Mixa ner 5.1 till stereo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Mixa ner 5.1 till stereo

Inläggav zvenzzon » 2004-10-17 21:34

Vill mixa ner 5.1 från DVD-spelaren själv, så att jag kan justera nivåer på LFE, center, surround beroende på humör :P

Dock undrar jag hur man mixar ner surroundkanalerna på bästa sätt. Ska man summera båda surroundkanalerna för sen mixa in dem med ena kanalen ur fas?

Eller blir det kanske bäst att slänga bort innehållet från surround-kanalerna helt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: Mixa ner 5.1 till stereo

Inläggav Naqref » 2004-10-17 21:37

zvenzzon skrev:Ska man summera båda surroundkanalerna för sen mixa in dem med ena kanalen ur fas?

Det är väl så en prologic-enkoder funkar ungefär så det är väl rimligt att göra så misstänker jag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-10-17 21:38

Fast det är ju inte optimerat för att låta som bäst i stereo, utan det är optimerat för att kunna decodas och skickas till dedikerad bakhögtalare...

Det uppenbara alternativet att bara låta vänster surround mixas till vänster kanal, och höger surround till höger kanal.
Eller rör det ihop ljudet totalt?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-10-17 21:43

Förvisso...men om du slänger bort ljudet så kan du ju faktiskt missa väsentlig info. Som i Jurassic park (I) där man faktiskt lade dialog i surroundkanalerna. Då är et bra att infon finns med. Och lägger du inte den i motfas så kommer den att låta som om de kommer rakt framifrån och det blir ju knepigt med hur det borde låta. Är ljudet ur fas så blir det svårt att riktningsbestämma oc det är ju rimligare än att det låter som om det kommer rakt framifrån när det inte ska göra det. Eller är jag ute och cyklar?
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-10-17 21:44

Det är ungefär det som jag också resonerat mig fram till. Vore kul om någon hade jämfört alternativen.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2004-10-18 00:26

Jag är nog ute på tunn is men:

Surroundkanalerna spelar väl som oftast inte samma ljud som de främre HV alltså borde det inte uppstå fasfel om man additivt lägger ihop surround+HVF?

Kanske tänker helt fel, men så tänkte jag iaf. :roll:

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-10-18 09:14

Det är bara att lägga ihop kanalerna enligt Lf+ Ls+C & Rf+Rs+C. Man ska inte glömma att lägga subbkanalern i mitten. Jag har ibland gjort det genom en mixer Mackie 1604.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2004-10-29 18:08

Har provat att bara lägga respektive surround i respektive kanal, och det verkar fungera utmärkt. Kul att man äntligen hör den där LFE-kanalen, mycket kul där. :)

Återgå till Teknikforum