Ljudisolera ventilationsaggregat

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Ljudisolera ventilationsaggregat

Inläggav Saim » 2010-10-04 15:49

Hej!

Jag och min fru flyttade till nytt hus för snart ett år sedan. Huset har FTX-ventilation (frånluft/tillluft värmeväxling) och aggregatet sitter i klädkammaren på ovanvåningen.
Aggregatet låter en del och framförallt är det ett brum (verkar va runt 80Hz och uppåt) som sprider sig i huset (främst ovanvåningen) som är irriterande och hörs även när dörren till klädkammeren är stängd.
Vi har fått byggbolaget att flytta in aggregatet mitt på betongväggen i klädkammeren för att vi ska kunna bygga in det i en ljudisolerad låda.

Nu till problemet/uppgiften :) :
Hur bygger man bäst en ljudisolerande låda?
Min tanke är:
• 14cm isolering (70mm högdensitet markskiva + 10mm vanlig isover Uniskiva) mellan aggregatet och innerväggen i lådan
• Låda i 21mm+19mm MDF limmat med Swedac dämplim

Vad tycker ni?
Bör man bygga på annat (bättre) sätt?
Är det lönt att slänga på lite bitumenmatta också på insidan?

Övrig info: Aggregatet är nu fastskruvat med novibra-matta mot betongväggen i klädkammeran, och väggen verkar inte föra vidare brumet nämnvärt om man lyssnar på betongväggen i rummet bredvid.
Aggregatet är 46x60x70 cm, men lådan kommer även att innefatta en del av ventilationsrören.

Lite övrigt kul att veta: Vi fick byggbolaget att sätta in extra ljuddämpare i efterhand mot extra kostnad eftersom det lät mycket ifrån tillluftsdonen. Nu är detta brus/buller helt borta. Har ni detta problem, så verkar ljuddämpare fixa biffen!

Tack på förhand för feedback :)

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-10-04 16:33

Din idé borde fungera mycket bra, strunta i bitumenet, se istället till att lådan blir helt lufttät.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-04 19:59

Skall du använda dämplim, så skall båda MDF skivorna vara lika tjocka.

En viktig punkt blir nog runt rören. Så det blir tätt utan att rören går emot lådan (antar att det sitter flexdämpare eller annat som tar bort stomljud utanför din låda). Använd exempelvis fogskum.

Tänk på att två av rören är kondensisolerade och det är viktigt att de förblir det. Kontrollera att inte detta förstördes när aggregatet flyttades.

//Michael

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2010-10-05 09:03

Hej!

Jag tänkte bygga lådan ändå upp till där rören går upp i taket, upp till kavitet ovanför klädkammaren där de grenar upp sig. Jag har lagt i rejält med glasfiber där för att det inte ska bli resonanslåda där uppe.
Det är bara flexdämpare på ett av rören. 2 av dem har kondensisoleringen, vilken jag tänkte dämpar en del (går upp på vinden där de ligger bland lösull också, och det sista röret har jag slagit dämp-sheet runt (ifrån swedac) för att minska vibrationerna.

Japp, 2 av rören är kondensisolerade, och de kommer ju att bli ännu mer isolerade med all gullfiber runt inne i lådan. Vi har f.ö. fått klartecken ifrån ventilationsfirman att det är ok att bygga in den som vi gör, dvs den behöver inte ventileras.

Väldigt intressant med tjockleken på MDF och med dämplim. Varför är det så att de måste vara lika tjocka? Menar du att det blir bättre med 19+19 än 19+21mm?

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-05 20:39

Aha, så lådan har inget tak. Utan taket i rummet blir taket för lådan.

Saim skrev:Varför är det så att de måste vara lika tjocka?

Tror det framgår i bladet för limmet, hittas här: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=815076#815076

Jag tror inte det blir någon märkbar skillnad med eller utan dämplim. Det borde inte bli så mycket stomljud i lådan. Kör dubbla MDFer, för att det skall bli tjockt och tungt. Limma gärna omlott. Tänk på att det inte går så bra att skruva längs med i en MDF. Tas hela lådan bort, eller blir det löstagbar framsida?

