Fel på ena kanalen i mitt Yamaha slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Fel på ena kanalen i mitt Yamaha slutsteg

Inläggav PeterE » 2023-01-16 01:15

jansch skrev:
PeterE skrev:Ja det är ju metallfilmsmotstånd som jag använder.
Då jag haft det större på 1watt och samma värde 220kohm dit lött så har steget bara klippt på den högra kanalen.
Vilket kan tyda på att det är fler motstånd i den högra kanalen som det är fel på.

Jag är osäker på om FN19391J är ett motstånd då jag inte riktigt hittar så mycket information om den i service manualen.
Då FN19391 inte är något värde i sig utan mer ett namn men J kan däremot tyda på att det är ett motstånd då det står så på kortet på fler platser där motstånd är placerade.
Men om jag söker på nätet så får jag inte fram så mycket om just den komponenten.


Dom komponenter som det står "Micron" på och är fyrkantiga är keramiska trådlindade motstånd. Med all säkerhet....

Varför fokuserar du på motstånden?

Din felbeskrivning låter som antingen:
- glapp i potentiomer
- kalllödning d v s glapp som du hittar när du trycker på en komponent eller kretskort
- termiskt problem i komponent. kör med kylspray på komponenter
- genomslag i kondensator eller transistor. Om det är intermittent funkar oftast kylspray

Annars måste du MÄTA och veta va du du kan förvänta dej = tillgång till schema, helst mäta med oscilloshop


Men komponenter som till ex ett motstånd som inte sitter fast då?
Men lödningen lade sig bara ovanpå ytan då det verkar saknas metall som benet till motståndet ska fästas på.

Oscilloskop och voltmeter har jag men man börjar väl ändå med att känna på om olika komponenter sitter helt löst på kortet?
Tidigare när jag startade tråden så var det en kanal som strulade men sen dess så är den kanalen helt död vilket kan bero på motståndet som inte får kontakt på kortet.

jansch
 
Inlägg: 3689
Blev medlem: 2009-05-01

Re: Fel på ena kanalen i mitt Yamaha slutsteg

Inläggav jansch » 2023-01-16 20:41

PeterE skrev:
jansch skrev:
PeterE skrev:Ja det är ju metallfilmsmotstånd som jag använder.
Då jag haft det större på 1watt och samma värde 220kohm dit lött så har steget bara klippt på den högra kanalen.
Vilket kan tyda på att det är fler motstånd i den högra kanalen som det är fel på.

Jag är osäker på om FN19391J är ett motstånd då jag inte riktigt hittar så mycket information om den i service manualen.
Då FN19391 inte är något värde i sig utan mer ett namn men J kan däremot tyda på att det är ett motstånd då det står så på kortet på fler platser där motstånd är placerade.
Men om jag söker på nätet så får jag inte fram så mycket om just den komponenten.


Dom komponenter som det står "Micron" på och är fyrkantiga är keramiska trådlindade motstånd. Med all säkerhet....

Varför fokuserar du på motstånden?

Din felbeskrivning låter som antingen:
- glapp i potentiomer
- kalllödning d v s glapp som du hittar när du trycker på en komponent eller kretskort
- termiskt problem i komponent. kör med kylspray på komponenter
- genomslag i kondensator eller transistor. Om det är intermittent funkar oftast kylspray

Annars måste du MÄTA och veta va du du kan förvänta dej = tillgång till schema, helst mäta med oscilloshop


Men komponenter som till ex ett motstånd som inte sitter fast då?
Men lödningen lade sig bara ovanpå ytan då det verkar saknas metall som benet till motståndet ska fästas på.

Oscilloskop och voltmeter har jag men man börjar väl ändå med att känna på om olika komponenter sitter helt löst på kortet?
Tidigare när jag startade tråden så var det en kanal som strulade men sen dess så är den kanalen helt död vilket kan bero på motståndet som inte får kontakt på kortet.


Ja, men det är ju självklart! Att om man t o m ser att ett motstånd saknar kontakt så fixar man det.
Är kretskortets anslutning dålig så t.ex "förlänger" man benet och löder fast direkt på kortets ledningsbana. Bara ett exempel.

Du skriver: "Man börjar väl ändå med att känna på.....osv".
Ja, jag skrev ju att man trycker på komponenten eller kretskortet och använder bl.a kylspray (vid drift).
Det för en reparatör en del av ett helt vanlig felletandet, oftast snabbt och effektivt. Inte direkt någon raketforskning.
Det är sällan fel på motstånd om det inte syns direkt i form av missfärgning. Glappkontakt är dock vanligt.

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Fel på ena kanalen i mitt Yamaha slutsteg

Inläggav PeterE » 2023-01-17 19:14

jansch skrev:
PeterE skrev:
jansch skrev:
Dom komponenter som det står "Micron" på och är fyrkantiga är keramiska trådlindade motstånd. Med all säkerhet....

Varför fokuserar du på motstånden?

Din felbeskrivning låter som antingen:
- glapp i potentiomer
- kalllödning d v s glapp som du hittar när du trycker på en komponent eller kretskort
- termiskt problem i komponent. kör med kylspray på komponenter
- genomslag i kondensator eller transistor. Om det är intermittent funkar oftast kylspray

Annars måste du MÄTA och veta va du du kan förvänta dej = tillgång till schema, helst mäta med oscilloshop


Men komponenter som till ex ett motstånd som inte sitter fast då?
Men lödningen lade sig bara ovanpå ytan då det verkar saknas metall som benet till motståndet ska fästas på.

Oscilloskop och voltmeter har jag men man börjar väl ändå med att känna på om olika komponenter sitter helt löst på kortet?
Tidigare när jag startade tråden så var det en kanal som strulade men sen dess så är den kanalen helt död vilket kan bero på motståndet som inte får kontakt på kortet.


Ja, men det är ju självklart! Att om man t o m ser att ett motstånd saknar kontakt så fixar man det.
Är kretskortets anslutning dålig så t.ex "förlänger" man benet och löder fast direkt på kortets ledningsbana. Bara ett exempel.

Du skriver: "Man börjar väl ändå med att känna på.....osv".
Ja, jag skrev ju att man trycker på komponenten eller kretskortet och använder bl.a kylspray (vid drift).
Det för en reparatör en del av ett helt vanlig felletandet, oftast snabbt och effektivt. Inte direkt någon raketforskning.
Det är sällan fel på motstånd om det inte syns direkt i form av missfärgning. Glappkontakt är dock vanligt.


Okej du såg väl dom nya bilderna?
Räcker det med att jag löder fast en förlängning typ en koppartråd på benet till motståndet genom det trasiga hålet och sedan löder fast den tråden i samma bana som det trasiga hålet är på enligt bild 0419?
Eller behöver jag borra för att få fast tråden?

Uppdaterar mitt inlägg med en ny bild.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... QDtDk292qf
Bild nr 0421 visar min lagning.
Men jag kom på att i stället för att tjafsa med någon koppartråd så bytte jag helt enkelt ut hela motståndet som ju har längre ben i början innan man klipper av dom.
Det andra benet som sticker upp verkar sitta fast & det kommer jag inte att klippa av förens jag vet att det fungerar.
Men det blev lite jobbigt för kroppen att sitta på golvet och löda med ett gipsat ben så jag håller tummarna att det här kommer att fungera.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5772
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Fel på ena kanalen i mitt Yamaha slutsteg

Inläggav Michael » 2023-01-20 00:40

Tyvärr kan vi inte se någon bild.

Men ett tips, som jag tror kan va på sin plats. Komponent ben skall klippas innan lödning. För klipps de efteråt kan det eventuellt uppstå en skada. Detta då det vid klippning blir en belastning/ryck i komponenten.

//Michael

Användarvisningsbild
PeterE
 
Inlägg: 649
Blev medlem: 2010-05-31

Re: Fel på ena kanalen i mitt Yamaha slutsteg

Inläggav PeterE » 2023-01-20 17:35

Michael skrev:Tyvärr kan vi inte se någon bild.

Men ett tips, som jag tror kan va på sin plats. Komponent ben skall klippas innan lödning. För klipps de efteråt kan det eventuellt uppstå en skada. Detta då det vid klippning blir en belastning/ryck i komponenten.

//Michael



Ja klippa brukar man ju göra men nu behövde ju jag hela längden för själva lagningen som (jansch föreslog) så slapp jag förlänga benet med någon tråd eller liknande som är svår att löda fast om benet är för kort.
Ben nummer 2 står rakt upp på bilden men den har jag vikt ner så länge tills jag vet om jag även måste göra en förlängnings lagning även där.
Det är inställt så att alla ska kunna se bilden.

Just nu så håller jag på att försöka montera tillbaka allting men plastbrickor för skruvar av transistorer på kort som ska täta å sånt behöver jag fixa kanske även nya glimmers och värmepasta för att montera krafttransistorerna.

Föregående

Återgå till Teknikforum


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 6 gäster