talspolar i aluminium?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

talspolar i aluminium?

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-10-17 11:32

varför lindar inte flera tillverkare talspolarna av aluminium?

ca 30 % högre resistanst för samma area, medans vikten är ca 30 %, d v s man skulle ändå få en lättare talspole för samma resistans, om man gör spolens area större.

/rickard

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2004-10-17 11:42

Förmodligen är koppar billigare men det förekommer såvitt jag vet. JBL tror jag har lindat med aluminium.

Om talspolestommar av aluminium.
Det var vanligt på 70-talet när effektkraven ökade men man gick efter hand över till andra material med hög värmetålighet. Nomex är ett ord som dyker upp i minnet. Det påstods, och jag tror att jag håller med, att aluminium ger ifrån sig sin egen klang. En gång testade jag genom att lätt knacka med en mejsel på en aluminiumtalspole och en av papper. Det var mycket stor skillnad i klangen och ljudet som kom från membranet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 12:52

Läst i ELAK-boken, strax efter att formeln för konhögtalarens verkningsgrad härletts:

eta=rho0/(2*pi*c) * (Bl)^2/Re * Sd^2/Mms^2

eta=verkningsgraden i halvrymd, rho0=1.2kg/m3 c=345 m/s Bl=kraftfaktorn, Re=talspoleresistans, Sd=konarea, Mms=rörlig massa.

Med verkningsgradsformeln kan vi spekulera i konstruktörens möjligheter att påverka verkningsgraden. Fältstyrkan B är inte mycket att göra åt. Man kommer lätt upp till ca 1 Wb/m2, men inte mycket högre, för då mättas magnetens polstycken och läckningen blir avsevärd. Man får göra den så hög som är ekonomiskt försvarligt. Att ändra spolens trådlängd l vid konstant massa är helt verkningslöst, det balanseras av att resistansen Re då ökar med l^2 och tjänar bara att påverka elektriska impedansen. Minskas membranytan S så minskar dess massa ännu snabbare vid bibehållen mekanisk stabilitet, detta ger en teoretisk möjlighet att höja verkningsgraden om membranmassan är stor jämförd med spolens massa. Uppenbart är emellertid att konens material måste väljas så att den blir så lätt som möjligt i förhållande till nödvändig mekanisk styrka och stabilitet. Råkar i stället spolens massa vara dominerande kan vi med konstant resistans se på förhållandet mellan trådlängd och massa och finna att trådarean och följaktligen massan skall göras liten. Både spolmassa och membranmassa skall alltså minimeras och man kan därför finna en optimal balans mellan dessa. Återstår inverkan av trådmaterialet i spolen. Man finner kvoten l^2/(Re*Ms) = 1/(gamma*rho), där gamma och rho är resistivitet och densitet, som kan kallas för trådmaterialets godhetstal. Det är ca 2 gånger högre för aluminium än för koppar. Maximal verkningsgrad avgörs alltså i princip helt av materialvalet i magnetkrets, kon och spole, givet konens geometriska form, och det finns en optimal massjämvikt mellan spole och kon.

Amen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-17 13:01

Jag trodde nästan alla använde aluminiumtråd i spolarna.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-10-17 13:03

Max_Headroom skrev:Jag trodde nästan alla använde aluminiumtråd i spolarna.

Nejdå, ett friskt exempel finns i:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=3817

Jag vill nog påstå att koppar är vanligast.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2004-10-17 14:58

oj då! jag har precis köpt elak boken, men inte kommit så långt...

tack svante.

50/50 massförhållande mellan talspole och membran är alltså rätt vettigt, då en kraftigt reducerad talspolevikt inte ger så mycket och vice versa.

tänkte på en sak till, koppar är mycket mycket lättare att forma till tråd, så det kan ha viss betydelse också. Högren aluminium (för det måste ju vara så rena metaller som möjligt då legeringar har högre resistans) är väl inte så lätt att bearbeta till tråd.

föresten, mycket bra kompendium!!!

/rickard

Återgå till Teknikforum