Hur bäst koppla ihop 10st bremenbasar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Hur bäst koppla ihop 10st bremenbasar?

Inläggav misanplass » 2010-07-29 14:33

Har kommit över något fler bremenbasar än jag först hade tänkt mig. :D
Hade siktet inställt på 8st men nu vill jag såklart använda alla 10 i ett system om det är genomförbart.

Jag behöver Er hjälp med hur jag bäst kopplar ihop mina 10 element, målet är ett infrasystem.

Kanske jag skall nöja mig med 8st?
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 14:37

Hade du tänkt att köra dessa i mono?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-29 14:40

Om det finns en smidig lösning kan jag visst tänka mig mono.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 14:43

Jag föredrar stereo :) Hur hade du tänkt från början? Var hade du tänkt lägga delningsfrekvensen? Skall du spela musik eller film eller båda delarna?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-29 14:48

Kan inte låta bli..... "med kabel!" :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-29 14:53

petersteindl skrev:Jag föredrar stereo :)
Ok, stereo var min första tanke också!

Jag behöver vägledning angående delningsfrekvensen med...:oops: , jag kommer att spela musik i första hand för att sedan eventuellt utöka till hembio.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-29 14:58

Nattlorden skrev:Kan inte låta bli..... "med kabel!" :mrgreen:

:twisted: :twisted: :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 15:15

Slutsteg? Effekt?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-07-29 15:19

det där är ju alltid intressant. är det bara ohm-talet man bör fundera på eller får man olika beteende beroende på hur man kopplar?

tex kan man ju parallellkoppla fyra basar och seriekoppla dessa med en femte. då får man en vettig ohm men frågan är hur det fungerar.

ett annat alternativ är att seriekoppla två parallellkopplade par och sedan parallellkoppla dessa med en femte. borde ge samma ohm som att parallellkoppla två element. men återigen är frågan hur det fungerar.

ett annat alternativ är ju att seriekoppla fyra basar och parallellkoppla dessa med den femte.

till LTS-trevägaren ska ju de fyra basarna kopplas på ett speciellt sätt för att det ska bli rätt. men de är ju isobarikkopplade så det blir kanske annorlunda.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-29 15:41

petersteindl skrev:Slutsteg? Effekt?

Förlåt för min bristfälliga information, jag inser att min fråga kräver vissa förutsättningar.

Saken är den att jag för ett halvår sedan sålde av hela min anläggning för att bygga upp en ny helt från grunden. Jag behöver nu alltså skaffa nästan allt utom basar.

Min tillfälliga anläggning består dag utav piP/slutna pK (jag varvar) som toppar som drivs utav ett 208, ett HK försteg och en DVD från Clas Olsson. Ibland kopplas även en OB51 in som då drivs utav ett HK steg, sentec delningsfilter delar då vid 80Hz

Jag behöver att skaffa:
- förförstärkare (ev. en hembioförstärkare)
- förstärkning till topp och botten(ett 208 finns dock)
- delningsfilter
- källa i form av mediaspelare samt NAS(eller dyligt)

piP och pK bör fungera under uppstarten.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 15:44

Detta är intressant.

Jag tror det finns fler än jag som undrar hur man kopplar många subbaselement till en förstärkare.

Hur kopplar man tex två 4 ohms-element på bästa sätt till en enda subbasförstärkare ?

I serie, eller ? ( eftersom parallell ju blir 2 ohm. )

Låter det sämre i basregistret då man seriekopplar två låg-ohmiga baselement ? Vad händer med q-värdet för systemet vid seriekoppling ?

Nackdelen vid seriekoppling är ju lägre effekt ( sett från förstärkaren ) men den akustiska effekten av två subbasar borde ju ändå spela högre?

Hur ligger det till egentligen ?

Jag har inte hittat någon bra information om detta på faktiskt.se.
Standardrekommendationen verkar ju vara att använda två 8 ohms-element och sedan parallellkoppla dessa till 4 ohm.

Men om man äger två 4 ohmare ?
Senast redigerad av Richard 2010-07-29 15:49, redigerad totalt 2 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-29 15:46

Mina torn med 4 basar i var sida är kopplade: (två i serie) parallellt med (två i serie). (Stereo)

Funkar bra för mig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-29 15:48

Nattlorden skrev:Mina torn med 4 basar i var sida är kopplade: (två i serie) parallellt med (två i serie). (Stereo)

Funkar bra för mig.

Det innebär alltså att ingen nackdel finns vid seriekoppling av elementen. Ingen ljudförsämring ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-29 15:53

Richard skrev:Det innebär alltså att ingen nackdel finns vid seriekoppling av elementen. Ingen ljudförsämring ?

Jag ställde samma fråga en gång i tiden och vill minnas att svaret var att om de bara höll rimligt lika värden så skulle det inte vara problem.

"Ingen" kan man väl inte garantera... men likafullt som man kanske försämrar någon liten parameter så fort man stoppar in flera element, vare sig i serie eller parallellt, så får det ju vägas mot de ganska stora fördelarna som multipla element ger. Jag tycker nog att den vägningen väger över kraftigt åt multipla element. 8)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-07-29 16:07

kör 4 per kanal, serie parallell och de 2 sista basarna sätter du bak i rummet drivna av ett annat steg...

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 16:10

Kraniet skrev:det där är ju alltid intressant. är det bara ohm-talet man bör fundera på eller får man olika beteende beroende på hur man kopplar?

tex kan man ju parallellkoppla fyra basar och seriekoppla dessa med en femte. då får man en vettig ohm men frågan är hur det fungerar.

ett annat alternativ är att seriekoppla två parallellkopplade par och sedan parallellkoppla dessa med en femte. borde ge samma ohm som att parallellkoppla två element. men återigen är frågan hur det fungerar.

ett annat alternativ är ju att seriekoppla fyra basar och parallellkoppla dessa med den femte.

till LTS-trevägaren ska ju de fyra basarna kopplas på ett speciellt sätt för att det ska bli rätt. men de är ju isobarikkopplade så det blir kanske annorlunda.

Man vill att basarna helst skall få samma effekt eller så lika effekt som möjligt och att impedansen inte blir för hög eller för låg.

Säg att basarna kallas A, B, C, D och E. Parallellkopplar man A//B//C och D//E och därefter kopplar dessa båda knippen i serie.

Impedansen sjunker då med 17% i jämförelse med 1 element.

Men effektfördelningen blir lite udda. D och E får vardera 30 % av effektutvecklingen och A, B och C får dela på resterande 40 % d v s 13,33 % vardera. Det verkar inte som en bra lösning.

I Kraniets exempel blir det än mer udda 8)

Återstår att seriekoppla 5 st och få 5 ggr impedansen, eller att parallellkoppla 5 st och få 1/5-del av impedansen. Det verkar lite lågt.

Du kan annars skaffa 10 st slutsteg 8)

I mono så blir det enklare. Då seriekopplar man 5 st basar och parallellkopplar dessa med de andra 5 seriekopplade elementen. Impedansen går upp 2,5 ggr i jämförelse med 1 element. Effektutvecklingen blir lika på alla.

En frågeställning är också, skall de sitta i samma lådvolym?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 16:11

avr7000 skrev:kör 4 per kanal, serie parallell och de 2 sista basarna sätter du bak i rummet drivna av ett annat steg...

Stefan

Bra lösning :) Du har ju vanan inne 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-29 16:14

avr7000 skrev:kör 4 per kanal, serie parallell och de 2 sista basarna sätter du bak i rummet drivna av ett annat steg...

Stefan
+1

Fast ärlighetens namn så är det bara galenpannor som använder mer än 8 st. Bara så du vet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-29 16:43

petersteindl skrev:En frågeställning är också, skall de sitta i samma lådvolym?

Ja, alla tio lådor blir på 27 liter brutto.

Hade tänkt så här: (kommentera gärna!)
8 st lådor blir likadana rektangulära(yttermått 57x31x23). Två blir rombformade(37x37x27).
Jag har snedtak och hade tänkte att placera romberna längst upp på väggen där vägg möter tak, två stycken romber mitt emot varandra. Snedtaket går ända upp i taknocken. Åtta lådor tänkte jag placera ut i rummets fyra hörn väggmonterade, två st ovanpå varandra med första lådan ett par cm ovanför golvet och den andra placerad ett par cm ovanför den första. Alla element spelandes in mot rummet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-29 16:56

Jag köper gärna två Bremen-basar...

Till Peter Steindl, kommmer det att tillgängliggöras basar framöver eller är det helt kört?

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-29 17:03

petersteindl skrev:

Stefan

Bra lösning :) Du har ju vanan inne 8)

Thanks guys, Ni om några borde ju veta. :D

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 17:04

RogerGustavsson skrev:Jag köper gärna två Bremen-basar...

Till Peter Steindl, kommmer det att tillgängliggöras basar framöver eller är det helt kört?

Det är inte helt kört, men det kan ta lite tid. Äggen skall fram först. Därefter får vi se.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-07-29 17:12

misanplass skrev:

8 st lådor blir likadana rektangulära(yttermått 57x31x23). Två blir rombformade(37x37x27).
Jag har snedtak och hade tänkte att placera romberna längst upp på väggen där vägg möter tak, två stycken romber mitt emot varandra. Snedtaket går ända upp i taknocken. Åtta lådor tänkte jag placera ut i rummets fyra hörn väggmonterade, två st ovanpå varandra med första lådan ett par cm ovanför golvet och den andra placerad ett par cm ovanför den första. Alla element spelandes in mot rummet.

Det kan tänkas att basarna som sätts i de 4 hörnen kan ge en viss hörlurseffekt istället för en extern riktningskarakteristik. Du får prova dig fram. Ett rum med snedtak så där har jag väldigt liten erfarenhet av. Du bör ha mindre problem med stående vågor. Jag skulle kanske prova med basar till höger och basar till vänster och basar rakt fram såsom de vore centerkanal. Sedan skulle jag mäta lyssningsavståndet till till centrumbasarna och placera sidobasarna med samma lyssningsavstånd. Då hamnar dessa inte i hörnen utan en bit ut från hörnen och det kan vara en fördel. Jag vet dock inte dina mått i rummet, så jag vet inte om det är görligt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-07-29 17:17

petersteindl skrev:
misanplass skrev:

Det kan tänkas att basarna som sätts i de 4 hörnen kan ge en viss hörlurseffekt istället för en extern riktningskarakteristik. Du får prova dig fram. Ett rum med snedtak så där har jag väldigt liten erfarenhet av. Du bör ha mindre problem med stående vågor. Jag skulle kanske prova med basar till höger och basar till vänster och basar rakt fram såsom de vore centerkanal. Sedan skulle jag mäta lyssningsavståndet till till centrumbasarna och placera sidobasarna med samma lyssningsavstånd. Då hamnar dessa inte i hörnen utan en bit ut från hörnen och det kan vara en fördel. Jag vet dock inte dina mått i rummet, så jag vet inte om det är görligt.

MvH
Peter

Tack för input! Jag skall prova mig fram.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-08-01 08:46

petersteindl skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag köper gärna två Bremen-basar...

Det är inte helt kört, men det kan ta lite tid. Äggen skall fram först. Därefter får vi se.

MvH
Peter

Glöm inte bara bort mina basar/mid .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-08-01 10:15

Enligt Bosse Bengtsson så vill han alltid koppla basar i parallell för bl.a. bästa transientsvar. Minns inte vilka fler faktorer som han var avgörande.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-01 10:54

Fyra per kanal i serie-parallell och två i sommarstugan.

Nu vet jag inte vad basarna har för impedans och effekttålighet* och jag vet inte vad ditt slutsteg har för uteffekt, men hur som helst så är fem basar per kanal oflexibelt eftersom fem är ett primtal. Fyra kan delas upp i primfaktorerna 2x2 och då landar man på samma impedans som ett element. Sex kan delas upp i primfaktorerna 2x3 och då hamnar man på antingen 3/2 eller 2/3 av den ursprungliga impedansen. Sju är dumt av samma anledning som fem, och åtta kan delas upp som 2x2x2, vilket ger antingen 2x2/2=2 ggr ursprungliga impedansen, eller 2/(2x2)=1/2 av ursprungliga impedansen.

Så frågan är vad ditt slutsteg "vill ha" för lastimpedans, vad basarna har för impedans och om ditt slutsteg har tillräcklig effekt för att driva n stycken basar till överstyrningsgränsen.

Om inte slutsteget räcker får man koppla in flera slutsteg, och då bör varje delsystem uppfylla "primtalskraven" ovan. Effektbehoven för delsystemen är proportionellt mot antalet basar som är kopplat till respektive slutsteg.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-08-01 13:48

Svante skrev:Fyra per kanal i serie-parallell och två i sommarstugan.

Nu vet jag inte vad basarna har för impedans och effekttålighet* och jag vet inte vad ditt slutsteg har för uteffekt, men hur som helst så är fem basar per kanal oflexibelt eftersom fem är ett primtal. Fyra kan delas upp i primfaktorerna 2x2 och då landar man på samma impedans som ett element. Sex kan delas upp i primfaktorerna 2x3 och då hamnar man på antingen 3/2 eller 2/3 av den ursprungliga impedansen. Sju är dumt av samma anledning som fem, och åtta kan delas upp som 2x2x2, vilket ger antingen 2x2/2=2 ggr ursprungliga impedansen, eller 2/(2x2)=1/2 av ursprungliga impedansen.

Så frågan är vad ditt slutsteg "vill ha" för lastimpedans, vad basarna har för impedans och om ditt slutsteg har tillräcklig effekt för att driva n stycken basar till överstyrningsgränsen.

Om inte slutsteget räcker får man koppla in flera slutsteg, och då bör varje delsystem uppfylla "primtalskraven" ovan. Effektbehoven för delsystemen är proportionellt mot antalet basar som är kopplat till respektive slutsteg.

Tack för förklaringen. Det får bli fyra per kanal i serie-parallell. Tyvärr har jag ingen sommarstuga så jag får hitta något annat användningsområde för dom två som blir över. Att använda dom tillsammans med ytterliggare ett steg i den kommande anläggningen som nämnts tidigare kan vara en lösning, dock en krånglig sådan.

Som slutsteg hade jag tänkt mig något i stil med Behringer 2500 eller 4000, billigt och med bra resurser som också tål att lastas ner.

Det är 4 ohmsbasar.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-08-01 14:04

I väntan på Ungern Grand Prix tog jag några bilder på mitt rum.
Nästa vecka kommer bitar till lådor att sågas upp.
Tacksam för råd hur jag bäst placerar ut 8st lådor i mitt rum.
Skall jag byta position på topparna till fönstrerväggen?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-01 15:47

Vad fint du har det. Grymt avundsjuk på ditt golv. :)

Håller med övriga talare, ställ undan två element till kommande projekt.
Den som vet mest, tror minst.

Nästa

Återgå till Teknikforum