar som går till olika ställen i datorn. Tag loss alla kontakterna från hårddisk, floppy, CD-enhet, moderkort mm tills nätdelen är helt bortkopplad. Kontakterna kan ha små spärrar som man måste trycka in eller böja bort. Man får prova lite.

Bild

Sen tar man bort CD-enheten. Min dator hade en CD-enhet med hörlursuttag och volymkontroll till vänster, och två knappar (Play/Next samt Stop/Eject) till höger. Eventuellt kan andra varianter också fungera.

Man lossar den breda bandkabeln, och eventuella små kablar som sitter i bakstycket. CD-enheten brukar sitta fast med några skruvar i sidorna, en del sitter i plastskenor som man får böja lite så att en spärr släpper. Ofta tar man ut CD-enheten genom framsidan på datorn.

Bild
___

Mega Cosmo CD Player Version 1 Basic Extreme.

När nätdelen och CD-driven är ”fritagna”, kan man göra en version Basic Exteme.

Man trycker in en spänningskontakt från nätdelen (röd, svart, svart, gul) i CD-driven. Sätt sen i en elkabel, slå på lilla strömbrytaren som ofta finns på nätdelen, och kolla om CD-driven får ström. Om allt funkar, ska man kunna trycka Eject (knappen längst till höger) och CDns släde åker ut.

Bild

Man stoppar i en CD-skiva, trycker Eject igen. CD-skivan slörpas in, läses av några sekunder, och stannar. Då trycker man Play, och skivan ska börja spelas. Kolla med hörlur eller datorhögtalare i hörlursuttaget.
___

Version 2 Basic Extreme Cal Style.

Lossa skruvarna och öppna nätdelens lock. Rulla ihop alla sladdar Du inte behöver, och knöla ner i lådan.

Bild

Kolla att ingen sladd hindrar fläkten och skruva på locket igen!

Denna nästan sladdlösa version uppskattas starkt av estetiskt lagda entusiaster som inte tycker att tekniken ska se teknisk ut. Man kan på lämpligt sätt montera ihop enheterna för en ännu högre visuell upplevelse! Buntband går bra och blir mycket snyggt.

Bild Bild
___

Version 3 Cool Silence.

Fläkten i nätdelen väsnas. Den drivs med 12V, vilket sällan behövs. Dock behövs en lätt, stillsam bris som varsamt smeker ut den ljumma luften ur nätdelen. Det räcker ofta med 5V. Lossa kontakten till fläkten och skarva på fläktens 12V-uttag på någon 5V-ledning på väg ut ur lådan (5V är röda på min nätdel).

Bild

Ännu enklare är förstås att klippa av 5V och löda direkt på fläktsladden.

Med en liten mellankontakt kan man annars lätt ansluta sig tillbaka till 12V igen.

Bild
___

Mega Cosmo CD Player Version 4 Digital Insane.

På baksidan av CD-driven finns en utgång kallad Digital Out, med två stift, D (digital) och G (gnd, jord).

Bild

Återvänd till resterna av Din dator, och kolla efter en röd lysdiod. På min satt den på framsidan, dioden som lyste när hårddisken arbetade.

Pilla loss lysdioden ur sitt fäste, hitta en sladd med en kontakt liknande den till fläkten, och anslut lysdiodens två ben till D resp G. Sätt i en skiva, tryck Play. Lysdioden ska då lysa blekt när skivan snurrar (släckt annars). Lyser inte dioden, byt benen på dioden till tvärtom, och prova igen.

Om lysdioden funkar, sätt en optisk fiber framför lysdioden. Tejpa med svart eltejp eller använd krympslang på lämpligt sätt. Sen matar man in den optiska signalen i nån apparat med optisk S/PDIF ingång. Lyssna och njut! 8)

Användarvisningsbild
manger

Inläggav manger » 2010-06-28 00:26

Underbart! :D
Minimalism i sin renaste form...
semper simplicissima solutio

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-06-28 12:39

Nu skulle du köra med en entransistorförstärkare bara ....

Kanonkul projekt.

En fråga: ska man klippa buntbanden eller kan de sticka ut så där?
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-28 13:01

soundbrigade skrev:Nu skulle du köra med en entransistorförstärkare bara ....

Kanonkul projekt.

En fråga: ska man klippa buntbanden eller kan de sticka ut så där?

Har man lagt ner så mycket möda på att stylingen blir perfekt kanske de skulle klippas av, när jag nu tänker på saken. :)
___

Men en spännande fråga som delvis berörts i en annan tråd är om skrotbygget låter sämre än en "transport" (heter de det, CD-spelare utan DAC?) för 100 tegel, givet att allt funkar idealt?

Jag gissar att en dyrare har högre snurr och hög översampling, hinner därmed läsa CDn fler gånger, och får då bättre felkorrektion. En dyr är nog även tyngre och klarar mekaniska stötar bättre, och samt är tystare.

Dessutom är userinterfacet något begränsat i skrotbygget (endast Play, Next, Stop, Eject).

Men givet att CD-enheten i en gammal dator är tillräckligt bra för att alls kunna läsa en orepig CD-skiva -- vad skiljer den digitala signalen mellan state-of-the-art och skrotbygget?

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-06-28 13:29

Färgen på dioden? Tror iofs att i det här fallet så kan det bli lite begränsad bandbredd o dyl om man inte precisionstejpar fibern. Spelaren har modd potential! skär av fibern och förbind den med dioden via ett lämplift rör, kanske en slaktad penna, eller krympslang......

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-28 15:00

MrQaffe skrev:Färgen på dioden? Tror iofs att i det här fallet så kan det bli lite begränsad bandbredd o dyl om man inte precisionstejpar fibern. Spelaren har modd potential! skär av fibern och förbind den med dioden via ett lämplift rör, kanske en slaktad penna, eller krympslang......

Jag provade först med en gul diod som jag bara höll mot fibern. Jag trodde inte det skulle funka, och det gjorde det inte heller.

Sen tänkte jag att man nog borde pröva med en röd diod också eftersom optiska länkar använder röd färg. Det visade sig till min förvåning gå utmärkt med hårddiskdioden, men "kopplingen" hade inte stora marginaler för avstånd, inläckande ljus etc. Därför är nog svart eltejp bra! :) Eller ännu bättre -- det Du själv föreslog i form av penna etc. En vits kan vara om man kan ansluta fibern i "pennan" som om det vore ett optouttag, då slipper man skära av fibern.

Bandbredden som behövs ska räcka till för att överföra en bitström på ca 1.4 Mbits/s tillräckligt bra för att mottagande enhet ska kunna avgöra om det är en etta eller en nolla. Från digital out på CD-enheten använde jag en enkel kontakt som gick att trä på de två stiften, och därifrån nån halvmeter tvinnad parkabel där jag lödde fast lysdioden.

Jag tyckte inte att ljudet blev "sämre" när jag höll dioden längre bort -- antingen lät det bra, eller lät det inte alls. Troligen finns ett litet litet mellanläge där man hör ploppar eller knäpp? Jag har funderat på hur mottagaren synkar in bitarna igen efter ett avbrott, men har ingen aning om detta.

Kanhända hänger en del av skrotbyggets framgång på tur, t.ex. på hur känslig mottagande enhet är för det optiska ljuset. I experimentet med skrotbygget använde jag optoingången på en equalizer, Behringer DEQ 2496.

Skulle man göra sånt här seriöst (det kan finnas andra apparater som har "elektrisk" digital out enligt SPDIF men inte optisk), borde man kanske kolla bättre vilka röda dioder som funkar bäst, har lämpligast ljuslob, och ger mest ljus utifrån digital out-signalen.

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-07-03 15:15

Härlig tråd, man borde gör så mycket mer såna här saker på sommaren istället för att sitta och dega, sola, bada och allt det där onödiga. Sen undrar jag lite om hur dioden klarar sig i längden, är det inte något mycket spänning för att det ska vara helt optimalt? Själv kör jag motsvarande utgång på mitt bygge som SPDIF med koaxialkabel, det funkar fint det med.

Jag är också intresserad av prestandan.. hur står sig såna här byggen egentligen mot andra transporter? Hur testar man?

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-07-03 16:18

attah skrev:Härlig tråd, man borde gör så mycket mer såna här saker på sommaren istället för att sitta och dega, sola, bada och allt det där onödiga. Sen undrar jag lite om hur dioden klarar sig i längden, är det inte något mycket spänning för att det ska vara helt optimalt? Själv kör jag motsvarande utgång på mitt bygge som SPDIF med koaxialkabel, det funkar fint det med.

Jag är också intresserad av prestandan.. hur står sig såna här byggen egentligen mot andra transporter? Hur testar man?

Det ena utesluter inte det andra (dega, sola, bada...) 8)

Jag har inte kört dioden i längden, kollade mest att det funkade. Skrotbygget, jag menar MegaCosmon, har ett svagt sus från nätdelsfläkten (körs på 5V) som stör lite om man vill lyssna noga.

När jag stoppade i en CD och mätte digitala utgången obelastad, så blev det 3.7V DC vill jag minnas. Jag kollade nog inte strömmen genom dioden, och oavsett så vet jag inte vad hårddisklampan egentligen var för en lysdiod. Har man SPDIF som koax kör man kanske hellre det, om det inte blir problem med jordstörningar etc.
___

Jag trodde först att om det överhuvudtaget kom ut en digital signal från en CD-spelare, så var den lika mellan alla CD-spelare, dyra som billiga.

Så är det nog inte, om man lusläser texten om felkorrektionen i Wikipedia så finns det en gradvis försämring innan ljudet pajar helt (se Interpolation): "While this concealment will not "fix" the error, it will make it inaudible, offering a graceful degradation of audio quality as clicks and pops are avoided."

Från en annan tråd här, fick jag iden att kolla om jag hittar kretsen för CD-avkodningen, och isåfall om kretsen har utgångspinnar för felen.

Det vore spännande att se om man kunde använda dessa för att jämföra uppspelningskvaliteten på några olika CD-spelare. Om man spelar samma skiva och mäter antalet fel totalt på CD-skivan borde man väl få nån sorts hum om kvaliten?

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2010-07-03 20:21

Mja, VDC säger nog inte allt. det gör säkert inte VAC heller. Jag är rätt säker på att det är 5v toppvärde på ett cirkafär, men jag kan såklart vara ute och cykla. Jag vet inte heller hur farligt det är med växelströmsliknande förhållanden.

Här kör man 100ohm i all fall, 120 på den sidan som länkas till.
http://leoricksimon.blogspot.com/2006/0 ... rface.html

Jag tänkte också som du gjorde till en början, jag ville inte riktigt förstå heller tror jag. Det är ju liksom bara ettor och nollor, intuitivt borde det bli skit om de mer högvärda bitarna blir fel, och det har jag bara hört från datorer. Ska läsa på lite så kanske jag blir visare. Om du kommer så långt som till att kunna testa, säg gärna till då. :)

Återgå till Teknikforum