//Michael

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2010-10-06 16:57

Hej igen, tack för svaret.
Fronten skruvas av för filterbyte etc är det tänkt. Exakt hur det ska skruvas vet jag inte riktigt.
Kanske sådana där beslag som man drar till är lättast faktiskt (nästan som gamla mjölkflaskor om ni förstår). Och så självklart med dubbla tätningslister mellan (en på varja skiva MDF i sandwichen).

Vad tror ni?

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2010-10-06 17:14

Hej,
Har läst lite mer. Kan det t.o.m. vara så att det är fördelaktigt att limma med vanligt lim istället för dämplim pga att resonansfrekvensen ändå är så hög att basen jag vill ha bort inte är i närheten av den samt att det blir styvare med vanligt lim än dämplimet?

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2010-10-07 09:42

Ytterligare en fundering till:
Det jag funderar på är hur stort hålrum vi ska ha mellan aggregatet och lådan som vi kan fylla med glas/sten-ull. En mindre låda blir styvare och väggarna får svårare att svänga medans man kan trycka in mer glasull om man gör en större låda.

F.n. har jag som sagt planerat 14cm mellanrum. Kanske blir det bättre med bara 1cm mellanrum och utan sten/glas-ull? Det sparar ju såklart också plats i klädkammaren

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-10-09 13:23

Vanlig byggisolering bör nog undvikas, p.g.a. allt damm som kommer när du öppnar lådan. Någon typ av dämpmaterial behövs nog. Det behöver nog inte vara så tjockt lager, för det kommer ändå inte dämpa låga frekvenser. En centimeter tycker jag är lite tunt. Luften där inne kommer ju att tryckas ihop av ljudet från agget. Kanske 3 cm ytrymme. Med 2 cm skumplast, limmat på lådan invändigt.

Tänk också på hur det blir med locket och tätningslist. Locket bör sitta stumpt. Inte fjädrande mot någon tjock tätningslist, för då kan den ju röra på sig i takt med ljudet.

//Michael

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2010-10-10 17:17

Hmm, hade inte tänkt på det där med att locket fjädrar med tätningslist. Bra att du sa det.

Har någon något bra förslag på locket ska sitta då? Kanske med en väldigt tunn tätningslist istället, eller det blir fortfarande för mycket vibrationer?

Ska köpa material på tisdag tänkte jag.

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
karneolen
Skrot-Nisse

Inläggav karneolen » 2010-10-10 19:44

Ciao Saim,

är aggregatet stumt bultat i någon vägg eller står det på golvet?
Det kan vara ett skäl till att ventilationen hörs. Går det att dämpa något i
aggregatet, typ locket eller annat, tex med liknande material som man har
i motorrum på båtar kanske?

Jag har ställt mitt FTX-aggregat på golvspånskiva som i sin tur står på
långa dörrstoppar bara för att dämpa vibrationsljud.

Jag adderade även fler ljuddämpare i luftvägarna, till varje sovrum samt
frånluften i köket. Lyssnar man noga och vet ungefär vilka freq man skall
lyssna efter så kan man höra det. Vent firman sa att det är den tystaste
installationen de gjort :-)
... Gott kaffe é kallare än varmt, och då helst i stora kvantiteter ...
(- : | Uppväxt med OD-11:or | : -)

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2010-10-11 09:27

Tjena,
Aggregatet sitter fastskruvat i i betongvägg med novibra-matta imellan (dock går skruvarna rakt igenom, så jag vet inte hur mycket mattan ger).
Det som talar för att det inte är betongväggen som ljudet är att om man lyssnar på den så hörs det inte så mycket i rummet bredvid. Däremot hörs det om man lyssnar på gipsväggen in mot klädkammaren.
Skulle det visa sig att jag har fel så får man väl göra något liknande som du karneolen.

OT: Visst är det konstigt att man inte som standard sätter in ljuddämpare så att det blir i stort sett helt tyst?! Merkostnaden är ju försumbar, och det gör ju fantastiskt mycket för trivseln, oavsett om man är hifinörd eller inte...

Mvh
Simon

Återgå till Teknikforum