Kablar igen ... gäller "Interconect"

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gastone

Kablar igen ... gäller "Interconect"

Inläggav Gastone » 2010-07-05 12:03

Detta ska inte bli en ny följetång om kablars vara-eller-icke -vara, men när jag tillverkade min coax till CD-transporten(S/PDIF till DAC), så läste jag någonstans att längden skulle vara si & så för att undvika "stående vågor" i kabeln. 3' var inte bra, så min blev 6', och den låter OK!

Men hur var det nu med längden på analoga dito?

Är det bara att godtyckligt klippa den längd man vill ha, eller finns det "regler" här med ... ?

Det är ingen CT-100 kabel, men den har kopparledare och både strumpa & skärm ... nån som kan slänga in sina 2-cent ...

EDIT: parantesen ...
Senast redigerad av Gastone 2010-07-05 13:07, redigerad totalt 2 gånger.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-05 12:58

Har för mig att reflektionen i kabeln undviks med att använda en kabel med rätt karaktäristisk impedans och att mottagaren har rätt impedans. Detta gäller endast vid höga frekvenser utanför audioområdet, alltså vid video- eller digitalöverföring (SPDIF). Kabeln ska då hålla 75 Ohm, antennkabel är utmärkt för ändamålet. Det har inget med kabelns längd att göra.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-07-05 13:08

OK, då blir det så ... bugar & bockar! :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Återgå till Teknikforum