Jag och min fru flyttade till nytt hus för snart ett år sedan. Huset har FTX-ventilation (frånluft/tillluft värmeväxling) och aggregatet sitter i klädkammaren på ovanvåningen.
Aggregatet låter en del och framförallt är det ett brum (verkar va runt 80Hz och uppåt) som sprider sig i huset (främst ovanvåningen) som är irriterande och hörs även när dörren till klädkammeren är stängd.
Vi har fått byggbolaget att flytta in aggregatet mitt på betongväggen i klädkammeren för att vi ska kunna bygga in det i en ljudisolerad låda.
Nu till problemet/uppgiften
Hur bygger man bäst en ljudisolerande låda?
Min tanke är:
• 14cm isolering (70mm högdensitet markskiva + 10mm vanlig isover Uniskiva) mellan aggregatet och innerväggen i lådan
• Låda i 21mm+19mm MDF limmat med Swedac dämplim
Vad tycker ni?
Bör man bygga på annat (bättre) sätt?
Är det lönt att slänga på lite bitumenmatta också på insidan?
Övrig info: Aggregatet är nu fastskruvat med novibra-matta mot betongväggen i klädkammeran, och väggen verkar inte föra vidare brumet nämnvärt om man lyssnar på betongväggen i rummet bredvid.
Aggregatet är 46x60x70 cm, men lådan kommer även att innefatta en del av ventilationsrören.
Lite övrigt kul att veta: Vi fick byggbolaget att sätta in extra ljuddämpare i efterhand mot extra kostnad eftersom det lät mycket ifrån tillluftsdonen. Nu är detta brus/buller helt borta. Har ni detta problem, så verkar ljuddämpare fixa biffen!
Tack på förhand för feedback
Mvh
Simon