Moderator: Redaktörer
swek skrev:Är det någon som kan förklara vad de olika "class" betyder?
Fortfarande ang. "Auto Class A" knappen.
En klass A-förstärkare är en klass A där EN transistor tar hand om hela signalen och inget annat.
grubblaren skrev:Jag har aldrig påstått att ett slutsteg i klass A består av endast en transistor. Vad jag sagt är att i en klass A-förstärkare är det EN transistor som tar han om HELA signalen. Den delas inte upp mellan två eller flera transistorer. Det är en väsentlig skillnad mot den "tolkning" som Jax gör. En parallellkoppling förändrar inte detta faktum! Det är fortfarande EN transistor som tar hand om HELA signalen.
Kan bara beklaga men du har fel. En klass AB-förstärkare kallar man mycket riktigt en komplementärförstärkare men inte som du skriver "komplimentär förstärkare klass A".
En klass A-förstärkare är en klass A där EN transistor tar hand om hela signalen och inget annat.
Beträffande övergångsdistorsionen i en klass AB så är det definitiv inget missförstånd! Rätt justerad förspänning eliminerar övergångsdistorsionen! Beträffande de "spikar" du pratar om pratar du om alltför gamla transistorer. De transistorer som har använts i ljudande apparater sedan början av 70-talet har inte de "spikar" du nämner.
Personer som framhävdar klass A-förstärkarnas förträfflighet missbrukar gärna detta vid jämförelse av andra förstärkare. Man blundar för den verklighet som råder inom ljudvärlden.
Dags för lite förstärkarlektioner, ser jag.
När det gäller klass A så jobbar den, om vi håller oss till transistorer, med EN transistor. Att man sedan kan använda flera transistorer för att öka uteffekten är en helt annan sak. EN transistor tar hand om HELA signalen i klass A. Men, en transistor är begränsad i sin strömtålighet. Vill man ha höga uteffekter krävs också att transistorn klarar detta. Gör den inte det kan man parallellkoppla flera. Men fortfarande tar EN transistor han om hela perioden! Vid en parallellkoppling delas inte signalen upp mellan transistorerna utan de tar hand om HELA signalen, var och en. Den läggs sedan samman på utgången. Genom att använda flera transistorer ökar man strömtåligheten i förstärkaren.
Effekt är inte enbart spänning, det är ström också.
När det gäller klass B så är det en förstärkare som har två lika dana transistorer, antingen PNP eller NPN. Men INTE en av vardera! En klass B-förstärkare jobbar normalt UTAN bias (förkopplingsspänning). Det innebär att den är behäftad med övergångsdistorsion. I äldre förstärkare sitter det en transformator på utgångssteget som sedan högtalaren kopplas till. Detta för att man inte använde plus/minusspänning. En fasvändare kan kopplad till den ena transistor. I äldre konstruktioner använde man sig av en transformator som fasvändare.
När det gäller klass AB så är det INTE som en klass B. Klass AB är en kombination av klass A och klass B! Därav namnet!
En klass AB-förstärkare jobbar på ett så kallat push-pull-sätt. På svenska kallas det för MOTAKT. I en klass AB-förstärkare använder man sig av en NPN och en PNP - transistor. Genom att lägga på en förspänning (bias) undviker man övergångsdistorsion.
Beträffande uttrycket "Single ended" så hänvisar det inte i sig till någon förstärkarklass. Står det "Single ended Class A" betyder det att utgångssteget utgörs av EN enda transistor som jobbar i klass A. Står det "Single ended Class AB" betyder det att det är endast ETT par transistorer i förstärkarens utgångssteg. Det har således inte ett dyft med klass A att göra.
Att använda en transistor per halvperiod i en klass AB-förstärkare kräver att transistorn klarar en mycket hög strömstyrka och har en mycket stor effektålighet. Sådana transistorer blir oftast mycket dyra att tillverka. Ett billigare sätt är att parallellkoppla några stycken, som fördelar strömuttaget sinsemellan.
Om man kopplar två par transistorer på utgångssteget i en klass AB-förstärkare, kan man kalla det för "Dual ended Class AB". Hoppas tydligheten i vad "Single ended" betyder framgår nu.
När det gäller uttrycket "komplementär" så hänger det ihop med att de två transistorerna i en klass AB-förstärkare är ett par som komplimenterar varandra. De har identiska data med skillnaden att den ena gäller för positiva värden och den andra för negativa värden. "Puh-pull" tillkommer i samband med utvecklingen av klass AB-förstärkarna av den enkla orsaken att de jobbar som "push-pull". Den ena delen "trycker ut" signalen, den andra delen "drar in" signalen.
Till skillnad från en klass B-förstärkare så är de transistorer som används där inte komplementära eller ett par. De är oftast identiska, d.v.s samma sort. De komplimenterar inte varandra.
När signalen sedan återgår mot nollpunkten kommer NPN-transistorn (som är den som hanterar den positiva signalen) att stängas allt mer. När signalen når +0,1V öppnas PNP-transistorn (som tar hand om de negativa signalen) samtidigt som NPN-transistorn fortfarande är öppen. När signalen når noll ligger de båda transistorerna lite öppna och när signalen når -0,1V har NPN-transistorn stängts och PNP-transistorn öppnats lite till.
Ingen tillstymmelse till övergångsdistorsion här inte.
Åter igen, med rätt justerad förspänning på en klass AB-förstärkare uppstår det ingen övergångsdistorsion.
Beträffande de s.k. "switch-spikarna" så undviks även dessa vid en rätt justerad förspänning (bias).
Jag har aldrig påstått att ett slutsteg i klass A består av endast en transistor. Vad jag sagt är att i en klass A-förstärkare är det EN transistor som tar han om HELA signalen. Den delas inte upp mellan två eller flera transistorer. Det är en väsentlig skillnad mot den "tolkning" som Jax gör. En parallellkoppling förändrar inte detta faktum! Det är fortfarande EN transistor som tar hand om HELA signalen.
I en klass B och klass AB - förstärkare delas signalen upp i två delar där TVÅ transistorer tar hand om var sin HALVA av signalen. Skall ni kommentera vad jag skriver krävs också att ni läser vad jag skriver och inte lägger in egna tolkningar av det.
Hoppas tydligheten är god nog denna gången.
grubblaren skrev:Kan bara beklaga men du har fel. En klass AB-förstärkare kallar man mycket riktigt en komplementärförstärkare men inte som du skriver "komplimentär förstärkare klass A". Skulle någon göra detta är denne fel ute. En klass A-förstärkare är en klass A där EN transistor tar hand om hela signalen och inget annat.
grubblaren skrev:När du skriver klass AB varierar mellan 180 och 360 grader, syftar du då på perioden i signalen och hur stor del som förstärkaren tar? När jag skriver "positiv halvperiod" syftar jag på de första 180 graderna. "Negativ halvperiod" syftas till de resterande 180 graderna i signalens tidsflöde. Menar vi samma sak?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster