Skulle vilja ha hjälp att minska basen! (problemet löst)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Skulle vilja ha hjälp att minska basen! (problemet löst)

Inläggav Comus » 2004-10-25 21:38

Hejsan!

Jag har ett problem, det är så att när jag spelar vinyl har jag en mycket överdriven "svullen" bas, med cd låter det helt ok men eftersom vinyl spelas mest så upplever jag det som mycket störande.

Skivspelaren är en Linn basic med en Grado gold pickup, den står på en stadig bänk samt har en cementplatta under sig, kan det vara så att jag har ställt in pickuppen fel? Hur jag än flyttar högtalarna så finns den sura basen där.

Har kikat på Svalanders sida och försökt ställa in skivspelaren efter tipsen där men det blir inte bättre (fel av mig, ljudet blev bättre men basen klänger kvar).

Då jag inte har de största kunskaperna inom Hifi kan jag säkert ha förbisett något elementärt.

Tacksam för all hjälp.

Mvh / Comus
Senast redigerad av Comus 2004-11-07 18:34, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-25 21:48

kan vara så att du får återkoppling i basen.. prova att ställa spelare på nåt mjukt.. basic har inte flytande upphängning visst?

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Comus » 2004-10-25 22:00

Hej Kraniet!

Tack för snabbt svar, liten motfråga bara: Med mjukt menar du då ett något tunnare underlag eller skall det verkligen vara något mjukt?

Mvh / Comus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-25 22:10

Om det låter svullet även på lite lägre volym så är det knappast rundgång. Men ska det dämpas så kan man prova med en kudde lite provisoriskt kanske. (Säger en som inte alls är vinylexpert.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19064
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 22:14

Gör så här:

Skaffa något slags skiva att ställa skivspelaren på. Tjock MDF, sten, vad som helst med stadga och gärna lite tyngd. Skaffa också en lämplig cykelslang, t.ex. en för BMX-däck, 20".
Lägg den måttligt upppumpade cykelslangen där du vill ha skivspelaren. Lägg på underlagsskivan. Ställ på skivspelaren. Kolla så att den står någorlunda i våg.

Prova att spela.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-25 22:44

Men jag skulle ändå börja med att göra jämförelsen mellan CD och vinyl på låg volym eller med hörlurar. Finns den kvar då är det inte återkoppling.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32028
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2004-10-25 22:58

Svante skrev:Men jag skulle ändå börja med att göra jämförelsen mellan CD och vinyl på låg volym eller med hörlurar. Finns den kvar då är det inte återkoppling.


Helt rätt. Försök att isolera felkällan. Lyssna i hörlurar, låter det lika illa är det bara att gå vidare.

För länge länge sedan behövde Grado-pickuperna annan belastning än normalt. De är spec´ade till samma 47kohm som alla andra moving-magnet pickuper, men om jag inte minns fel var det snarare 13k som var det riktiga. Eller så var det ett 13k motstånd som behövdes parallellt... Förlåt mig för att jag inte minns, men det var 20 år sedan :-)
Oavsett vilket, det kan ju vara din phonosteg (integrerat eller separat) som är boven i dramat. Kolla upp detta, det kan mycket väl vara elektrisk anpassning som behövs. Skulle det nu vara så att det låter rätt i hörlurar men inte med högtalare, då KAN det vara någon form av återkopplingsfenomen. Eller så är din skivspelare/tonarm/pickup helt enkelt inte någon bra kombination :-(

Alternativt är din cd-spelare alldeles för ljus i klangen och felet ligger i att du optimerat din anläggning kring denna....

/ B

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Comus » 2004-10-25 23:00

Fina svar så här på direkten, CD-spelaren visar inte upp de symptom som skivspelaren gör d v s basen funkar som den skall på CD'n.

Mitt rack är ett sk TNT-flexy (22 mm MDF och gängstål) och på översta hyllan under skivspelaren finns det en trädgårdsplatta i cement (5 cm tjock och väldigt tung), när jag tar bort plattan blir symptomen värre.

Om jag stoppar en cykelslang/kudde under cementplattan är det då för att motverka några ohälsosamma vibrationer?

Mvh / Comus

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19064
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-25 23:51

Comus skrev:Om jag stoppar en cykelslang/kudde under cementplattan är det då för att motverka några ohälsosamma vibrationer?


Ja, tanken är att isolera spelaren från underlaget samt öka massan. Stor massa och mjuk fjärding = låg resonansfrekvens. Förhoppningsvis långt under 20Hz...
Stora massor är också mer trögrörliga.

En cement skiva till uppepå cykelslangen är kanske att ta i, men det brukar finnas stenplattor för badrumsbruk (för monterning av handfat och sånt) på byggvaruaffärer. En sådan kanske är "lagom" tung. Eller så kanske du har nåt liggande att prova med.

Jag vet inte hur din skivspelare ser ut, men om möjligt, försök koppla den till den extra massan så gått det går, så den inte står löst och "fladdrar" för sig själv.
En snabb och billig grej kan vara att ta dubbelhäftande tejp mellan din skivspelare och cementplattan du redan har. Den kan kanske hjälpa lite. Du kanske har lite lämplig tejp liggande i någon låda...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-10-26 01:39

Cmous,

Vad har du för RIAA-steg? 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Comus » 2004-10-26 11:33

Hej igen!
Det värmer att se alla svar, Bill50X hann tyvärr inte se ditt inlägg när jag lade in min förra post, jag har följt ditt och Svantes råd med hörlurar nu på morgonen och musiken via vinyl lät rasande trevligt.
Jag har inte optimerat stereon efter CD'n, den är 9 år gammal och har gått max 50 timmar :oops:

Kraniet, den har nog inte "flytande" upphängning vad jag kan förstå, men den är dock väldigt lätt och när jag tänker efter är nog max förslag om dubbelhäftande tejp mot betongplattan inte så tokigt.

Max, jag skall botanisera i förrådet efter lämpligt mjukmaterial, tror du att det fungerar med en bunt liggunderlag? Är nästan säker på att jag har nåt sånt att offra.

Morello, jag har ett Nad 116 försteg med inbyggt grammofonsteg.
Lite dumt är att jag skaffade både nya högtalare (Carlsson OA-58)(men vad konstigt, jag försöker skriva OA-femtiåtta men det blir bara en smiley istället för en åtta) samt en begagnad Linn basic på samma gång och har aldrig fått till vinylljudet sen dess.

Innan hade jag ett par Gale 4 högtalare samt en Project 2 med en Ortofon MC pickup och då tyckte jag att ljudet var bra om än lite basfattigt (vilket jag nu har så det räcker och blir över), har tyvärr inte kvar dessa prylar annars vore det enklast och koppla tillbaks och testa.

Mvh / Comus

Kraniet
 
Inlägg: 12559
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Inläggav Kraniet » 2004-10-26 11:40

du kan uppgradera din linn till bättre standard.. trampolin och allt vad det heter.. flytande upphängning och stabilare chassi osv.. det fixar närmaste linn-handlare med nöje och espresso :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-26 11:52

Ok, så då talar det för återkoppling, då. Då skulle jag föreslå lite experimenterane med det du råkar ha liggande. Ta favoritdunkudden och lägg under cementplattan, eller ställ skivspelaren i sängen. Det blir lite vingligt ett tag, men det kan man leva med så länge man experimenterar. Eller för den delen, flytta anläggningen till ett annat rum. Det går utmärkt att förlänga högtalarkablarna med lite lampsladd :wink: . Prova att flytta högtalarna till ett annat rum, inte för att rumsresonanser borde vara orsaken (eftersom CDn låter bra), men alltid lär man sig nåt.

Vad jag menar är att du ska försöka prova så mycket som möjligt mha det du har hemma och inte försöka "räkna ut" vad som borde vara felet och köpa nån dyr pryl för att fixa det. Risken är stor att det inte blir bättre trots den dyra prylen.

Tror jag (som fortfarande inte vet så mycket om vinyl).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19064
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2004-10-26 12:46

Comus skrev:
Max, jag skall botanisera i förrådet efter lämpligt mjukmaterial, tror du att det fungerar med en bunt liggunderlag? Är nästan säker på att jag har nåt sånt att offra.


Visst, inte optimerat eller så men en bra början.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-10-26 13:43

Man kan också tänka sig att det är fråga om en olämplig kombination av pickup och arm, således att resonansfrekvensen hamnat någonstans i subkontraoktaven.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Comus » 2004-10-26 13:53

Tur att jag har semester denna vecka så att man har tid att meka lite, När jag nyss hade flyttat till denna lägenhet var jag också missnöjd med ljudet.

Hade stereon på kortsidan i ett rektangulärt rum och det lät verkligen surt, en kompis som är musiker pekade ut problemet direkt när han kom in i rummet, han märkte på vårat tal att rummet led av någon slags "stående vågor" (behövde inte ens slå igång stereon för ett utlåtande), så då blev det att möblera om och vips så föll ljudet på plats.

Efter det lärde jag mig vikten av genomtänkt möblering och dämpning, inte för att jag vet riktigt hur man gör men det brukar funka med sk trial and error.

Har en liten fundering till: Dom här nya Carlsson som jag har är ju gjorda för att stå dikt mot en vägg, är det kanske lämpligare att ha dem mot en yttervägg? De är ju tänkta att ge en illusion av djup betyder det att det låter ganska rejält hos grannen?

Ska ta mig en kopp kaffe nu och ta itu med era tips.

Mvh / Comus
Senast redigerad av Comus 2004-10-26 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-26 13:53

Kontrollera att pickupen är korrekt inställd och ordentligt fastdragen. Vad har du för puppa på den armen ?
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Comus » 2004-10-26 13:59

Mattepatte: Det är en Grado prestige? gold på en Linn akito tonarm, inställd är den efter bästa förstånd (dvs risken att det är fel är nog ganska så stor).

Morello: Önskar att jag förstod det där sista "subkontraoktaven" men det låter farligt :D

Mvh / Comus

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34941
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2004-10-26 14:05

subkontraoktaven = 16-32 Hz
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-26 14:29

Känner inte till Grado Prestige något vidare men akito armen brukar funka bra med Linns egna eller AT pickuper.

Viktigt att tonarm/pickup system resonansen hamnar mellan 10-15 Hz

komplians och ekvivalent massa är slagorden. :wink:
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!
 
Inlägg: 1540
Blev medlem: 2003-10-31
Ort: Tokholm

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-10-26 16:44

Eftersom ingen kontrade, så kan jag ju säga att det är en sanning med modifikation.

Beror på spelarens upphängning givetvis.
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22725
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2004-10-26 22:50

Har själv en stumt ugghängd skivspelare, alltså utan avfjädrat subchassi. Spelaren har jag isolerat från underlaget med Sonic Designs mjuka fötter. Fungerar alldeles utmärkt! Dock måste massa/fjädring stämmas av till en rätt låg frekvens (små kuddar för en lätt spelare).

Grado-pickuperna av den gamla skolan fick lastas med 10 kOhm för att få rätt tonkurva i diskanten (var annars överbetonad). Överhuvudtaget är phonoförstärkarens frekvensgång något som du kanske ska titta på. Hade/har en av de billigare och den var mera "svullen" än t.ex. Dynavector Karat eller Orotfon MC-20.

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Comus » 2004-11-07 18:33

Hej igen!

Vill börja med att tacka alla för era goda råd och hjälpsamhet.

Satt nu idag och spisade skivor med min svullna bas då jag hörde något som inte stämde riktigt, cymbalen på en låt jag gillar skarpt låg i fel kanal, tog av skivan och sprang till stereo nr 2 i datarummet och visst hade jag hört rätt.

In i stereorummet igen och upptäckte felet, det var ett helt klart fall av SBS, jag hade klantat mig vid monteringen av Gradon och kopplat hela baletten bakvänt, efter att ha korrigerat detta föll allt på plats igen och den svullna basen var ett otäckt minne blott.

Lite pinsamt är det ju förstås :oops: men jag känner mig ganska så glad ändå att kunna spisa vinyl igen.

Mvh / Comus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-11-07 18:36

Hmm... Lite nyfiken blir man ju på hur det går att koppla så att det blir för mycket bas. Är det felfasat brukar det bli mindre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Comus
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Comus » 2004-11-07 19:55

Hej Svante!

Jag har faktiskt inget bra svar på detta, vet bara att ljudet låter som det skall nu.

Det enda jag skulle kunna tänka mig ve och fasa är att den förra kopplingen var rätt (fas med basproblem), vilket innebär att jag nu sitter med två st felkopplade pickupper.

Nu satte du myror i huvudet på mig :)

Mvh / Comus


Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster