Redan nu låter det ljuvligt - kan det bli ännu bättre eller faller magin platt på magen?
Då ska vi se, vad var det nu igen....just det!
Hur gör man en sån?
Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Jag är nyfiken på att se vad som händer om man optimerar högtalarna mot förstärkaren ( dvs Small Thor <-> The Dream ) mha en konjugatlänk.
Redan nu låter det ljuvligt - kan det bli ännu bättre eller faller magin platt på magen?
Hur gör man en sån?
diesel skrev:KarlXII skrev:Jag är nyfiken på att se vad som händer om man optimerar högtalarna mot förstärkaren ( dvs Small Thor <-> The Dream ) mha en konjugatlänk.
Hur gör man en sån?
Kan man "slänga på" en konjugatlänk sådär bara i efterhand?
Borde innebära rätt kraftig modifiering av filtret men det är kanske det du tänkt göra?
Svante skrev:Konjugatlänkar...
-kostar pengar
-äter effekt
-blir varma
Svante skrev:Konjugatlänkar...
-gör lasten svårare
-behövs inte om förstärkaren har låg utimpedans
KarlXII skrev:Man behöver förstärkarens utimpedans (dämpfaktor) och en impedanskurva på högtalarna ifråga? Något mer?
paa skrev:Svante skrev:Konjugatlänkar...
-gör lasten svårare
Fast det var ju till en rörförstärkare frågan gällde, så det är inte fråga om ultralåg utimpedans. Om man bygger konjugatlänken rätt så blir ju lasten mer resistiv, vilket borde ge rakare impedansgång och jämnare frekvensgång.
Och, det är bara att hänga på förstärkarutgången, parallellt med högtalarens eget filter.
Svante skrev:paa skrev:Svante skrev:Konjugatlänkar...
-gör lasten svårare
Fast det var ju till en rörförstärkare frågan gällde, så det är inte fråga om ultralåg utimpedans. Om man bygger konjugatlänken rätt så blir ju lasten mer resistiv, vilket borde ge rakare impedansgång och jämnare frekvensgång.
Och, det är bara att hänga på förstärkarutgången, parallellt med högtalarens eget filter.
Jadå, har man en dålig förstärkare så kan man göra läget lite bättre med en konjugatlänk. Men jag motsätter mig att en rent resistiv last per definition är lättare att driva i betydelsen att ström- eller spänningsuttaget från förstärkaren skulle begränsas.
KarlXII skrev:Är det möjligen någon som kan sno ihop en lätt anvisning för att åstadkomma en impedansmätning mha ARTA eller kanske Tombstone?
Jag vet att det kan ha funnits tidigare på forumet men jag hittar ingen.
ARTA har ju beskrivning på en mätbox har jag för mig, men det måste ju finnas en enklare väg att gå?
KarlXII skrev:Nå, hur gör man då för att skräddarsy en konjugatlänk?
diesel skrev:KarlXII skrev:Jag är nyfiken på att se vad som händer om man optimerar högtalarna mot förstärkaren ( dvs Small Thor <-> The Dream ) mha en konjugatlänk.
Hur gör man en sån?
Kan man "slänga på" en konjugatlänk sådär bara i efterhand?
Borde innebära rätt kraftig modifiering av filtret men det är kanske det du tänkt göra?
IngOehman skrev:Kort sagt - är målet att förbättra samarbetet med goda rörförstärkare
(som oftast helt saknar övergångsdistorsion) så är det inte bara en
framkomlig väg - utan rent av en utmärkt bra väg!
Gastone skrev:KarlXII skrev:Nå, hur gör man då för att skräddarsy en konjugatlänk?
Formel för beräkning av konjugatlänk:
R1 = Re x 1.25
C1 = (Le x 1000) / R1^2 Re = Högtalarens likströmsmotstånd (ohm)
Le = Högtalarens induktion i talspolen (mH)
R1 = Länkens motstånd
C1 = Länkens kondensator
Exempel: Om elementet har likströmsmotståndet 6,8 ohm, och induktionen 0,8 mH, blir motståndet (6,8 x 1,25) 8,5 ohm, och kondensatorn (800 / 8,5 x 8,5) 11,1 uF, alltså 8,5 ohm + 11,1 uF
--------------------------------------------------------------------------------
IngOehman skrev:Sedan finns det konjugatlänkar (som oftast blir mycket mera avancer-
ade) som man sätter direkt på ingången till förstärkaren, och som gör
att den last som förstärkaren ser blir resistivare, vilket, tvärt emot det . . .
Vh, iö
phon skrev:Näe ... rörförstärkare har bäst ljud på ingången.![]()
[s]När man kommer igenom hela härket till utgången har ljudet förvandlats till oljud ....[/s]
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Kort sagt - är målet att förbättra samarbetet med goda rörförstärkare
(som oftast helt saknar övergångsdistorsion) så är det inte bara en
framkomlig väg - utan rent av en utmärkt bra väg!
Lysande, Ingvar!
Hur gör man då?
Laila skrev:IngOehman skrev:Sedan finns det konjugatlänkar (som oftast blir mycket mera avancer-
ade) som man sätter direkt på ingången till förstärkaren, och som gör
att den last som förstärkaren ser blir resistivare, vilket, tvärt emot det . . .
Vh, iö
Utmärkt inlägg, men du menar på "[s]ingången[/s]" utgången på
förstärkaren ?
Min understrykning
roggaro skrev:Gastone skrev:KarlXII skrev:Nå, hur gör man då för att skräddarsy en konjugatlänk?
Formel för beräkning av konjugatlänk:
R1 = Re x 1.25
C1 = (Le x 1000) / R1^2 Re = Högtalarens likströmsmotstånd (ohm)
Le = Högtalarens induktion i talspolen (mH)
R1 = Länkens motstånd
C1 = Länkens kondensator
Exempel: Om elementet har likströmsmotståndet 6,8 ohm, och induktionen 0,8 mH, blir motståndet (6,8 x 1,25) 8,5 ohm, och kondensatorn (800 / 8,5 x 8,5) 11,1 uF, alltså 8,5 ohm + 11,1 uF
--------------------------------------------------------------------------------
@Gastone, menar du vid en delning omkr. 800Hz?
alltså en länk över basen (800 / 8,5 x 8,5) 11,1 uF, alltså 8,5 ohm + 11,1 uF )
tycker jag låter rimligt, men jag vänder gärna på värdena i så fall, lyssningsmässigt till 7,9 Ohm eller lägre och en standardkonding på 15 uF
IngOehman skrev:
Den sorts konjugatlänk som KarlXII efterlyst (om jag förstått honom rätt)
är inte alls den RC-länk som används för att förenkla filterdimensioneringen,
utan en komplex koppling (många komponenter) som jämnar ut den komp-
letta impedanskurvan (i varje fall > ~500 Hz) som högtalaren har - för för-
stärkarens skull.
För det mesta går det åt minst fyra (ofta uppåt 6-7) komponenter för att
åstadkomma detta i ett tvåvägssystem, och många flera om det är ett tre-
eller flervägigare system.
Vh, iö
KarlXII skrev:Var börjar man då? Ta fram en impedanskurva? Är det första steget?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster