Hade siktet inställt på 8st men nu vill jag såklart använda alla 10 i ett system om det är genomförbart.
Jag behöver Er hjälp med hur jag bäst kopplar ihop mina 10 element, målet är ett infrasystem.
Kanske jag skall nöja mig med 8st?
Moderator: Redaktörer
Ok, stereo var min första tanke också!petersteindl skrev:Jag föredrar stereo
Nattlorden skrev:Kan inte låta bli..... "med kabel!"
petersteindl skrev:Slutsteg? Effekt?
Nattlorden skrev:Mina torn med 4 basar i var sida är kopplade: (två i serie) parallellt med (två i serie). (Stereo)
Funkar bra för mig.
Richard skrev:Det innebär alltså att ingen nackdel finns vid seriekoppling av elementen. Ingen ljudförsämring ?
Kraniet skrev:det där är ju alltid intressant. är det bara ohm-talet man bör fundera på eller får man olika beteende beroende på hur man kopplar?
tex kan man ju parallellkoppla fyra basar och seriekoppla dessa med en femte. då får man en vettig ohm men frågan är hur det fungerar.
ett annat alternativ är att seriekoppla två parallellkopplade par och sedan parallellkoppla dessa med en femte. borde ge samma ohm som att parallellkoppla två element. men återigen är frågan hur det fungerar.
ett annat alternativ är ju att seriekoppla fyra basar och parallellkoppla dessa med den femte.
till LTS-trevägaren ska ju de fyra basarna kopplas på ett speciellt sätt för att det ska bli rätt. men de är ju isobarikkopplade så det blir kanske annorlunda.
avr7000 skrev:kör 4 per kanal, serie parallell och de 2 sista basarna sätter du bak i rummet drivna av ett annat steg...
Stefan
+1avr7000 skrev:kör 4 per kanal, serie parallell och de 2 sista basarna sätter du bak i rummet drivna av ett annat steg...
Stefan
petersteindl skrev:En frågeställning är också, skall de sitta i samma lådvolym?
petersteindl skrev:avr7000 skrev:kör 4 per kanal, serie parallell och de 2 sista basarna sätter du bak i rummet drivna av ett annat steg...
Stefan
Bra lösningDu har ju vanan inne
RogerGustavsson skrev:Jag köper gärna två Bremen-basar...
Till Peter Steindl, kommmer det att tillgängliggöras basar framöver eller är det helt kört?
misanplass skrev:petersteindl skrev:En frågeställning är också, skall de sitta i samma lådvolym?
Ja, alla tio lådor blir på 27 liter brutto.
Hade tänkt så här: (kommentera gärna!)
8 st lådor blir likadana rektangulära(yttermått 57x31x23). Två blir rombformade(37x37x27).
Jag har snedtak och hade tänkte att placera romberna längst upp på väggen där vägg möter tak, två stycken romber mitt emot varandra. Snedtaket går ända upp i taknocken. Åtta lådor tänkte jag placera ut i rummets fyra hörn väggmonterade, två st ovanpå varandra med första lådan ett par cm ovanför golvet och den andra placerad ett par cm ovanför den första. Alla element spelandes in mot rummet.
petersteindl skrev:misanplass skrev:petersteindl skrev:En frågeställning är också, skall de sitta i samma lådvolym?
Ja, alla tio lådor blir på 27 liter brutto.
Hade tänkt så här: (kommentera gärna!)
8 st lådor blir likadana rektangulära(yttermått 57x31x23). Två blir rombformade(37x37x27).
Jag har snedtak och hade tänkte att placera romberna längst upp på väggen där vägg möter tak, två stycken romber mitt emot varandra. Snedtaket går ända upp i taknocken. Åtta lådor tänkte jag placera ut i rummets fyra hörn väggmonterade, två st ovanpå varandra med första lådan ett par cm ovanför golvet och den andra placerad ett par cm ovanför den första. Alla element spelandes in mot rummet.
Det kan tänkas att basarna som sätts i de 4 hörnen kan ge en viss hörlurseffekt istället för en extern riktningskarakteristik. Du får prova dig fram. Ett rum med snedtak så där har jag väldigt liten erfarenhet av. Du bör ha mindre problem med stående vågor. Jag skulle kanske prova med basar till höger och basar till vänster och basar rakt fram såsom de vore centerkanal. Sedan skulle jag mäta lyssningsavståndet till till centrumbasarna och placera sidobasarna med samma lyssningsavstånd. Då hamnar dessa inte i hörnen utan en bit ut från hörnen och det kan vara en fördel. Jag vet dock inte dina mått i rummet, så jag vet inte om det är görligt.
MvH
Peter
petersteindl skrev:RogerGustavsson skrev:Jag köper gärna två Bremen-basar...
Till Peter Steindl, kommmer det att tillgängliggöras basar framöver eller är det helt kört?
Det är inte helt kört, men det kan ta lite tid. Äggen skall fram först. Därefter får vi se.
MvH
Peter
Svante skrev:Fyra per kanal i serie-parallell och två i sommarstugan.
Nu vet jag inte vad basarna har för impedans och effekttålighet* och jag vet inte vad ditt slutsteg har för uteffekt, men hur som helst så är fem basar per kanal oflexibelt eftersom fem är ett primtal. Fyra kan delas upp i primfaktorerna 2x2 och då landar man på samma impedans som ett element. Sex kan delas upp i primfaktorerna 2x3 och då hamnar man på antingen 3/2 eller 2/3 av den ursprungliga impedansen. Sju är dumt av samma anledning som fem, och åtta kan delas upp som 2x2x2, vilket ger antingen 2x2/2=2 ggr ursprungliga impedansen, eller 2/(2x2)=1/2 av ursprungliga impedansen.
Så frågan är vad ditt slutsteg "vill ha" för lastimpedans, vad basarna har för impedans och om ditt slutsteg har tillräcklig effekt för att driva n stycken basar till överstyrningsgränsen.
Om inte slutsteget räcker får man koppla in flera slutsteg, och då bör varje delsystem uppfylla "primtalskraven" ovan. Effektbehoven för delsystemen är proportionellt mot antalet basar som är kopplat till respektive slutsteg.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster