f = nv/4l där n är ett udda tal

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mike34

f = nv/4l där n är ett udda tal

Inläggav mike34 » 2010-08-11 17:13

Vid en sluten högtalarkonstruktion där element och mikrofon sitter i ena änden och längden på lådan är 56 cm.
Kommer jag vid mätning då att få en dipp i mätningen vid ca 150 Hz ?
Befinner sig hasighetsmaxima vid den frekvensen halvvägs i den lådan eller hur förhåller det sig nu igen ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: f = nv/4l där n är ett udda tal

Inläggav Svante » 2010-08-11 18:26

mike34 skrev:Vid en sluten högtalarkonstruktion där element och mikrofon sitter i ena änden och längden på lådan är 56 cm.
Kommer jag vid mätning då att få en dipp i mätningen vid ca 150 Hz ?
Befinner sig hasighetsmaxima vid den frekvensen halvvägs i den lådan eller hur förhåller det sig nu igen ?

Du kommer att få toppar vid frekvenserna f=n*340/(0,56*2)=n*304 Hz. Däremellan blir det dalar, men inga nollställen.

Det är alltså halvvågsresonans i en pipa som är sluten i båda ändar. Tryckmaximum och hastighetsminimum vid resonans ligger intill väggarna.

För att få kvartsvågsresonans måste ena änden av pipan vara öppen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-08-11 18:45

Det stämmer. Jag får toppar exakt som du säger. Men dippar (lika vassa som topparna) ligger på ca 170 resp 520 Hz. Det verkar förskjutet. Eller ?

Kan se i kurvan om jag kör på 1000 i smoothing (tombstone gäller) att det lugnar ner sig vid runt frekvenserna 340/(n*0,56) men de rejäla sänkningarna i ljudtryck ligger som jag sa lite efter i frekvensen. Är detta normalt ?

(Det hela påminner lite om tangens på grafräknaren......)

OBS. redigerar in detta. Nu ser jag att de dipparna jag pratar om kan fås att driva ännu högre upp i frekvens genom att gå djupare in med micken men topparna ligger kvar. Känsligt detta och lätt att luras av.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-11 20:54

mike34 skrev:Det stämmer. Jag får toppar exakt som du säger. Men dippar (lika vassa som topparna) ligger på ca 170 resp 520 Hz. Det verkar förskjutet. Eller ?

Kan se i kurvan om jag kör på 1000 i smoothing (tombstone gäller) att det lugnar ner sig vid runt frekvenserna 340/(n*0,56) men de rejäla sänkningarna i ljudtryck ligger som jag sa lite efter i frekvensen. Är detta normalt ?

(Det hela påminner lite om tangens på grafräknaren......)

OBS. redigerar in detta. Nu ser jag att de dipparna jag pratar om kan fås att driva ännu högre upp i frekvens genom att gå djupare in med micken men topparna ligger kvar. Känsligt detta och lätt att luras av.

Ja, just det. Maxima (poler) representerar systemets egenmoder. Minima (nollställen) varierar med var man mäter och exciterar på systemet. Om miken inte sitter alldeles intill en stillastående vägg så finns det nollställen i överföringsfunktionen. Möjligen kan man inte se högtalarelementet som en stillastående vägg, men sätter du miken längst in i lådan i stället så borde eventuella nollställen åka upp i oändligheten.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum