av Bamsefar » 2003-10-01 16:10
Balanserad signal vs "vanlig":
Vid "vanlig" signalöverföring, och nu talar vi om det som man poppulärt kallar lågnivå (alltså mellan olika enheter FÖRE slutsteg/förstärkare) så har man signalen för sig och en jordreferens.
Vid balanserad signalöverföring så har man fortfarande en jordsignal - men framförallt så har man signalen i en ledare (som positiv) och dess motpart i en andra ledare (negativ). Om en balanserad signal utsätts för störning antas helt enkelt att signalen kommer att påverkas lika mycket på den negativa som den positiva signalen. Om man mäter spänningsvinget mellan positiv och negativ så har man för det mest dubbelt så stort utslag som vid "vanlig" signal - men riktigt så lätt är det faktiskt inte (dvs bryggkoppla på detta sätt skulle ju kunna gå då - men jag skulle avråda från det - så NN du har en liten minipoäng med ditt statement, men som sagt riktigt så enkelt skall vi inte göra det tycker jag).
Sedan kan man ju då undra om man pratar om signaljord, eller chassijord. Och det är ju då upp till den som implementerar det hela.
Sedan kan man givetvis konvertera mellan dessa två "signalstandards". T.ex kan man transformatorkonvertera från "vanlig" till balanserad (Lundahls har excellenta trafos för det). Givetvis finns det små finessrika lösningar från diverse småfirmor som också håller mycket hög kvalitet.
Men i grund och botten, skall du köra balanserat så måste du också ha ett försteg som hanterar signalerna i fullt balanserat omfång. Det finns dom som hävdar motsatsen, men jag har personligen mycket svårt för att hålla på och konvertera fram å tillbaka.
Således: antingen kör man med oballade signaler eller så kör man ballat - end of story.
PS! En väl skyddad oballanserad signalkabel, med bra kontakter som är RMI motståndsaktiga (eller vad man nu skall kalla det) räcker gott och väl till de flesta. Undantag finns givetvis.... DS!
Best Regards
Bamsefar